Mercedes Band: Rock-ul nu a ajuns mainstream (Interviu)

28 Mai 2013 Buvnitz

Mercedes Band: Rock-ul nu a ajuns mainstream (Interviu)

In pregatirea concertului oficial de lansare a noului album Cu Ochii Inchisi, Mercedes Band ne ofera o retrospectiva a numelui, istoriei, conceptului, albumului si nu numai. Despre cine sunt Mercedes Band si ce se intampla pe 30 mai la Panic! puteti afla din interviul de mai jos.

Mercedes poate parea un pic ciudat pentru unii ascultatori, exista o semnificatie speciala in spatele acestui nume?


Numele trupei s-a nascut dintr-un joc de cuvinte. Initial, intre 1997-1999, a fost Mercedes Blues Benz (deci nu Band, cum ar fi fost clasic), stilul formatiei conturandu-se atunci a fi blues-ul. Cu toate acestea majoritatea membrilor trupei trageam inspre rock. Asta a facut ca la in 1999 sa schimbam denumirea in MERCEDES BAND. Inventasem si o legenda despre o iubire comuna, pe nume Mercedes, dar asta asa de distractie.

Noul album Cu ochii inchisi apare la zece ani de la lansarea lui Superficial in 2003. Care este motivatia unei absente discografice atat de indelungate?

In anul 2004, dupa ce am facut o serie de concerte de promovare a albumului Superficial, am simtit ca suntem la un final de drum. Lucrurile incepusera sa se repete: aceleasi trasee, acelasi repertoriu, etc. Albumul a avut doar rolul de a defini mai bine identitatea trupei, dar la acel moment mijloacele de promovare erau destul de reduse si nu am castigat o mai mare popularitate. Am compus insa in acel an piesa Loveste! intr-un stil total diferit de rock-ul clasic pe care il cantasem pana atunci, urmata apoi de alte cateva piese mai moderne si astfel ne-a fost clar ca ne vom indrepta spre un stil eclectic care sa permita o mai mare libertate creatiei, iar acest lucru a revigorat spiritul grupului.

Insa orice schimbare cere timp. A fost mult mai usor in prima etapa, cand cantam si o multime de cover-uri, intr-un stil dinainte dat, pe o reteta cunoscuta. Cand pornesti, insa, in necunoscut fiecare are parerea lui, fiecare crede ca stie mai bine directia si, astfel, dureaza pana sa ajungi la destinatie. Cu toate acestea in 2009 am considerat ca a cam sosit timpul sa inregistram albumul. Pe langa alte concerte pe care le-am avut in acel an, am organizat un turneu de cluburi in 16 orase din tara, ca o avanpremiera a ceea ce urma sa fie. Turneul a fost in ansamblu un succes, dar a avut si „darul” de a ne tine departe de casa.

Viata familiala capata, insa, in timp o mai mare importanta, fata de vremurile in care n-aveam alta treba decat sa cantam, si acest lucru l-a facut pe tobarul de atunci sa se retraga din trupa. Ca urmare 2010 ne-a gasit cu un nou membru in formatie, care, evident, trebuia „sa-si intre in mana”, si cu albumul neinregistrat. Asa s-a intamplat si cu chitaristul, care s-a retras la inceputul lui 2012.

Cu toate ca schimbarile de componenta ne-au incetinit planurile, trebuie sa mentionez si faptul ca noii membri au adus un suflu nou care compenseaza intarzierea.



Exista un concept definit in spatele acestui nou disc? Care este povestea sa?

In ce priveste mesajul, daca primul album a avut la baza idei inspirate din observatii asupra lumii exterioare, asupra societatii, cu mesaje ironice si critice, noul disc are ca baza introspectia, adica analiza emotiilor si sentimentelor create de situatii mult mai personale.

In privinta compozitiei am cautat sa ne cream un stil cat mai personal, compunand tot rock, dar renuntand in mare la sound-urile si solutiile tehnice pe care le consideram invechite sau uzate.

Albumul contine un intro si 11 piese si poate fi ascultat integral aici.

Cat de mult credeti ca s-a schimbat scena si modul de promovare a unei formatii in aceasta perioada de zece ani? Multe din concursurile la care ati participat au disparut..

As incepe cu mijloacele de promovare care sunt mult mai bune acum decat in trecut si ma refer la Internet care ofera oricui posibilitatea sa se prezinte, sa aiba succes si sa atraga publicul la concerte. Exista acum si site-uri precum al vostru, care fac foarte bine fenomenului rock. In 2003, cand am lansat primul album, Internet-ul nu era la indemana oricui si singura posibilitate de afirmare in masa o reprezentau televiziunea si radioul. Atunci insa acestea nu promovau rock din niste idei preconcepute. Bineinteles aceasta este o generalizare. Existau si atunci si sunt si acum exceptii in privinta emisiunilor si posturilor.

In privinta concursurilor, ele sunt excelente pentru formatii, mai ales la inceput de drum, pentru ca aduc o confirmare a valorii lor si dau curaj acestora. Noi am mai prins ultimele editii ale catorva festivaluri-concurs si ne-au folosit. Au aparut insa acum festivalurile mari, care reprezinta un castig.

Ceea ce nu s-a schimbat este faptul ca rock-ul nu a ajuns mainstream. Oricum scopul nostru este deocamdata de a ajunge din nou in elita underground-ului si pentru asta exista scena si mijloace de promovare suficiente.

Ce inseamna nu-rock?

Ne-am straduit sa ne cream un stil in care in care sa se simta un aer proaspat, dar in care rock-ul sa ramana rock. Am folosit elemente moderne fara insa a trece la stiluri care sunt incadrate la rock, dar nu sunt ascultate de rockeri. La final am constatat ca ne e destul de greu sa ne incadram clar undeva, cantand o combinatie de alternativ/melodic/metal si asa cum exista nu-metal noi i-am spus nu-rock.

Sunteti printre formatiile rock ramase - nu multe la numar - care aleg sa cante in limba romana. Este un mod mai usor de exprimare a versurilor? Multi probabil canta in engleza in speranta ca cineva 'din afara' ii va observa...

In primul rand mesajul ajunge mult mai usor la ascultator in limba pe care o cunoaste cel mai bine, iar planuri de iesit in afara nu ne-am facut inca. Credem de asemenea ca publicul simte mult mai usor in limba sa profunzimea unui text si il apreciaza daca e cazul.

Cu Ochii Inchisi a fost lansat in februarie insa concertul oficial de lansare vine la trei luni distanta. Exista o motivatie clara?

De fapt am reusit sa scoatem albumul in martie, „suficient de tarziu” pentru a gasi cluburile cu programul facut pana la sfarsitul lui mai. Am avut noroc cu prietenii nostri de la DEKADENS care ne-au organizat lansarea.

Unde se poate gasi albumul pentru a fi cumparat?

Deocamdata se poate comanda de la noi la adresa de contact de pe www.mercedesband.ro si la concerte. Speram sa reusim sa obtinem o distributie si la nivel national, dar inca nu avem nimic concret in afara retelei de benzinarii MOL.

Exista planuri pentru concerte in tara? Au mai ramas cluburi in tara?

Cu siguranta vom face un turneu al cluburilor in toamna. Cluburi mai exista si, din fericire, sunt din ce in ce mai bine dotate tehnic. Am constatat asta la turneul nostru din 2009. Bineinteles sa nu se inteleaga ca cluburile sunt „pline ochi” si ca rock-ul a devenit o industrie, dar cat timp cantam din placere acest lucru nu ne afecteaza.

30 mai va reprezenta un eveniment deosebit fata de restul concertelor voastre? Ce pregatiti mai exact?

Cu siguranta va fi un pic altfel decat la un concert normal. Vom asigura proiectia videoclipului vom avea si un banner care ne va insoti si in turneul din toamna, dar in principal vom lasa muzica sa vorbeasca si vom da tot ce putem in privinta prestatiei muzicale. Va mai fi de asemenea si show-ul deosebit al trupei DEKADENS care a acceptat sa ne sustina lansarea si carei ii multumim. Speram sa avem un public cat mai numeros.


Concerte recomandate: