Mayhem - De Mysteriis Dom Sathanas (cronica album)

de

Scriu aceste randuri in ultima zi de vacanta de Paste, la ora 09:46, ascultand albumul, vorbind in paralel cu H.D. pe mess si poate cel mai important, fiind odihnit si calm (inca). Rescriu cronica...Anterioara n-a fost prea buna, am primit multe critici. Sa vedem cum iese asta.

De Mysteriis Dom Sathanas este albumul pe care l-am ascultat cel mai mult fara a scoate CD-ul din player si fara sa opresc muzica. Tin minte ca odata am lasat De Mysteriis Dom Sathanas sa ma "infioare" timp de aproximativ 6 ore... fara a-l opri nici macar pentru a dormi (v-ati trezit vreodata dimineata auzindu-l pe Attila Csihar maraind Buried By Time And Dust ? Nu ?! Sa incercati ! O sa priviti lucrurile altfel in ziua aceea). E un album care nu are nici inceput, nici final... si din orice punct ai incepe sa il asculti ai posibilitatea de a-i absorbi...atmosfera. De Mysteriis Dom Sathanas este unul dintre (daca nu chiar cel mai) influente albume black metal din toate timpurile ! Versurile sunt marca Dead, melodia marca Euronymous, bass-ul este al lui Varg. Desi cele opt piese au mai multa...variatie in structura decat pe orice alt album de black metal al vremii, exista o stare de monotonie indusa de modul cum sunt realizate aranjamentele si de vocea muribunda a lui Attila Csihar, care parca se taraste de-a lungul pieselor. Vocea apare tarziu si rar...dupa ce se asterne suficient de pregnant atmosfera, si de cate ori intervine o schimbare de ritm se retrage, obosita parca de varietate, revenind numai dupa ce s-a insistat suficient pe o constructie repetitiva...Dar asta nu inseamna ca nu "promoveaza" versurile lui Dead bine ! Se potriveste de minune...

Datorita sinuciderii lui Dead si a uciderii lui Euronymous de catre Varg, acest prim album Mayhem a aparut destul de tarziu, dupa o decada de la formarea trupei, cand, in 1994, black metal-ul isi incepuse deja acapararea publicului de muzica extrema. Noul trend si tinerele aparitii...Dark Funeral, Satyricon sau Marduk incercau sa atraga atentia cu orice pret. Daca toate aceste trupe mizau pe extremism, Mayhem apar la mult asteptatul prim album cu un calm ciudat...cu o muzica lipsita de exagerari. Desi instrumentatia respecta canoanele black metal (canoane create in buna parte de Mayhem), nimic nu da impresia de "dur", de "violent", de "rau"(aviz celor care zic despre Mayhem si black in general ca e intruchiparea raului si alte porcarii)...Totodata, De Mysteriis Dom Sathanas ramane pana in prezent singura creatie de black metal pur unde vocalul nu zbiara ! Unii ascultatori de muzica extrema detesta acest album Mayhem tocmai din aceasta cauza...motivatia fiind vocea de...sa ii spunem muribund, a lui Attila Csihar si pasivitatea sa, ce nu finalizeaza cerintele "violentei" pe care acestia le asteapta auzind fundalul instrumental (dar care album Mayhem nu isi are proprii detestatori ?! detestatori care sunt in mare parte neascultatori de gen). S-ar putea spune ca prin suicidul si crima ce au..."completat" istoria trupei si a albumului, muzica trupei si-a gasit pacea...dar acest cuvant ar fi mult prea deplasat pentru Mayhem. Mai degraba linistea mortii acopera cele opt piese...chiar numele casei de discuri pare predestinat promovarii acestui material: Deathlike Silence (casa de discuri a lui Euronymous).

Oricat de idiot, simplist si ciudat ar suna aceasta descriere, De Mysteriis Dom Sathanas este, a fost si va fi un album al mortii, al "puterii mortii"...spre deosebire de restul scenei de black metal care miza pe violenta mortii, pe provocarea ei, pe o modificare a echilibrului...cei de la Mayhem par "impacati" cu aceasta alta realitate, ca si cum prin muzica lor ar vorbi din lumea de dincolo, ca si cum ar stii ceva ce altii nu stiu (de aici, se "intelege" de ce versurile lui Dead par din alta lume...el insusi povestea ca a reusit sa intre in nivelul alb al branch ral world, un nivel in care muritorii nu pot intra). E aceeasi atitudine pe care trupa a folosit-o dintotdeauna...si pe care mii de copiatori au incercat sa o replice, de cele mai multe ori cazand in penibil. Citind versurile, viziunea lumii de dincolo a celor de la Mayhem poate fi privita drept simplista, plina de clisee, cu ceata funerara care impresoara totul si tarana care ii acopera pe cei raposati... dar atitudinea de nepasare fata de viata, moarte, idealuri sau societate...de parasire a "obligatiilor" extremismului pe care l-au promovat este ceea ce reprezinta acest album. E muzica inertiei...a starii de "mort viu", pe care Mayhem au toate calitatile sa o reprezinte.

In acelasi spirit al detasarii si nepasarii...acest album uneste criminalul cu victima...in forma finala fiind folosite parti instrumentale si de compozitie realizate atat de Euronymous, cat si de Varg Vikernes, care a inregistrat partile de bass. Dar nu intr-o expresie a chinului, ci intr-un complot din care orice conflict (liric, instrumental, instrumental-vocal) este temperat de o racoare mortuara.

De Mysteriis Dom Sathanas e un album pe care multi il gasesc greu de ascultat, pentru ca nu ofera nici o evadare din propria...sa ii spunem cusca. Chiar primele versuri anunta cercul in care se intra:"Every time this year / This dark fog will appear". Intregul album pare inghetat in propriul "suc", de la inceputul brusc cu Funeral Fog pana la finalul la fel de abrupt al piesei de titlu. Daca nu exista un climant mental favorabil ascultarii, o stare psihica de "lene" existentiala, De Mysteriis Dom Sathanas poate deveni teribil de...plictisitor si nici explozia cu care incepe ironica Life Eternal sau solo-urile hipnotice din Freezing Moon (in genul vechiului Burzum), nu trezesc atentia. Am spus ca este singurul album de black metal pe care vocalul nu zbiara. O singura piesa aminteste de ce standarde impune black metal-ul (in voce si agresivitate): Buried By Time And Dust, penultima piesa, pe care Attila incearca sa se infurie inca de la primele acorduri (unele zvonuri spun ca ar fi vocea lui Euronymous, dar nu cred...seamana prea mult cu Attila). Partitura vocala este, insa, scurta, de numai 40 de secunde...pentru ca finalul De Mysteriis Dom Sathanas sa revina la aceeasi stare si sa inece totul intr-o liturghie a mizeriei (la interpretarea versurilor latine se simte accentul maghiar al lui Attila, pe care nu incearca deloc sa si-l ascunda...). De fapt, albumul nu vorbeste direct despre nimic, toate cele opt piese fiind inlantuite doar de o senzatie de suspendare de vitalitate...

Cred ca De Mysteriis Dom Sathanas e un punct de maxim in black metal. Modul cum sunt realizate piesele, excelentele riff-uri, calitatea inregistrarii si interpretarea bine pusa la punct ar trebui sa fie un exemplu pentru oricine crede ca are ceva de spus utilizand aceasta modalitate extrema. Se pare ca in black intalnim frecventa de amatori cea mai ridicata. Parerea mea este ca oricine se decide sa cante black metal, ar trebui sa inceapa prin a se gandi de 2 ori inainte si a invata sa inerpreteze albumul de care vorbim, pentru ca, aproximativ 90% din ceea ce s-a intamplat (pana acum) in gen, in forma sa autentica, bazata pe radacini si necontaminata de influente, a fost sintetizat aici de Mayhem. De Mysteriis Dom Sathanas ramane, dupa cum am mai spus si in cronica anterioara, albumul meu preferat impreuna cu mai noul Chimera (acesta nu pot zice ca este la egalitate cu De Mysteriis Dom Sathanas in topul meu, ocupa locul 5-6 intr-un top de 15 albume black metal) si cu Deathcrush care, indiferent ce ar spune cei ce se dau mari blackeri (te simti domnu` link ?), este un disc super ! Sper ca prin aceasta a 2-a cronica sa va conving sa (re)ascultati albumul (din nou) si sper ca am mai "redus" (ca "distrus" nu pot sa zic) din tampeniile ce va umbla la unii prin capete cum ca black metal-ul este o tampenie si care nu apreciaza adevarata calitate (acu` sa nu va aud ca nush ce album Mayhem are calitate proasta sau ceva) asa cum este ea: cu bune si cu rele ! P.S. V-as fi bagat aici si amanunte din prima cronica facuta de mine la album dar era prea mult si riscam sa va plictisim :). (Multumiri H.D. pentru ajutor la cronica ! )

Tracklist De Mysteriis Dom Sathanas:

1. Funeral Fog
2. Freezing Moon