Metallica & Lou Reed - Lulu (cronica de album)

de Warg

Cand am auzit la inceputul anului ca Metallica si Lou Reed vor colabora pentru un proiect muzical am devenit oarecum interesat de ce va iesi.

Metallica pentru mine, desi una din formatiile mele de suflet la inceputul ascultarii de metale au avut o serie de albume sa le numim dubioase dpdv muzical, iar Lou Reed, recunosc, am auzit de el, dar nu am avut tangente muzicale cu respectabilul personaj.

In concluzie, ca si restul lumii am astepta sa vad produsul concret, sperand in acea opera muzicala care ne va face sa zicem, da dom’le, uite ca Metallica inca mai pot face lucruri interesante. In fond si la urma urmei, sunt grupul cel mai cunoscut de pe planeta, desi de la aparitia lui Load in 1996 au reusit doar sa isi mai scada din numarul astronomic de fani obtinut in perioada 1983-1991.

Revenind, imediat dupa anuntul ca Lulu se va intampla spre finalul anului, Metallica si Lou au inceput din cand in cand sa publice versuri. Nu cred ca am mai auzit ca grupuri sa publice doar versurile ca teaser, dar probabil ca ar fi un lucru ok de facut daca respectivele scrieri ar fi niste compozitii care ar rivaliza cu cele ale poetilor consacrati, pe care copiii din generatiile urmatoare sa le aiba ca subiect la tezele la limba engleza. Ce a urmat insa…

Sa luam ca exemplu primul vers de pe prima piesa de pe album. Brandenburg Gate.

I would cut my legs and tits off / When I think of Boris Karloff

C’mon, really? Genul asta de rime le foloseam si eu in clasa a 3-a cand voiam sa impresionez colegele mele de 8 ani. Bine, nu zic ca nu este un procedeu literar valabil, dar sincer, ma asteptam la mai mult de la Metallica & Lou Reed. Ca sa nu mai zic ca aici este prima aberatie de pe acest album, daca e sa o luam cronologic, Lulu este inspirat dupa cum bine stim cu totii din Erdgeist (1895) si Pandora’s Box (1904) de Frank Wedekind. Este aberant ca personajul principal sa faca referinta la niste lucruri care nici nu aparusera la vremea respectiva, filmele care l-au facut celebru pe Boris Karloff, respectiv rolul lui Frankenstein aparand primul dintre ele in 1931. But whatever.

Ok, poate nu interpretez eu bine ce au vrut sa spuna autorii, dar pentru mine ca simplu ascultator (si cititor) al albumului, acesta este presarat cu nenumarate WTF moments. Putem cita doar din Frustration: “Spermless like a girl”, Little Dog - “A puny body and a tiny dick / A little dog can make you sick”, in Pumping Blood este vorba despre Jack (probabil Jack the Ripper, desi cred ca din calitatea piesei este vorba de Jack Daniels). Si exemplele pot continua.

Muzical vorbind, piesele de pe Lulu sunt foarte generoase cand vine vorba de durata. Durata totala a albumului este de 87 de minute, ceea ce a facut necesara scoaterea lui in format dublu LP. Din pacate, sunt 87 de minute de neinspiratie, riffuri banale, o sectie ritmica absolut puerila peste care se suprapune glorios mormaiala lui Lou Reed. Omul acesta nu face decat sa recite toate acele versuri dubioase cu care se mandreau mai devreme. Am zis mai devreme ca nu am avut ocazia sa intru prea mult in contact cu opera anterioara a lui Lou, dar sper din tot sufletul ca acestea sa fi fost niste creatii mai putin agasante decat acest album Lulu.

In concluzie, nu stiu ce au vrut Hetfield & Co sa obtina cu acest album, daca au vrut sa aiba in discografie un produs care sa faca albume ca St Anger sau S&M sa para niste creatii excelente, au reusit din plin acest lucru. Pentru mine Lulu este cel mai prost album pe care l-am ascultat vreodata, incredibil cum niste staruri ca Metallica si Lou Reed, cu o experienta enorma in spate, au putut scoate o asemenea lucrare. Poate fanii lui Lou Reed vor deveni interesati sa asculte albumele Metallica, dar fanii Metallica ma indoiesc ca ii vor cauta vechile albume ale lui Lou.

Este evident ca aceasta cronica este scrisa din perspectiva unui om care crede ca Lulu este unul din cele mai mari epic fails din ultima decada. Invit, chiar provoc pe cei care nu sunt de acord cu mine, daca nu sa scrie o cronica apreciativa la adresa albumului macar sa lase un comment prin care sa zica de ce le place Lulu. Sunt foarte dispus sa iau in considerare alte puncte de vedere, pe al meu personal l-ati tot citit pana acum :) Peace.