Cronica Muzical. Spiritual. Ideologic. Metal.

Planul meu pentru anul 2008 din punct de vedere concertistic era sa ajung in sfarsit la un concert al timisorenilor Negura Bunget. In ziua in care mi-am propus asta in nici un caz nu ma gandeam ca o sa ma vad in mana cu bilete la Anathema, Metallica si Iron Maiden deodata. Asta dupa un tribut My Dying Bride ca aperitiv. Asadar, dupa anuntul cu Negura in Suburbia cu Eufobia (BG), Sincarnate (RO) si Carnal (PL) in deschidere, am luat biletul din timp pentru a evita surprize nedorite.

Pe la 19.15 intram deja in Suburbia, unde 3 baieti faceau probe de sunet, iar apoi au inceput sa "cante". Trecand rapid peste fumul care se adunase destul de rapid si atmosfera care avea sa devina treptat aproape irespirabila, am sa trec la prezentarea celor 3. Ulterior am aflat ca ei erau Eufobia din Bulgaria si, sincer, daca nu vor mai veni niciodata sa ne (in)cante, nu cred ca voi plange prea mult. Un om la chitara, unul la bass si unul la tobe, toti 3 la voce, exclusiv growling voices, adica incluzand pauzele dintre melodii, ceea ce mi s-a parut total de prost gust.

Eufobia au cantat un death metal agresiv si foarte foarte liniar, lasandu-mi la final doar ideea unui "mda". Sound-ul a fost poate un pic cam tare, nu numai langa scena, ci cam in tot clubul, toata seara, ceea ce nu mi s-a parut deloc inspirat, in primele 10 minute de Eufobia deja avand o durere fizica in timpane foarte ingrijoratoare.

O lectie majora pe care am invatat-o aseara e sa nu ma mai duc vinerea la concerte. Dupa o saptamana groaznica la birou si alte 20 de minute in fum si decibeli haotici cat incape, am acceptat ca nu mai sunt in stare sa tin orizontala si m-am retras din lateralul scenei pe o canapea si in bratele Aurei (care i-a suportat si ea cu mult stoicism). In timpul asta, Eufobia nu au uitat sa-si indemne publicul sa le cumpere CD-urile si tricourile cu care venisera dupa ei. Mana de oameni care i-a bagat in seama cat au cantat nu cred totusi ca s-a ingramadit sa o faca. La plecare, fara sa exagerez, ei felicitau publicul mai mult decat publicul pe ei... Asta spune foaaarte multe...

A urmat Sincarnate, si desi sambata trecuta eram cu ochii pe toti la tributul MDB, acum n-am fost nici o secunda langa scena cat au cantat, fiind in continuare prabusit pe canapea. Tot death, dar ceva mai organizat, compozitii agresive, dar neliniare si din cate mi-am dat seama, o interactionare foarte buna cu fanii care intre timp se mai adunasera si pareau destul de multi cunoscatori printre ei. Dupa vreo 7 piese s-au retras si ei, nu fara bis, lasand loc polonezilor de la Carnal.

Aici intorc in sfarsit foaia. Dupa 2 piese ce anuntau parca schimbarea, m-am simtit brusc intors printre vii si am tras-o pe Aura inapoi langa scena, ajungand surprinzator de repede langa chitara ritm, anume Krzysiek Gorczewski (asta luata cu copy/paste de pe myspace-ul lor, nu va chinuiti sa-l pronuntati). De remarcat interactiunea excelenta a baietilor cu publicul si piesele heavy/death ce au prins foarte usor, astfel incat Carnal nu au scapat fara bis, cerut sincer si ferm de toata lumea. Primul trofeu din concertul de aseara a fost pana lui Krzysiek si poate mainile scuturate pe fuga cu ei si promisiunea ca vor reveni. Cel mai probabil daca ii mai vad pe vreun afis, voi face efortul sa ajung.

Impinsi la o parte de organizatori cat au carat pe scena instrumentele traditionale specifice capului de afis de aseara, am mai condimentat un pic haosul din cap cu System of a Down. Si sa mai precizez ca Negura Bunget se ocupa din plin si de propriul merchandise, cu care au venit si ei in Suburbia. Intrucat din garderoba personala imi lipsea un tricou cu ei, l-am pus pe Negru (tobe) sa-mi caute o marime ceva mai mica de XXL, fara succes insa, multumindu-ma pana la urma cu un Maiastru Sfetnic...de iarna, numai bun de tras peste hanorace.

Pe la vreo 22.30 Negura si-a inceput in sfarsit treaba, alaturi de membrii obisnuiti, Hupogrammos, Negru si Sol Faur, alaturandu-se componenta live, Itza la clape, un basist strain de limba romana, dupa cum aveam sa aflu, si un percutionist pentru instrumente traditionale, naist si l-a mai sustinut si pe Hupogrammos la voce pe unele pasaje. Fara cusur.

Au cantat de pe OM Cunoasterea Tacuta, Hora Soarelui, Tesarul de Lumini, de pe Maiastru Sfetnic, Al Locului si In Zvacnirea Apusului si alte cateva, inclusiv o piesa axata pe percutie la vreo 4 instrumente. Si Vazduh, la bis, cand i s-a rupt si o coarda lui Sol Faur. Din pacate a lipsit tulnicul, cel care face intotdeauna inconfundabil un concert Negura Bunget. Tinandu-le calea la retragerea de pe scena, am obtinut si pana lui Sol Faur si a basistului, plecand din Suburbia cu 3 trofee de concert. Foarte profitabil! :p

Astfel, dupa o saptamana presarata numai cu doom, death si black, si cu timpanele afectate pentru 3 generatii de-acum, diseara urmeaza Luna Amara, tot in Suburbia. Va (tot) urma...

O galerie foto a concertului Negura Bunget, Carnal, Sincarnate si Eufobia de aseara din Suburbia poate fi vazuta pe METALHEAD.ro aici:

Cristian - Blind Crusader

Pentru mine, concertul de aseara s-a impartit foarte clar in doua: prima parte, Carnal, Sincarnate, Eufobia si a doua parte, Negura Bunget. Desi nu pot sa spun ca mi-au displacut primele trei formatii, nu mi s-a parut insa ca s-ar fi apropiat de succesul Negura Bunget. De la atmosfera, public, feedback, pana la sunet, s-a vazut foarte bine ca Negura Bunget a fost capul de afis al serii si ca lumea era acolo in primul rand pentru ei.

Avand in vedere ca nu sunt tocmai cel mai dedicat fan al stilului, nu pot sa va povestesc detalii tehnice si nici sa va vorbesc in titluri de piese, dar pot sa spun cu mana pe inima ca au fost cateva momente tare impresionante, cand legatura dintre public si formatie a fost foarte puternica. De fapt, din punctul meu de vedere, reactia publicului a fost elementul principal in succesul acestui concert.

Presupun insa ca locatia a fost unul din motivele pentru care nu a fost foarte multa lume, insa cei care au venit au trecut peste aceasta problema, facand o atmosfera pe masura. Au fost piese care parca au transpus toata sala aia si lumea de acolo in alte vremuri, in alte locuri. Nu stiu daca asta e doar impresia mea sau daca chiar asa a fost, dar recitalul Negura Bunget mi s-a parut cam scurt.

Cred insa ca Negura ar fi meritat un public mai numeros, in conditiile in care prezenta lor in Bucuresti este atat de rara. In orice caz, pe mine m-au castigat cu concertul asta si o sa incerc sa ii vad cat mai des.

Filmari cu formatiile Negura Bunget, Sincarnate, Carnal si Eufobia, din concertul care a avut loc pe 18 aprilie in Clubul Surburbia din Bucuresti, pot fi urmarite in episodul 49 METALHEADTV.

Urmariti emisiunea aici.

Irina SK