Metallica - Death Magnetic (cronica de album)

de Alex Metallex

Lansat pe data de 12 septembrie 2008, Death Magnetic reprezinta pana in momentul de fata, ultimul album de studio al celei mai influente formatii de heavy metal din istorie, Metallica. Aparut la cinci ani distanta de St. Anger, Death Magnetic a trezit un interes enorm in randul fanilor Metallica si ai genului metal, intrucat anunta o intoarcere a grupului la stilul anilor ''80.

Totusi, sound-ul modern de care avem parte pe Death Magnetic, face ca acest album sa nu semene cu niciunul din trecut, si astfel, demonstreaza ca inspiratia, inventivitatea si originalitatea, sunt cuvintele care ii descriu cel mai bine pe "zeii" heavy-metal-ului.

Prima piesa, That Was Just Your Life, are parte de un intro care ilustreaza cum nu se poate mai bine, emotia cu care fanii Metallica au asteptat "momentul 12 septembrie 2008". In continuare, melodia este o adevarata nebunie, un "riff" obsedant care cu greu iti mai iese din cap, completat de doua solo-uri incendiare, rapide, tehnice si melodice, marca Kirk Hammett. The End Of The Line, este o compoztitie cu "greutate", care parca acumuleaza energie, pana in momentul in care James explodeaza ("The slave becomes the master/Need more and more/Right now and everafther/Need more and more"). Broken, Beat&Scarred, are un mesaj mobilizator ( "What don''t kill ya make ya more stron/Rise, fall down, rise again/What don''t kill ya make ya more strong.") si reprezinta o "prezenta" excelenta in concerte.

The Day That Never Comes, se incadreaza perfect in "tiparul" Metallica, continuand traditia unor compozitii legendare precum Fade To Black, Welcome Home, One sau Unforgiven I, in care melodicitatea si elementul "heavy" se imbina de minune.

Auditia continua cu All Nightmare Long, considerata de multi, cea mai buna melodie de pe album. Intr-adevar, piesa are tot ce-i trebuie, si aminteste parca cel mai mult de apogeul formatiei, Master of Puppets. Dupa All Nightmare Long, urmeaza Cyanide, o piesa care "prinde" foarte bine live si care are parte de un solo excelent (de altfel, solo-urile sunt un punct forte al albumului).

Urmatorul punct, Unforgiven III, este o piesa cu adevarat unica, iti ajunge la suflet prin versuri, prezenta clapelor in intro, plus un solo de chitara magnific. The Judas Kiss poate fi caracterizata simplu: destul de statica, "apasatoare", heavy. Ceea ce vine dupa Judas Kiss, reprezinta un nou moment de geniu Metallica, Suicide & Redemption fiind o piesa instrumentala care aminteste de To Live Is To Die (...And Justice For All), si care impresioneaza in special prin cele doua solo-uri, unul lent, apartinand lui James Hetfield, iar cel de-al doilea "plecat" din mainile lui "The Ripper", doua momente muzicale sublime. My Apocalypse este ultima si cea mai scurta piesa de pe Death Magnetic, o compozitie 100& thrash-metal, rapida, agresiva si plina de energie.

Raportat la discografia Metallica, Death Magnetic este un album de nota 8. In contextul muzical de dupa 2000, acest album merita, fara dubii, nota 10.