Marduk - "Frontschwein" - recenzie album

de Cristi Nedelcu

Marduk -

Marduk este una dintre formatiile care tin sus stindardul black metalului din 1990 si iata ca dupa aproape 3 ani au lansat un nou album. Este vorba de Frontschwein, cel de al 13-lea material discografic al trupei care urmeaza albumului Serpent Sermon lansat in 2012.

Titlul albumului , Frontschwein reprezinta un termen ce a fost folosit pentru prima oara in timpul Primului Razboi Mondial, desemnand in argoul soldatilor pe cel, sau pe cei, care faceau parte din prima linie de atac. O traducere aproximativa a termenului ar fi "Porcul din Prima Linie", trimitere la faptul ca acestia nu erau altceva decat carne de tun. Sintagma "Frontschwein" a continuat sa fie folosita si in cel de Al II-lea Razboi Mondial, avand acelasi sens, fiind cu predilectie folosita de soldatii germani in ambele conflagratii mondiale.

Pentru cei familiarizati cu aceasta expresie, titlul albumului este prescriptiv, facand trimitere directa catre laitmotivul intregului album, in acest caz Al II-lea Razboi Mondial, Marduk reluand astfel o tematica deschisa prin Panzer Division Marduk, al 6-lea album lansat de suedezi in 1999.

Referindu-se la album, chitaristul Morgan afirma: "Nu lasa nici un loc de interpretarea. Este o descriere a cum s-au intamplat acele lucruri. Este viziunea noastra despre realitatile razboiului, viziune necompromisa si nealterata. Este futil sa tinem cont de politic. Noi nu am scris istorie, dar am scris muzica pentru cele mai negre capitole ale ei."

Poze Poze pentru articole - marduk

Albumul se deschide cu piesa eponima Frontschwein care iti loveste pur si simplu simturile. Este experienta asemanatoare cu cea a unui soldat din prima linie, doar ca mai putin empirica. Piesa Blond Beast, a doua de pe album, nu are un tempo la fel de agresiv, iar Mortuus isi plieaza perfect vocea pe intrumentalul piesei. Titlul reprezinta un alias pentru Azrael, ingerul mortii. Insa, urmatoarea piesa ne readuce cu picioarele pe pamant, in plin front. Afrika este cu siguranta una din cele mai agresive piese de pe album, vocea lui Mortuus ridicandu-se la un nivel exceptional. Urmeaza Wartheland, denumirea unei zone din Polonia administrata de nazisti in care macabrul versurilor este dublat de un instrumental care scoate in evidenta drama acestei provincii. Este genul de "atmospheric track", bineinteles tinand cont de faptul ca totusi este vorba de Marduk.

Rope of Regret incepe cu sunetul unei mitraliere urmand ca asaltul sa fie dus la bun sfarsit atat de partea instrumentala cat si de vocea lui Mortuus. Ca un detaliu, Fredrik Widigs demonstreaza faptul ca merita rolul de tobosar al formatiei. Between the Wolf-Packs este caracterizata printr-un riff repetitiv dar care pur si simplu te captiveaza.

Nebelwerfer este o piesa care descrie ororile pe care le lasau armele care au purtat acest nume.Erau arme de calibru mare si datorita eficientei lor au fost proiectate 9 modele, unul mai eficient ca altul. Falaise: Cauldron of Blood este una dintre piesele care nu sare prea mult in evidenta decat prin efortul umitor depus (inca o data) de tobosar.

Doomsday Elite este piesa cea mai lunga de pe album (8:11 minute), insa la un moment dat devine predictiva. Ar fi putut fi scurtata pentru un efect mai intens. Piesa 503 ar putea fi exemplul clasic de black metal traditional daca nu ar fi avut si o parte de clean vocals. Face trimitere la Heavy Panzer Battalion 503 care a fost considerat unul din cele mai eficiente batalioane ale Germaniei in cel de al II-lea Razboi Mondial.

Si pentru ca albumul a inceput agresiv, nu putea decat sa se incheie in acelasi mod: Agresiv! Thousand-Fold Death face acest lucru intr-un mod epic.

Ideea e simpla din spatele albumului Frontschwein: Daca v-ati saturat de documentare video despre al II-lea Razboi Mondial, atunci albumul celor de la Marduk este documentarul muzical de care aveti nevoie.