Mayhem - De Mysteriis Dom Sathanas (cronica de album)

de

Creearea De Mysteriis Dom Sathanas a inceput in 1987 dar sinuciderea vocalistului Dead si uciderea chitaristului Euronymous au intarziat mult lansarea albumului pana in mai 1994.

De Mysteriis Dom Sathanas este considerat unul dintre cele mai influente albume black metal din toate timpurile. Trupa Mayhem a inceput sa compuna pentru album in 1987, Dead ocupandu-se de versuri. In data de 8 aprilie 1991 Dead s-a sinucis intr-o casa pe care o impartea cu membrii trupei, fiind gasit de Euronymous alaturi de o pusca (munitia fusese adusa de Varg Vikernes din Burzum) si un bilet prin care iesea inca odata in evidenta umorul negru al lui Dead: "Va rog, scuzati tot sangele !".

Euronymous, de cum l-a gasit mort pe Dead, a dat fuga la cel mai apropiat magazin si a cumparat un aparat de fotografiat cu care a facut poze cadavrului (una dintre fotografii va fi folosita mai tarziu pe coperta albumului Dawn Of The Black Hearts). Se zice ca a luat bucati din creierul imprastiat al lui Dead si l-a mancat sub forma de tocanita, adaugand patrunjel, legume si pastrama ( astfel implinindu-si dorinta de a gusta carne de om ). Dar noi vorbim de album, nu de sinucideri :) Sa continuam... Drept consecinta a sinuciderii lui Dead, bass-istul trupei, Necrobutcher, paraseste Mayhem.

Trupa avea acum nevoie acum si de vocalist si de bass-ist asa ca, Attila Csihar a fost "recrutat" de Euronymous ca vocalist, iar Varg Vikernes (Burzum) ca bass-ist. Pe 10 august 1993, Varg si Blackthorn au mers la casa lui Euronymous din Oslo. Varg avea de gand sa ii dea respectivului contractul semnat si sa-i spuna sa "se duca naibii" dar Euro l-a atacat, Varg fiind nevoit sa riposteze, ucigandu-l pe acesta in final. Drept urmare, Varg a fost inchis pentru omor si arderea bisericilor, 21 de ani. Dupa moartea lui Euronymous, mama sa i-a spus lui Hellhammer (bateristul Mayhem) ca nu doreste ca liniile de bass cantate de Varg sa apara pe albumul pe care apare si fiul ei. Hellhammer a acceptat dar, nepricepandu-se la eliminarea lor, le-a lasat asa. Titlul albumului este o fraza latina pe care Euronymous a tradus-o "Ritualurile Secrete Ale Satanei", dar o traducere mai potrivita ar fi "Secretelei Lordului Satan".

Cu versurile intunecate ale lui Dead, cu vocea puternica a lui Attila, cu bass-ul lui Varg si cu melodia lui Euronymous, acest album a intrat in istorie ca un album de referinta ( nu neaparat datorita istoriei controversate a trupei ). Albumul insusi a fost "scaldat in sange" pentru ca in timpul creeari lui, 2 oameni care au contribuit la el au murit iar inca doi au ucis ( Dead si Euro. ; Varg si Bard Faust-care participase si el la inregistrari a ucis un homosexual in padure dupa ce a fost "invitat" de catre victima la o "plimbare" in padure ) Piesele sunt intunecate (doar versurile sunt marca Dead), dure si (asa am patit eu la prima ascultare acum 2 ani si ceva) daca le asculti la maxim, in casti...mai ales daca nu esti obisnuit cu genul asta de muzica, efectiv simti o stare usoara de frica...practic, versurile iti patrund in suflet si iti pun stapanire pe minte. Piesa mea preferata de pe album ( imi plac toate, dar cea pe care o iubesc ), este Life Eternal.

De Mysteriis Dom Sathanas ramane in continuare albumul meu Mayhem preferat impreuna cu mai noul Chimera si cu Deathcrush. Am scris aceasta cronica zic eu, bine, dat fiind ora la care scriu aceste randuri ( 21.04.2011, 03:28 AM ) sper ca nu am uitat nici un detaliu din istoria acestui genial album si ca am reusit sa spun ( chiar daca nu am luat fiecare piesa la puricat sa zic de instrumente, versuri, etc. ) ca merita sa il (re)ascultati atat pe el, cat si pe celelalte albume la fel de buna ale Mayhem.