Cronica Nirvana - MTV Unplugged in New York

Cronica Cronica Cronica Nirvana - MTV Unplugged in New York - MTV Unplugged in New York - MTV Unplugged in New York este si va ramane una dintre cele mai influente trupe ale scenei rock. Fara aparitia ei, fara stilul ei brut, neslefuit, sincer si direct, rock-ul s-ar mai fi complacut, probabil, o lunga perioada in compozitiile siropoase, colantii roz si frezele de pudel ale glam-ului si hair-rock-ului.

Laolalta cu Metallica, Pantera, Alice in Chains, Soundgarden sau Pearl Jam, Cronica Cronica Cronica Nirvana - MTV Unplugged in New York - MTV Unplugged in New York - MTV Unplugged in New York a dat tonul unei noi revolutii muzicale, una in care era perfect normal sa te sui pe scena cu hainele cu care venisesi de-acasa, una in care temele politice si sociale erau preponderente, una care nu se sfia sa urle si sa faca din scena un adevarat camp de lupta sau, de ce nu, un loc de terapie si analiza psihologica.

Cronica Cronica Cronica Nirvana - MTV Unplugged in New York - MTV Unplugged in New York - MTV Unplugged in New York

Acest ultim material oficial inregistrat de trupa, inainte de moartea lui Kurt Cobain, surprinde prin usurinta cu care piese "grele" ale formatiei pot fi cantate in varianta acustica. Ele nu sunt transformate, doar dezbracate de distors-uri si cantate asa, pur si simplu. Adaugirile de violoncel sau acordeon dau culoare interpretarii, insa pastreaza ansamblul concertistic in limitele unui minimalism ce tradeaza aceeasi nevoie de sinceritate si simplitate specific si pieselor originale.

E inutil sa disecam, pe larg, piese ca "About a Girl", "Come As You Are", "Polly" sau "Something In The Way". Desi a fost privita ca unul din momentele de maxima sinceritate muzicala ale lui Cobain, "Pennyroyal Tea" schioapata in aceasta varianta. Chitara se impiedica, in cateva randuri; vocea lui Kurt accentueaza sentimentul de introvertire, insa nu se ridica, interpretativ, la nivelul altor piese.

"Dumb" curge mult mai firesc, intim dar si ironic, in acelasi timp. "On a Plain" ofera o varianta acustica excelenta a originalului si e ciudat sa-l vezi si sa-l auzi pe Dave Grohl lovind atat de...fin tobele. La fel cum te surprinde si evolutia lui Chris Novoselic la acordeon pe "Jesus Don't Want Me For a Sunbeam" (cover Vaselines) da, a acelasi tip care-si dadea cu bass-ul in cap prin concerte si distrugea amplificatoarele ca pe simple cutii de carton...

"The Man Who Sold the World" e un cover stralucit in simplitatea lui dupa David Bowie. "Lake of Fire" e o piesa sumbra, cu vocea gatuita a lui Cobain ridicand tensiunea si cu fratii Kirkwood (Meat Puppets) drept invitati. "Oh Me" e una dintre melodiile cele mai linistite ale concertului, taraganata, lenta, visatoare. "All Apologies" e monotona in repetitivitatea ei, obsedata aproape, insa interpretarea lui Kurt o salveaza de banal.

Concertul se incheie cu "Where Did You Sleep Last Night?", un alt cover, dupa Leadbelly un final pe care vocea lui Cobain se dezlantuie fara menajamente, dandu-ne certitudinea ca nu ai nevoie de riff-uri grele in spate pentru a-ti exprima furia, tristetea, frustrarea, nefericirea sau orice alt sentiment iti mai trece prin suflet.

Ca toate albumele Cronica Cronica Cronica Nirvana - MTV Unplugged in New York - MTV Unplugged in New York - MTV Unplugged in New York, ca toate concertele lor, si acesta este un strigat. O forma de expresie directa impotriva alienarii, o expunere a disperarii generatiei grunge in fata unei societati prea putin dispuse la sinceritate si profunzime de gandire.

Auditie placuta!

NIRVANA

Mihnea Blidariu pentru bestmusic.ro