Cronica Mircea Baniciu: Muzica fara varsta

A cucerit milioane de romani prin timbrul sau inconfundabil, a scris melodii fara de batranete si fara de moarte, ne-a purtat de pe dealul cu dor spre portile orientului, ne-a insotit vara la tara, a fost alaturi de nou-nascuti scriind cantece pentru cei ce vad intaia oara soarele, ne-a avertizat in privinta ochilor de pisica neagra, ne-a invatat cum sa cucerim pe cineva oferindu-i o esarfa in dar , a compus unul dintre cele mai mari hituri romanesti (Andrii Popa) ...pentru toate acestea (si nu numai) este mult mai simplu sa scriem numele unei voci de aur... Mircea Baniciu .

Vocea reprezentativa a Phoenixului a sustinut miercuri un concert extraordinar la Sala Palatului alaturi de muzicieni cu care a colaborat in diferite perioade ale carierei sale remarcabile. Si cum putea fi mai frumos rasplatit acest artist fermecator decat cu o sala arhiplina, umpluta de fani de toate varstele care sa cante vers cu vers pe aproape tot parcursul spectacolului?

S-a dovedit inca o data ca muzica nu are varsta. Ce conteaza ca piesa Daca ai ghici spre exemplu a fost compusa la sfarsitul anilor '70? Asta nu i-a impiedicat absolut deloc pe tinerii in varsta de 20 de ani sau chiar pe copii de 10-15 ani sa cante din tot sufletul alaturi de artistul favorit.

"Haiducul" a fost insotit pe scena de catre formatia Pacifica, coordonata de celebrul clapar Vlady Cnejevici (ex-Compact, ex-Laura Stoica Band, ex-Pasarea Colibri), trupa profesionista care a sunat excelent, fiecare instrumentist aratandu-si valoarea ridicata.

Pe scena s-a aflat si Leo Iorga (solistul vocal al formatiei Pacifica, cunoscut mai ales datorita anilor excelenti petrecuti la Compact) care a fost responsabil cu partea de backing vocals. Alaturi de ei , la percutie a aparut Costin Petrescu, cel ce a fost bateristul Phoenixului pe celebrele albume "Cei ce ne-au dat nume " si "Mugur de fluier", care, impreuna cu tobosarul Cristi Iorga si cu basistul Marian Mihailescu a fost responsabil cu sectiunea ritmica.

Concertul a fost structurat in doua parti, cu o pauza de douazeci de minute intre acestea, lucru oarecum inedit (nu neaparat bun) pentru un spectacol sustinut intr-o asemenea locatie.

Daca prima parte a fost una plina de hituri mai "cuminti", incheiata cu un duet foarte dragut tata-fiica (la piesa "Daca ai ghici " fiind invitata Ana Baniciu, fiica indragitului solist), cea de-a doua jumatate a spectacolului a inceput in forta cu cateva dintre hiturile grupului Pasarea Colibri, cantate chiar impreuna cu Mircea Vintila si Marius Batu (ambii ex- Pasarea Colibri). Momentul a fost dedicat lui Florian Pittis, cel ce a fost sufletul si spiritul acelui grup. Astfel, refrenul "Lume ,lume ,sora lume" (interpretata ani de zile de Pittis) a ridicat toata sala in picioare creand o atmosfera de nedescris.

Desfasurat cu o buna dispozitie de invidiat, concertul a cuprins si "mici glumite". Spre exemplu, atunci cand Mircea Baniciu ne-a prezentat piesa "Vara la tara ", grupul Pacifica a interpretat un pasaj scurt din cantecul "In Arizona m-am nascut ", Baniciu spunand apoi ca asa ar fi sunat "Vara la tara " in America. Zambetul spectatorilor a fost starnit si de aparitia pe scena a lui Ioan Gyuri Pascu , interpretand intr-o varianta proprie melodia "Decembre" a lui Nicu Alifantis .
Doi tineri au avut pregatit un banner pe care erau scrise numele lui Mircea Baniciu, Josif Kappl si Mani Neumann ( Phoenix ) si l-au inaltat la momentul potrivit, odata cu aparitia pe scena a unuia dintre cei mai buni basisti(daca nu chiar cel mai bun) pe care i-a avut tara noastra: Josif Kappl. Asadar, am avut parte si de mari hituri ale Phoenixului("Nunta","Andri Popa", "Sirena" sau "Vremuri") dar chiar si de o piesa in prima auditie("Pe Arges in jos"), compusa de Kappl si Baniciu, pe care o vom intalni pe albumul pe care cei doi il pregatesc pentru anul urmator.

Finalul i-a gasit pe scena pe toti invitatii: Pacifica (Vlady Cnejevici, Leo Iorga, Cristi Iorga, Teo Boar, Marian Mihailescu), Costin Petrescu, Mircea Vintila, Marius Batu, Ioan Gyuri Pascu , Josif Kappl, Ana Baniciu , interpretand alaturi de corul Allegreto melodia "A venit iar Craciunul" (compusa de John Lennon ).

Momentul a fost emotionant, dar din pacate singurul in care am avut ocazia sa il auzim pe Leo Iorga in calitate de solist vocal principal.Oricum, strofa pe care fostul membru al Compact-ului a cantat-o a fost suficienta pentru a ii face pe toti cei prezenti in sala sa aplaude puternic, Iorga dovedind inca o data ca este una dintre vocile mari ale rockului romanesc.

Concertul lui Baniciu a venit foarte bine pentru artist , fanii dorind sa isi arate sprijinul fata de el intr-o perioada in care solistul a fost atacat destul de murdar de catre fostul sau coleg, Nicu Covaci.

Meritand toti banii, spectacolul de la Sala Palatului a dovedit clar ca, indiferent unde canta, cu cine si in ce formula apare, Mircea Baniciu, un adevarat profesionist, ramane unul dintre cei mai iubiti artisti romani.

Codrut Croitoru, bestmusic.ro