Metallica-...And Justice For All! (cronica de album)

de Dalglish Kenny

Kill'Em All, Ride The Lightning, Master Of Puppets:cu fiecare album, Metallica devenea o trupa legendara si scria istorie.

Ajunsesera la un nivel incredibil din punct de vedere muzical, avand o multime de fani fara nicio difuzare la radio.In 1986 primesc o lovitura extrem de grea, Cliff Burton, legendarul basist moare intr-un accident. Puteau Metallica sa scoata un album mai bun decat precedentele dupa acest shoc?Raspunsul a fost aducerea lui Jason Newsted(NewKid). Da,a veau puterea sa scoata ceva extraordinar.

...And Justice For All!, albumul despre care vorbim astazi a fost raspunsul perfect. Era o misiune imposibila sa scoti ceva peste Ride The Lightning sau Master Of Puppets, insa aceasta misiune a fost indeplinita cu succes, Metallica scotand, din punctul de vedere, cel mai bun album al lor.

Complexitatea melodiilor si durata lor, cea mai scurta fiind Dyers Eve de 5 minute si 13 secunde,i ar cea mai lunga instrumentalul To Live Is To Die de 9 minute si 49 de secunde, agresivitatea, ruperile de ritm si versurile dure facand un album ce te face sa fii atent la fiecare secunda a pieselor. Albumul curge perfect si nu pare fortat in absolut niciun moment, fiind adesea considerat ca o combinatie de thrash si progressive metal.

Un intro de chitara dubla dupa care Blackened explodeaza, marcand debutul celor 65 de minute de perfectiune.O melodie rapida, agresiva, ale carei versuri vorbesc despre sfarsitul lumii cauzat de un dezastru nuclear. Versuri precum "Millions of our years/In minutes disappears" sau strofa a 2-a "Death of Mother Earth/Never a rebirth/Evolution''s end/Never will it mend" exprima clar acest lucru. Blackened a fost si prima melodie a concertului din Seattle din 1989, o reprezentatie geniala a celor de la Metallica.

Apoi, vine title trackul care incepe de asemenea lent, tobele lui Lars dand impresia ca melodia va deveni din acel moment mai agresiva pana cand incepe splendidul riff principal(daca se poate vorbi de asa ceva pe acest album).O piesa lunga,de aproape 10 minue(9:46), cantata destul rar de formatie live tocmai datorita complexitatii si densitatii ei.Sintagma "And Justice For All" reprezinta o parte din juramntul de loialitate fata de steagul national si fata de Republica Statelor Unite ale Americii.

Juramantul a fost schimbat de mai multe ori, forma sub care se afla in viigoare in momentul de fata fiind ""I pledge allegiance to the flag of the United States of America, and to the republic for which it stands, one nation under God,indivisible, with liberty AND JUSTICE FOR ALL.

Titlul albumul si al aceste piese este de fapt ironic, intreg materialul liric vorbind despre nedreptate, cenzura, neincredere, discriminare, frustrare si altele.Desi One este cea mai celebra melodie, o consider pe aceasta ca cea mai reprezentativa pentru soundul si mesajul albumului, dezbatand tema injustitiei sociale "Their money tips her scales again", in care zeita justitie e prezentata prin versul "Lady Justice has been raped".

Eye Of The Beholder, o piesa un pic mai lenta, care incepe cu un ritm la tobe.Piesa vorbeste despre cenzura "You silence for your confidence", "Who decides what you express?", "Independence limited/Freedom of choice is made for you my friend".

Pe locul 4 avem primul hit al celor de la Metallica, One, single pentru care a fost filmat si primul videoclip din istoria Metallica care a debutat pe MTV pe 20 ianuarie 1989.Videoclipul prezinta formatia cantand intr-un depozit.Apar de-asemenea numeroase secvente din filmul "Johnny Got His Gun".La inceput se pot auzi focuri de arma si un elicopter.One reprezinta o combinatie intre clean-ul care domina prima parte a melodiei si momentele cand acest clean e intrerupt de portiuni heavy la chorus „Hold my breath as I wish for death/Oh please God wake me”.

Auzim un solo clean mai lent, iar de la 4:33 explodeaza intreaga furie a albumului cand Lars la tobe impreuna cu ceilalti membri creeaza un fragment sacadat, violent, „distrugator”, toata aceasta atomosfera fiind completata de James la voce „Darkness imprisoning me...”.Daca mai era ceva de asteptat de la aceasta melodie era poate soloul lui Kirk, un moment muzical absolut fenomenal, un tapping incredibil urmat de o continuare de solo-sincron a celor 2 maestrii, James si Kirk.Ca sa vorbesc despre versuri si la aceasta melodie, cantecul se bazeaza pe romanul „Johnny Got His Gun”, vorbind despre un soldat ale carui parti ale corpului sunt distruse,nefiind capabil sa comunice, desi functiile neurologice nu sunt afectate, el este prins in propriul trup, dorindu-si sa moara „...as I wish for death...”.

A 5-a melodie, The Shortest Straw este probabil mai putin atragatoare piesa la prima ascultare, insa cu cat este ascultata mai mult, rifful interesant si versurile cantate rapid de James te fac s-o iubesti.

Harveste Of Sorrow – o alta capodopera, o piesa mai lenta, mai heavy, mai apasatoare, cu versuri dure care vorbesc despre un om care inebuneste si-si varsa furia pe propria familie, in final ucigandu-i.

The Frayed Ends Of Sanity e de-asemenea mai putin atragatoare, insa ritmul, vocea lui James si versurile despre nebunie „Loss of interest, question, wonder/Waves of fear they pull me under” fac si din aceasta piesa o capodopera in felul ei.

Traditia instrumentalelor Metallica este dusa mai departe si pe acest album, To Live Is To Die fiind cel mai lung track cu 9:49, fiind depasita doar de Suicide And Redemption de 9:58 de pe Death Magnetic.Piesa este dedicata lui Cliff Burton, cuprinzand parti compuse de acesta.Este un instrumental trist care contine un discurs al lui James:

When a man lies he murders
Some part of the world
These are the pale deaths
Which men miscall their lives
All this I cannot bear
To witness any longer
Cannot the kingdom of salvation
Take me home

Albumul se termina cu o piesa energica in care Lars Ulrich este ireprosabil.Melodia rerepzinta un monlog liric adresat de catre James parintilor sai, remarcandu-se un paralelism sintactic in fiecare strofa „Dear Mother,Dear Father”.Se stie ca din cauza convingerilor religioase, ambii parinti ai lui James au refuzat sa se trateze de cancer si astfel au murit.

Cam atat am avut de spus despre acest album, imi dau seama ca am scris prea mult si ca poate i-am plictisit pe unii,dar cred ca acesta nu este un album de promovat ci trebuie prezentata toata povestea sa.Normal ca in acest articol nu am cuprins tot ce era de zis, dar am spus ce cred eu despre acest album legendar.