Negura Bunget: Adevarul din spatele despartirii (Partea 1)

04 Mai 2011 Buvnitz

Negura Bunget: Adevarul din spatele despartirii (Partea 1)

Despartirea Negura Bunget a fost poate cel mai comentat subiect din istoria scenei autohtone de metal. Un subiect dezbatut pe larg atat de fanii romani cat si cei din afara granitei, povestea despartirii formulei clasice Negura Bunget a dat nastere mai multor ipoteze bazate in general pe declaratiile Dordeduh, de altfel singura parte ce a oferit o varianta concreta legata de motivele ce au dus la acel moment.

Negura Bunget au preferat sa lase in urma acest moment pentru a se concentra asupra viitorului. Un vitor ce s-a concretizat printr-o serie de materiale lansate alaturi de un amplu turneu de promovare. Intrebarile nu au disparut...dar nici raspunsurile. In avanpremiera concertului din data de 7 mai alaturi de Ava Inferi, in Club Wings din Bucuresti, METALHEAD va prezinta in exclusivitate povestea din spatele despartirii Negura Bunget precum si detalii despre cel mai indraznet proiect din cariera formatiei, The Transilvanian Trilogy.

Prima parte a acestui interviu o puteti citi mai jos.

2011 este un an bogat in ce priveste lansarile discografice, cea mai controversata fiind desigur DVD-ul Focul Viu, ultima inregistrare in componenta ‘clasica’ Negura Bunget. Cum vezi lucrurile din perspectiva unui fan Negura Bunget in ce priveste lansarea unui astfel de produs intr-un moment in care lucrurile s-au schimbat atat dmult? Sunt convins ca ai citit reactiile de pe metalhead.ro…

Eu vad acest DVD ca pe o marturie a unei parti importante din istoria Negura Bunget. Am vrut de la bun inceput sa fie un material simplu, concentrat doar pe muzica, si nu pe elementele adiacente, si cred ca din acest punct de vedere a iesit exact asa cum l-am planificat. E primul DVD live pe care il lansam, dupa o activitate de aproape 15 ani, in care am sustinut sute de concerte.

Ne-a luat mult timp pentru a-l finaliza, dar suntem multumiti pe deplin de ceea ce am realizat prin el. As mai putea spune ca am lucrat la acest material inca din 2008, ca lucrul la el era foarte avansat in momentul despartirii de Hupogrammos si Sol Faur si ca a fost in mare parte alegerea casei de discuri modul si momentul in care acesta a fost lansat. La fel poate ar trebui precizat ca fostii membri au fost constant informati despre evolutia acestuia, si ca totul s-a facut cu acceptul lor explicit.

Am avut ocazia de a asculta Poarta de Dincolo, un material ce continua o schimbare in compozitia Negura Bunget…de fapt nu cred ca e neaparat vorba de o schimbare ci de o alta abordare. In orice caz observ o inclinatie catre latura progresiva a lucrurilor…

Acest MCD a fost mai mult un experiment pentru noi… ne-a dat oportunitatea de a lucra cu unele elemente fara a avea constrangerea unui proiect si concept mai amplu. De aceea poate ca schimbarile pe care le aduce nu sunt majore, e vorba mai mult de detalii si re-evaluari conceptuale. In acelasi timp MCD-ul marcheaza incheierea unui capitol important din istoria formatiei, si anume al relatiei noastre cu casa de discuri Aural Music/Code666. Dupa aproape 10 ani de colaborare suntem pregatiti sa ducem totul la un cu totul alt nivel alaturi de noua casa de discuri, Prophecy Productions / Lupus Lounge.

Poze Galerie foto SatanaBrasov - Negura Bunget

Nu pot sa trec nici de surpriza pregatita pe acest album, prima inregistrare vocala realizata de Inia Dinia… cum a aparut aceasta idee si mai ales despre ce este vorba in versurile respective?

Dupa cum spuneam, contextul a facut sa putem experimenta mai mult, sa impingem lucrurile mai departe si acesta a fost unul din rezultate. Inia Dinia a mai facut lucruri asemanatoare si in trecut, poate ca nu asa de evidente totusi… Insa piesa Frig in oase i-a oferit prilejul exprimarii mai directe a unei viziuni personale, legata de experimentarea concreta a unei stari spirituale din apropierea mortii. E starea aceea care iti da fiori de gheata pe sira spinarii, iar textul e unul ce trebuie experimentat si inteles de fiecare intr-un mod personal, fiind mai mult o parte a atmosferei decat un continut semantic. De altfel prezenta vocala a lui Inia Dina se va accentua in viitor, atat in Negura Bunget, cat mai ales in cadrul proiectului Din Brad.

Ati vorbit in ultimele luni despre acest proiect, „The Transilvanian Trilogy”. Tin minte ca acum cativa ani ati dat un anunt in care cautati muzicieni specializati pe instrumente nonconventionale, in special cele traditionale. Are legatura cu acel moment?

As zice ca toata evolutia noastra ca formatie a convers catre acest moment cheie, care e in aceeasi masura un proiect nou cat e probabil si destinul nostru ca formatie. Intreaga experienta pe care am acumulat-o va fi pusa la incercare, si in aceeasi masura o multime de elemente noi isi vor face locul in dezvoltarea acestui proiect. Din pacate cautarile noastre din trecut au ramas fara rezultat in mare parte, astfel incat a trebuit sa ne adaptam in alt fel… pentru acest proiect o sa avem numeroase colaborari dar si o multime de invitati speciali.

Asadar, ce inseamna acest The Transilvanian Trilogy? Ne putem astepta la o serie de materiale concept? Care este povestea acestui proiect?

Dupa cum si numele sugereaza e vorba de o trilogie, adica trei materiale unite sub acelasi concept, Transilvania. Va fi o viziune personala despre continutul si semnificatia conceptului Transilvania, viziune pe care o vom exprima in aceeasi masura prin muzica cat si prin imagine. Evident ca e vorba de o aprofundare subtila a unor concepte si nu o perpetuare a stereotipurilor. Credem ca suntem datori in primul rand noua in a exprima o viziune noua asupra unor lucruri atat de mult discutate si atat de putin cunoscute, dar care ne-au inspirat ca formatie inca de la inceput. Fiecare parte a trilogiei va evolua in materiale vizuale si muzicale distincte.

Partea vizuala va rezulta intr-o serie de trei filme non-narative (fara dialoguri sau personaje), pe care le dezvoltam impreuna cu prietenul nostru, artistul vizual Daniel Dorobantu (Thy Veils), cu care am colaborat la aproape toate videoclipurile de pana acum, iar partea muzicala in trei albume compuse si inregistrate in parte cu orchestra si taraf, pe care le dezvoltam impreuna cu prietenul nostru, compozitorul modern Dan Popescu. Cred ca nu are rost sa accentuez ca aportul orchestrei va fi in amplificarea atmosferei si tensiunii muzicii, si nu o orientare spre genul simfonic.

Prima parta a trilogiei, care se va numi „Tau”, va explora mediul natural, prin prezentarea a 9 locuri emblematice, cu atmosfera, mistica si legendele lor. A doua parte va explora mediul uman, traditiile si obiceiurile demult uitate, legatura cu natura, felul in care aceasta legatura a influentat universul spiritual al oamenilor locului. Ultima parte se va concentra pe elementele spirituale, pe valorile, simbolurile si conceptele care au definit aceste locuri. Acestea sunt si primele materiale noi pe care le lansam impreuna cu casa de discuri Lupus Lounge/Prophecy Production, care a fost alaturi de noi si ne sustine in acest proiect amplu. Prima parte e programata pentru o lansare in 2012. Puteti urmari evolutia acestui proiect pe noile pagini: www.transilvaniantrilogy.com si www.facebook.com/transilvaniantrilogy.

Esti unul din cei mai experimentati oameni din scena autohtona de metal si nimeni nu poate nega acest lucru… te-ai gandit vreodata sa te ocupi ca manager de o trupa anume din underground? Ti-a atras atentia cineva din noul val autohton? Vezi o schimbare?

Din pacate Negura Bunget ocupa cea mai mare parte a timpului meu. Pentru a face ceva de calitate trebuie sa fii tot timpul concentrat, si de aceea nu cred ca as avea fizic timpul necesar pentru alte proiecte de genul, mai ales ca in ultima periodata mai lucram la fel de intens si pentru Din Brad. Aspectul acestea, al managerilor, producatorilor sau inginerilor de sunet e unul din cele mai deficitare in undergroundul romanesc. Cu Negura Bunget am fost nevoiti sa ne adaptam si de aceea am ajuns sa facem aproape totul noi insine (inregistrari, planificari si organizari de concerte si turnee…), ceea ce pe de alta parte ne da o libertate mult mai mare, dar in acelasi timp presupune si o munca mai intensa.

Insa intr-un context ideal o formatie ar trebui sa fie concentrata in primul rand pe muzica, iar aspectele logistice si organizatorice sa fie supervizate de oameni care se ocupa doar de asa ceva, si care le pot face mult mai bine si mult mai rapid decat formatia. Cu siguranta, multe lucruri se schimba si in ungergroundul romanesc, atat in bine, cat si in rau…

In perioada aceasta prezenta virtuala conteaza aproape la fel de mult ca si cea fizica si din pacate formatiile romanesti nu exceleaza in ceea ce priveste acest aspect. A avea un website si o pagina de myspace nu mai e de mult suficient, acum o formatie trebuie sa fie prezenta pe toate retelele de socializare, si nu numai atat… prezenta e doar un prim pas, continutul pe care il genereaza acea prezenta e cel care conteaza. In final totul depinde de implicarea si dedicarea fiecaruia.

A fi constient insa ca tu trebuie sa fii atent la toate detaliile, ca tu trebuie sa faci toata munca e aspectul esential. Nimic nu vine de la sine si nu are rost sa astepti sau sa pretinzi ajutor de la altii, trebuie sa faci tu primul pas intotdeauna, fie ca e vorba de conturarea unei imagini a formatiei, promovarea acesteia, abordarea organizatorilor de concerte si festivaluri, compunerea, inregistrarea, multiplicarea sau distributia materialelor muzicale. Sunt o multime de aspecte care in final converg catre reusita unei formatii si din pacate orice mic detaliu care nu a fost bine pregatit poate distruge intreaga munca.

Sunt cateva trupe noi pe care la urmaresc cu interes, cum ar fi The Egocentrics, Carpatica, Spiritual Ravishment… Dar in acelasi timp astept si o explozie de la trupe mai vechi, precum Bucovina, Taine, Thy Veils… care nu isi exploateaza inca decat marginal potentialul de care dispun.

Poze Galerie foto SatanaBrasov - Negura Bunget

Iti amintesti cand ai pus prima data mana pe tobe? Ce te-a determinat sa studiezi acest instrument?

A fost cam prin 1992, cand impreuna cu un bun prieten ne-am gandit sa facem o trupa, fara a avea vreo abilitate muzicala exersata in prealabil. A fost o intamplare ca am ajuns eu la tobe… dar am inceput sa studiez, atat teoria cat si practica, sa achizitionez instrumente tot mai bune… astfel incat in cativa ani formatia noastra, care se numea Ataraxia, a ajuns la un nivel muzical destul de rezonabil. Am avut si cateva concerte, pana cand ne-am incheiat activitatea in 1994. Dupa cum am mentionat, a fost mai mult o intamplare ca am ajuns sa cant la tobe, dar inca de la inceput am luat lucrurile destul de serios.

Cand ti-ai dat seama ca vrei sa devii muzician?

Cred ca dupa ce am cantat cu Wiccan Rede la festivalul Top T din 1995 am inteles cam ce inseamna sa fii pe scena si sa ai o comuniune cu publicul. A fost un punct de cotitura, care a marcat trecerea noastra la o abordarea mult mai serioasa si mai profunda a activitatii muzicale. A fi muzician insemna in primul rand o exigenta fata de tine, de a crea o stare si de a o putea apoi comunica publicului. E o experienta foarte complexa, care odata cu trecerea timpului si cu evolutia, devine tot mai personala, mai profunda si mai interesanta.

Cand am vorbit despre acest interviu ai fost de acord sa ne impartasesti varianta ta in ceea ce priveste despartirea de formula clasica… ce ai simtit in momentul in care ti-ai dat seama ca aceasta despartire este inevitabila? Care a fost primul gand care ti-a trecut prin minte in acel moment?

Ar trebui sa spun in primul rand ca lucrurile s-au intamplat intr-un context mult mai amplu, nimic nu a venit pe neasteptate. In mare parte eram pregatit pentru asa ceva de experientele din trecut. Insa e o diferenta intre a fi pregatit pentru o situatie si felul in care reactionezi cand lucrurile chiar se intampla. Contextul a fost de asa natura, fiind chiar in mjilocul unor concerte, incat accentul s-a mutat repede de la traire si introspectie catre pasii ce trebuiau urmati pentru a depasi momentul dificil. Primul gand a fost ca trebuie sa ma descurc singur de acum incolo, ceea ce a fost oarecum linistitor, pentru ca in mare parte asta facusem si pana atunci. Apoi am planificat pas cu pas dezvoltarea ulterioara, incepand cu includerea oficiala a lui Ageru si Inia Dinia in formatie, lucru care ar fi trebuit sa se intample dealtfel cu mult timp inainte.

Partea Negura Bunget a fost intotdeauna retrasa in ce priveste declaratiile, in special cu privire la subiectul in cauza… si sunt convins ca toata lumea ar dori sa afle si varianta voastra a povestii, macar pentru a judeca lucrurile in mod corect.

Din punctul meu de vedere lucrurile sunt destul de simple in aceasta privinta. A fost decizia lui Hupogrammos sa paraseasca formatia si a mea de a continua fara el. Tot restul a evoluat de aici. Nu fost niciodata vorba de incetarea activitatii, cum a lasat el sa se inteleaga… a fost doar o exigenta personala de a nu lasa ca plecarile sa influenteze calitatea muzicala si spirituala a proiectelor Negura Bunget. In momentul cand voi avea dubii in ceea ce priveste aceste aspecte, o sa fac si eu pasul inapoi si nu o sa am pretentia ca nimic nu poate continua fara mine.

Negura Bunget a fost tot timpul deasupra identitatilor personale, a fost locul in care suma acestora se dilua intr-un univers spiritual. Ca sa nu fie nici un dubiu, o sa declar oficial ca nu am avut niciodata o intelegere de a incheia activitatea formatiei odata cu plecarea lui Hupogrammos si Sol Faur. Din contra, ei stiau ca Negura Bunget va continua fara ei. Activitatea unei formatii ca Negura Bunget implica tot timpul o serie complexa de aranjamente, contracte si obligatii si nu e doar lipsit de profesionalism ci chiar jenant sa inseli asteptarile legitime ale unor oameni care au sprijinit activitatea formatiei ani de zile doar pentru satisfacerea unor ambitii personale.

Intreaga responsabilitate legala pentru aranjamentele formatiei era pe umerii mei si colegii mei nu doar ca stiau asta, dar a fost si dorinta lor expresa de a nu avea nici o raspundere. Le fel de clara, si stabilita cu mult timp inainte, a fost intelegerea ca orice s-ar intampla, e datoria si raspunderea mea sa duc totul mai departe. Singura chestiune pe care am stabilit-o in momentul despartirii, la sugestia lui Hupogrammos, a fost ca orice s-ar intampla, totul va ramane intre noi si ca nu ne vom ataca niciodata, in public sau privat. Eu cred ca noi am respectat asta. Oricum nu am fi raspuns in acelasi fel unor minciuni, insulte si atacuri personale, nu e felul nostru.

Te-au surprins declaratiile lor imediat dupa despartire? Cum le comentezi?

M-a surprins faptul ca s-au legat de o multime de chestii personale, dar si vehementa cu care au incercat sa denigreze Negura Bunget. Privind totul acum per ansamblu, as zice ca orice ar fi avut atunci de obiectat ar fi putut-o face intr-un mod mai inteligent si mai elegant. Insa momentele dificile sunt cele care testeaza caractereul si tot atunci oamenii isi arata adevarata personalitate.

Uitandu-te in trecut, ai fi actionat altfel la acea vreme?

Daca ar fi sa o iau de la capat as proceda probabil la fel. In acele momente am fost preocupat mai putin de orgoliile personale si mai mult de munca in proiectele de viitor. Tot timpul mi s-a parut potrivit sa fim judecati dupa muzica noastra si nu dupa biografiile personale. Fiecare proiect nou e o intoarcere la zero, tot ce ai facut in trecut conteaza mai putin cand vine vorba de ce trebuie sa faci in viitor.

Intr-un astfel de punct am fost si dupa plecarea lui Hupogrammos si Sol Faur si am profitat de el pentru a duce un pas mai departe tot ceea ce inseamna Negura Bunget. Toate dificultatile aparute le-am privit ca oportunitati de a evolua si mai mult; consider ca dificultatile doboara pe cei slabi si ii ridica pe cei puternici.

Poze Galerie foto SatanaBrasov - Negura Bunget



Care au fost cauzele pentru care Negura Bunget a suferit schimbarile de personal din ultima perioada?

Negura Bunget nu e un proiect usor. Presiunile ce tin de activitatea concertistica si compozitionala sunt stresante pentru multi… care in final nu mai fac fata psihic, asa cum a fost cazul colegului nostru Corb. In cazul lui Sol Faur si al lui Hupogrammos a fost rezultatul unor ani lungi de colaborare, cu bucurii si greutati, care au lasat insa urme adanci. In final chimia interna nu a mai functionat… astfel incat colaborarea a devenit imposibila. Nu a fost nici o mare tragedie, nici o mare cearta dupa cum nu a fost nici o intelegere legata de incetarea activitatii Negura Bunget in urma plecarii lor, pentru ca nu a fost nimic calculat in tot ceea ce s-a intamplat atunci.

Pur si simplu dupa un concert Hupogrammos mi-a spus ca nu mai vrea sa continue colaborarea noastra. Ca sa nu mai existe dubii nici in aceasta privinta, o sa spun iarasi oficial ca nimeni nu a complotat vreodata pentru inlaturarea lui Hupogrammos din Negura Bunget si nimeni nu a dorit acest lucru! A fost in intregime decizia lui, personala, de a pleca. Sol Faur l-a urmat, ca de obicei. Felul in care au denigrat dupa aceea imaginea noilor membri Negura Bunget, dar mai ales a lui Ageru si a Iniei Dinia, doar pentru ca acestia nu au vrut sa-i urmeze si au ramas in Negura Bunget, a fost lucrul care m-a intristat cel mai tare. E greu sa vezi ca lucrurile pot continua si fara tine, dar aceasta e realitatea. Nimeni nu e de neinlocuit.

Tin minte ca a fost vorba la un moment dat de zvonuri cum ca Hupogrammos ar fi trebuit sa plece impreuna cu Inia Dinia si Agerul Pamantului. Exista un adevar aici?

Eu nu stiu sa fi fost vorba de asa ceva. Ba chiar din contra, Hupogrammos ar fi preferat la un moment dat ca Inia Dinia si Ageru sa inceteze colaborarea cu Negura Bunget.

Cunoscand actuala situatie, crezi ca ai fi putut continua atunci in formula clasica daca sa spunem ambele 'tabere' ajungeau la o intelegere?

Dupa cum am mentionat deja, au fost mai multe momente de-a lungul istoriei Negura Bunget in care unul sau altul din membrii formatiei au fost pe punctul sau chiar au parasit formatia. Insa de fiecare data am gasit cai de rezolvare, fie si temporare, a problemelor existente.

Aceste rezolvari au fost insa mai mult sau mai putin totale, astfel incat diverse probleme s-au tot acumulat de-a lungul timpului. Probabil ca si in situatia aceea se putea ajunge la o intelegere, mai ales ca nu a fost nici un conflict major… doar ca toti cei implicati eram oarecum saturati de o istorie, astfel incat despartirea a venit mai mult ca o descatusare… cel putin din perspectiva mea.

Fostii membri Hupogrammos si Sol Faur au spus ca ei au compus cea mai mare parte a muzicii si textelor Negura Bunget de pana la albumul OM. E adevarat?

Pretentia lor de a fi cei care au facut muzica si textele Negura Bunget e una exagerata si departe de adevar. Ei au avut intr-adevar o contributie importanta, dar nu exclusiva. Sol Faur spre exemplu nici nu facea parte din Negura Bunget cand noi inca lucram la albumul OM. Parti din album au fost compuse si inregistrate chiar de Ageru, la el acasa fiind facute dealtfel si ultimele inregistrari, si lucrul acesta nu a fost nici macar mentionat vreodata. Dupa cum la fel partile de bas au fost compuse si inregistrate in mare parte de Ermit, care nu era nici el membru oficial al formatiei.

Insa per ansamblu muzica si textele Negura Bunget au fost intotdeauna rezultatul muncii comune a membrilor formatiei, de la conceptul initial, care a fost tot timpul elementul cheie si pana la transpunerea concreta a acestuia in muzica. Ca sa fie mai clar care era modul de lucru in Negura Bunget, o sa dau si niste exemple concrete:

- pentru albumul N crugul bradului eu am scris textele in intregime si am creat conceptul cu scurgerea celor 4 anotimpuri in decursul unui an, cu toate celebrarile traditionale asociate, ca un mod de prezentare a spiritualitatii traditionale romanesti in ansamblu. Hupogrammos a adaugat apoi conceptul esoteric de 4, completand astfel ideea originala si aducand noi semnificatii, atat semantice, cat si muzicale.

- la OM pe de la alta parte Hupogrammos a venit cu cea mai mare parte a textelor si cu conceptul universal OM, in timp ce eu am sugerat o adaptarea locala a acestuia, prin textele si abordarea muzicala de la piese ca Ceasuri Rele sau Hora Soarelui. Textul de la piesa Hora Soarelui, pe care l-am scris eu, se numea initial Sora Soarelui. Insa Hupogrammos a venit cu ideea de a-l schimba in Hora Soarelui, schimbare care apoi a influentat si evolutia muzicala a piesei. Cele trei piese Dedesubtul, Norilor si De piarta aveau initial alte nume… si a fost ideea mea de a gasi altele care sa creeze o conexiune mai directa intre cele trei.

Asta inseamna de fapt a lucra impreuna, a te completa… a prelua o idee si a-i aduce semnificatii noi. Am inteles strategia lor de a arunca raspunderea pentru elementele concrete pe umerii mei si a lua asupra lor doar gloria muzicala… insa lucrurile nu s-au intamplat in realitate asa. Muzica Negura Bunget a fost rezultatul unei munci complexe, adesea chinuitoare, a tuturor membrilor, dupa cum la fel si toate aranjamentele si contractele formatiei exprimau intentia si vointa tuturor, si nu doar a mea. Tocmai diferentele dintre noi trei au facut ca rezultatul sa fie un compromis, adesea aproape imposibil de atins, care sa multumeasca pe toata lumea.

Sper sa nu se inteleaga ca eu as avea nevoie de o afirmare sau confimare a meritelor mele personale, nici vorba de asa ceva. Eu stiu foarte bine ce am facut in Negura Bunget si nu am nevoie de recunoastere din partea nimanui. Si ei stiu la fel bine toate astea, care sunt relatiile personale si profesionale din cadrul unei formatii, si de aceea mi-a lasat un gust amar felul in care au incercat, si probabil au si reusit, sa impresioneze publicul doar prin vorbe care nu au nici o acoperire in realitate. Nimeni nu a negat vreodata meritele, talentul, valoarea sau contributia importanta pe care au avut-o in Negura Bunget Hupogrammos sau Sol Faur. De aceea n-am inteles deloc nevoia lor de victimizare. Aspectul care ma deranjeaza e felul in care se folosesc in continuare de numele Negura Bunget dupa ce au incercat sa-l distruga si l-au denigrat neincetat, arogandu-si in acelasi timp merite care nu li se cuvin in intregime.

La momentul despartirii din 2009, la aproape 4 ani de la lansarea albumului OM, Negura Bunget avea in lucru si partial inregistrata o singura piesa noua, piesa pe care am cantat-o in premiera la festivalul Inferno din 2009, piesa care era planuit sa apara pe compilatia Better Undead II, dar care ulterior a ajuns cu mici modificari pe EP-ul Dordeduh sub numele Cuget. Insa aceea e o piesa Negura Bunget, la care am lucrat toti 3, unele parti de clape fiind compuse chiar de Inia Dinia. Puteti asculta aceasta inregistrare, facuta in 2009 aici.
Dupa cum se poate auzi e o varianta in lucru, nemixata si nefinisata. Dar ideea in sine e aceeasi.

As spune ca problema cea mai mare din acea perioada a fost tocmai lipsa de productivitate. Din nou tin sa accentuez ca plecarea lui Hupogrammos si a lui Sol Faur a reprezentat din aceasta privinta o descatusare. Desi poate ca multi se asteptau ca ca Negura Bunget sa intre mai mult sau mai putin in umbra din privinta unor noi materiale, pentru noi a fost exact invers. Am dezvoltat o multime de noi perspectice compozitionale si conceptuale, iar Negura Bunget s-a ridicat la un cu totul alt nivel. In acelasi timp tot ce am realizat concret pana acum e doar un inceput, sunt mult mai multe aspecte ce urmeaza a fi revelate, atat prin intermediul trilogiei, cat si a unor materiale ulterioare acesteia, care sunt deja in lucru la nivel conceptual.

Si felul in care s-au folosit unii organizatori de concerte, apropiati de Dordeduh, de activitatea fostilor membrii din Negura Bunget si de pretinsele lor merite artistice, pentru a promova concerte organizate de ei a fost unul nedemn, care mi-a lasat un gust amar. Poti sa sustii o formatie si sa o critici pe alta, gusturile nu se discuta… dar cand te folosesti de intrigi si de neadevaruri pentru a promova interese personale… devine nu doar neprofesionist, ci si jenant.


Concerte recomandate: