NEGURA BUNGET - 'Tau' (album review)

de Cristi Nedelcu

NEGURA BUNGET - 'Tau'  (album review)

Pe 27 Februarie Negura Bunget a lansat albumul 'Tau', primul material discografic in noua formula ce s-a cristalizat in 2013. Am ascultat prima oara acest album acum cateva saptamani si sincer sa fiu nu stiam la ce sa ma astept. O noua componenta ar insemna implicit si directii noi de abordare muzicala. Ceea ce as fi vrut e ca sound-ul consacrat Negura Bunget sa fie regasit in continuare in cadrul noului material discografic. Si, din punctul meu de vedere, Negura Bunget a reusit sa faca acest lucru si in acelasi timp sa surprinda, mai ales prin colaborarile cu Alexandrina sau Bean MC dar si cu artisti consacrati ai scenei black metal internationale ca Sakis Tolis sau Rune Eriksen.

Cu Nametenie esti plasat de la inceptut in atmosfera caracteristica Negura Bunget, ruperile de ritm, trecerea brusca de la parti acustice la o agresivitate melodioasa si invers sunt foarte "cursive". Vocea de growl mi se pare mai 'grava', oarecum spre death metal. Refrenul este un veritabil 'earworm' care va fi mai mult ca sigur cantat de public la concerte.

Izbucul Galbenei urmeaza acelasi tipar in primul minut, inceput acustic urmat de o parte instrumentala agresiva si de acelasi tip de voce. Imi aduce oarecum aminte de piesele de simphonic black metal, ceva gen Dimmu Borgir cu Vortex facand partea de clean vocals. Baza insa e tot caracteristica Negura.

La Hotarul cu Cinci Culmi este rezultatul colaborarii dintre Negura Bunget cu MC Bean. Sincer, ma asteptam la o astfel de colaborare intre solistul Subcarpati si o formatie de metal din Romania. Trebuie recunoscut faptul ca MC Bean este o voce foarte buna in industria muzicala din Romania si mi se pare ca suna foarte natural pe cel de al treilea track de pe Tau. E o piesa care linisteste, e o veritabila creatie lirica.

Curgerea Muntelui de asemenea o piesa mai putin agresiva, este o oda adusa naturii. Pana la urma, Tau este prima parte a trilogiei Transilvane care are in prim plan natura. Plasata la mijlocul albumului, poate fi considerata ideea principala din spatele albumului, cel putin din punct de vedere filosofic.

Taram Vilhovnicesc este piesa unde poate fi ascultat Sakis Tolis. Este agresiva de la inceput, clapele dau din nou o usoara nota simfonica piesei la fel ca si partea de clean vocals. Pentru oricine asculta Rotting Christ, vocea lui Sakis este recunoscuta instantaneu si aduce o nota de originalitate. In plus, poate mi se pare, insa sunt cateva acorduri care aduc a Rotting Christ.

Poze Poze pentru articole - tau

Impodobeala Timpului a fost piesa pe care cred ca am ascultat-o de cele mai multe ori. Nu credeam ca o sa fiu martor vreodata la o colaborare intre Alexandrina si Rune Eriksen, dar iata ca s-a intamplat acest lucru. Pentru mine piesa mi se pare formata din fragmente muzicale destul de antagonice, iar de aceasta data ruperile de ritm nu prea au mai fost la fel de cursive. Elementul 'popular' mi se pare prea evident.

Picur Viu Foc poate fi considerata piesa care muzical defineste albumul. Este media aritmetica a tuturor pieselor. Daca nu aveti timp sa ascultati intreg albumul 'Tau', aceasta piesa ar putea fi considerata etalonul noului material discografic Negura Bunget.

Schimniceste inchide un album bine structurat, bine sincronizat poate chiar prea bine sincornizat pentru black metal, exceptia fiind, din punctul meu de vedere piesa Impodobeala Timpului. De mentionat in final ca vocea de pe Schimniceste este altfel, este interesanta.

Per total, un 9 pentru albumul celor de la Negura Bunget.

Concertul de lansare al noului album "Tau" va avea loc pe 20 martie in Colectiv alaturi de Grimegod si Northern Plague si An Theos. Bilete gasiti pe iabilet.ro si in reteaua iabilet (Muzica, Uman, Senia, Perfect Tour).