Metallica - ...And justice for all (cronica de album)

de aciobanitei andrei

Anul 1988 a adus in muzica metal albume care aveau sa ramana clasice si sa reziste cu mult succes testului trecerii anilor: Iron Maiden – Seventh son of a seventh son, Manowar – Kings of metal sau Queensryche – Operation: Mindcrime. Dar poate mai asteptat decat oricare altul a fost albumul And justice for all, produs ce avea misiunea imposibila de a succeda superbul Master of puppets.

In afara de asta, americanii se confruntau si cu imensa pierdere a lui Cliff Burton, decedat intr-un accident rutier in septembrie 1986. Dar, de-a lungul istoriei muzicii rock marile trupe au dovedit, in numeroase cazuri, ca pierderea sau plecarea unui component esential din grup a precedat crearea unor albume memorabile. Iata, Ac/Dc – Back in black (dupa moartea lui Bon Scott), Deep Purple – Burn (dupa plecarea lui Ian Gillan), Def Leppard – Adrenalize (dupa moartea lui Steve Clark) sau Black Sabbath – Heaven and hell (dupa ce Ozzy Osbourne a parasit grupul). Metallica aveau sa demonstreze inca o data lumii ca trupa era, de fapt, de neoprit din drumul catre dominatia mondiala, odata cu inregistrarea And justice for all. De altfel, discul avea sa devina si cel mai bine vandut al americanilor pana la momentul de atunci.

Avem in atentie cel mai ambitios proiect din istoria de 30 de ani a formatiei. Justice a exploatat la maxim latura progresiva din muzica americanilor, cele noua piese avand o durata medie de peste 7 minute.

Treaba sta in felul urmator. O trupa de rand ar fi facut din bogatia de idei care se gaseste pe And justice for all nu unul, ci doua sau trei albume. Cand vine vorba de Metallica insa, nimic nu este „de rand” sau „normal”.

De-a lungul celor peste 65 de minute, concentratia de riffuri metalice „a la carte” si de ruperi neasteptate de ritm, electrizeaza si solicita la maxim ascultatorul. Desi, intr-adevar, lungi, compozitiile nu contin nici macar o masura lasata la voia intamplarii. Linii melodice sofisticate sunt inspirat interpretate si imbinate. Din cauza naturaletii cu care curge albumul, Metallica chiar lasa impresia ca asa ceva este usor de cantat. Este clar ca lumina zilei ca iti trebuie talent in supradoza sa reusesti sa compui ceva atat de agresiv si progresiv si elaborat fara ca produsul sa oboseasca urechea.

Cateva secunde de chitari armonizand frumos, si apoi Blackened da frau liber furiei marca Justice. Sound-ul chitarilor este mai agresiv decat pe albumele anterioare, iar densitatea de riffuri fara precedent. Abia apuci sa te obisnuiesti cu atmosfera creata de ritmul principal, cand totul se schimba si intensitatea compozitiei escaladeaza in continuu. Crescendo-ul permanent este un principiu aplicat ideal de americani pe tot parcursul discului si foarte evident mai ales in compozitii ca piesa de titlu, One si To live is to die.

...And justice for all, cu putin sub 10 minute ca durata, este atat de densa si solicitanta, incat Hammett declara, dupa unul din concertele din cadrul turneului de promovare: „Intr-o zi am cantat „Justice” si cum coboram de pe scena unul dintre noi a spus ca nu vom mai canta naibii niciodata acest cantec”.

One constituie si azi una dintre cele mai iubite si mari cantece semnate Metallica. Dupa ani la rand de rezistenta in fata MTV, americanii au acceptat sa filmeze primul videoclip din istoria trupei. Aceasta mutare a starnit controverse in randul fanilor, unii fiind dezamagiti de hotararea cu aer comercial luata de formatie. Dar acest fapt este nesemnificativ.

Ce conteaza cu adevarat este calitatea de exceptie a acestei compozitii. De la inceputul piesei creat de focuri de arma si explozii si pana la finalul apoteotic, One este intr-un crescendo permanent. Vocea lui Hetfield suna bine de tot, efectul de „clean” al chitarilor controleaza inceputul piesei, se combina perfect cu distorsul violent, pentru ca mai tarziu sa lase definitiv locul unui riff intrat in istorie. Daca s-ar inventa un manual rock de predat in scoli, fragmentul muzical dintre 4.35 si 5.20 ar fi obligatoriu pentru oricine ar vrea sa-si construiasca o minima cultura generala. Dezlantuit, sacadat, cu o intensitate capabila de distrugere in masa, adus la capacitate si eficienta maxima cand Hetfield se alatura cu vocea. Unul din acele momente in care te simti al naibii de norocos ca ai descoperit metalul.

To live is to die, cea mai lunga compozitie a albumului, urmeaza metoda adoptata de trupa pe cele doua discuri anterioare, pentru The call of Ktulu si Orion. De asemenea instrumentala, daca nu consideram recitativul lui Hetfield ca parte vocala, penultima piesa de pe And justice for all este mult mai bogata in idei si cu o evolutie mult mai surprinzatoare decat cele doua piese enuntate mai sus. Cantecul este dedicat lui Burton si contine riffuri scrise de Cliff neincorporate in nici un cantec Metallica de pana atunci. Titlul este o fraza de care regretatul basist era foarte atasat.

Justice reprezinta debutul lui Jason Newsted in Metallica. O acuza adusa albumului este ca bass-ul lui Jason este aproape imposibil de distins pe parcursul discului. Pe marginea motivului acestui fapt, s-a speculat intens. Parerile enuntate sunt insa doar supozitii si nu merita luate in calcul. Cert este ca Newsted a avut o sarcina extrem de dificila in a-l inlocui pe unicul Burton.

Albumul a fost nominalizat la premiile Grammy la categoria Best Hard Rock/Metal Performance, dar a pierdut, iscand multe controverse, in favoarea albumului Crest of a knave al celor de la Jethro Tull. In schimb, One a castigat la categoria Best metal performance.

And justice for all incheie triumfator discografia Metallica din anii `80, decada care s-a dovedit foarte de succes pentru americani, cu patru albume care au impus trupa la sefia scenei metal.

Odata cu al cincilea album, Metallica aveau sa propuna o schimbare de stil muzical. Lars Ulrich o explica: „Am avut un asa mare respect pentru acele mari albume din anii `80 incat in anii `90 am incercat sa ne departam stilistic de ele pe cat de mult posibil. Dupa Justice ne-am simtit atat de epuizati incat am simtit nevoia sa ne simplificam muzica”.

Si daca Lars spune ca Metallica s-au simtit epuizati, extenuati, dupa realizarea intensului And Justice For All, ei bine, asta este cea mai buna reclama care poate fi facuta acestui album intrat in categoria celor esentiale din muzica rock.