Friedrik Akesson (Opeth) discuta despre noul album si turneu

de

Friedrik Akesson (Opeth) discuta despre noul album si turneu


Cel mai nou membru Opeth (din 2007), chitaristul lead Friedrik Akesson, a fost intervievat in ultima zi a turneului "Heritage" de puregrainaudio.com. Interviul este disponibil mai jos.

Fiind o trupa suedeza, este vreo diferenta intre turneele din SUA si cele din Europa ?
Friedrik: Da, asa cred. Cu Opeth, Mikael interactioneaza mult cu publicul si cateodata acest lucru se transforma intr-un fel de stand up comedy. Merge de minune in State, dar in Germania glumele nu au asa mult succes. In acest fel e diferit. Dar nu in toate tarile europene se vorbeste engleza mai bine. Publicul urla chestii in concerte aici in State, comentarii despre piesa, ce piesa vor sa auda...Publicul variaza de la oras la oras.

Felicitari pentru Heritage, al 10lea album de studio ! Ai avut un rol, in calitate de chitarist, in alegerea subiectelor albumului ? Am observat destul intuneric si rautate.

Friedrik: Mikael a compus cea mai mare parte a lui. Am ajutat la "Pyre", una din piesele bonus de pe editia speciala. Mike a avut o viziune a albumului cand era mai tanar, ne-a zis ca nu vor fi growluri pe el...La inceput am fost "Esti sigur ?", dar cand am auzit muzica a fost evident ca nu au ce cauta growluri pe album. Pentru partile de chitara, solourile mai exact, am putut face cam tot ce am vrut. Ne impartasim gusturile cum credem ca s-ar potrivi. Ne mai si certam cateodata dar cred ca asa ceva este benefic pentru o trupa, nu sa vina toti cu "da" la orice lucru.

Exact ! Este un album foarte diferit fata de Watershed. Piesele variaza atat de mult dar tot exista un concept unificator- toate suna super psychedelic. Cum a fost procesul de compunere si inregistrare pentru tine, in calitate de chitarist ?
Friedrik: Ei bine, am dorit sa facem un album care sa sune natural asa ca nu am folosit niciun inlocuitor de sunet sau vreo editare. Am vrut sa-l facem old school. L-am inregistrat digital la Protools dar consola era din 1973, studioul din 1960, am avut o camera cu ecou care se adauga la atomsfera sound-ului. Procesul de inregistrare a inceput cu Mendez si Axe (bassist si baterist) care si-au cantat partile live, impreuna cu o caseta demo, asta pentru ca Mike face niste demo-uri foarte bune. Demo-urile facute de el au calitatea aproape la fel de buna ca albumele. Deci toata imaginea piesei iti vine in minte atunci cand canti; asa am facut si cu Watershed si a iesit bine. Initial am vrut sa inregistram totul live dar este cam imposibil dat fiind ca sarim de la chitara electrica la acustica...Aranjamentul piesei s-ar fi facut foarte greu, foarte. Clapele, am avut un Hammond B3 cu un Leslie, doar old school, Mellotrons care erau cam heavy pe album, un pian Windsor si un vechi pian ca cel folosit de ABBA-Joakim a cantat pe el la piesa "Heritage"


Si au fost si alte instrumente, de exemplu fluierul de pe "Famine".

Friedrik: Da, am avut doi invitati pe "Famine", Alex Acuna, care obisnuia sa cante cu Weather Report; a cantat la tobe atunci. Tipul care ne-a ajutat cu tobele lui Axe a zis "Am auzit ca aveti nevoie de niste percutie;Alex Acuna este in oras (Stockholm)". Mendez il asculta de cand avea 12 ani. Asa ca Alex a venit si le-a aranjat exactc a un vrajitor. A folosit niste sunete infricosatoare precum tropaitul caprei. Iar la fluier este Bjorn J:son Lindh; obisnuia sa faca orchestratii pentru ABBA in scena prog rock din anii 70;a fost mare.

Imi inchipui ca toti trebuie sa fiti pe aceasi lungime de unda din punct de vedere muzical ca sa puteti scoate un album asa complex, nu-i asa ? Pe acest album sunt piese care si-au schimbat cheia si time signatures la fiecare 10 bari sau ceva de genul.
Friedrik: Banuiesc ca trebuie sa inveti pe bucati si sa le lipesti la sfarsit. Cateodata semnaturile lui Mike sunt diferite, chiar si cand e pe o bataie fixa, el mereu merge pe off-beat. Dureaza ceva sa ii prinzi viziunea, felul de a canta la chitara, dar noi suntem obisnuiti cu ciudateniile lui (rade).

Care sunt influentele tale ca muzician ?

Friedrik: Cel care m-a facut sa vreau sa invat sa cant bine la chitara a fost Mikael Schenker. Cand eram copil, il vedeam la TV si imi doream sa invat si mai mult. Inaintea lui, a fos Ace Frehley, Angus Young care m-au motivat sa imi cumpar o chitara si sa ma apuc de treaba. Dupa asta, Yngwie si-a lansat primul album care a fost o alta sursa de inspiratie pentru mine; aveam 16 ani cand l-a lansat. Uli Roth, Ritchie Blackmore, Jeff Beck, James Hetfield...atat de multi ! Am ascultat si mai multi chitaristi cand m-am apucat de treaba. Incerc sa gasesc inspiratie de la alte instrumente, chiar si de la tipii cu care cant, sperand sa gasesc un stil mult mai unic.

A trebuit sa iti schimbi influentele pe acest album ?
Friedrik: Nu, nu chiar. A fost mult material clasic pe album, de exemplu "Slither".

Chiar la asta ma gandeam !

Friedrik: Este un tribut pentru Ronnie James Dio. Suna similar cu vechiile piese Rainbow din era Dio in Rainbow. A inceput ca un mecanism, apoi eu si Mike am zis "Ei bine, trebuie sa facem ceva care sa sune ca Ritchie Blackmore". Asa ca am facut. Intr-un fel, "Heritage" te conecteaza cu muzica deoarece albumul este numit asa si este despre mostenirea muzicala. Gasesti tonuri folk suedeze in intro-ul albumului si in piese "Folklore" in special.

Travis Smith a facut artwork-ul albumului (si fiecare artwork incepand cu "Still Life"). Ati avut discutii pe tema asta ?
Friedrik: Oh da. Totul a inceput cu managerul nostru, Andy. A zis "Vad un copac". Mike a avut o noapte lunga in care a visat multe chestii ciudate, apoi s-a trezit si a avut baza conceptului-orasul arzand simbolizeaza declinul civilizatiei. Nu stiu ce e cu oamenii care vin spre copac;incearca sa ne colecteaza capetele sau ceva de genul asta. Sunt 9 stele pe cer, simbolizand precedentele abume Opeth, iar "Heritage" este soarele, a 10a. Sub copac sunt craniile ce simbolizeaza fostii membri ai trupei. Iar capul lui Pes cade din copac deoarece apare pe album dar nu mai este membru Opeth din pacate. Radacinile care coboara pana la diavol in Iad reprezinta radacinile noastre death metal.

Asta e chiar grozav. Chiar prima piesa disponibila online, "The Devil's Orchard", si conceptul "gustarii fructului interzis" credeam ca ar fi trebuit sa fie clar.
Friedrik: Sunt fericit cu asta. E grozav pentru ca celelalte design-uri ale lui Travis pentru celelalte albume sunt foarte diferite fata de aceasta. Am vrut sa fie ca o pictura in ulei din anii 70. Este foarte colorata dar tot intunecata si infricosatoare. Este un pic malefic (rade).

A reprezentat acest album o picatura de transpiratie cu plecarea lui Per ?

Friedrik: Ei bine, a inceput numai bine in studio cu Per la orga Hammond. Apoi, in mijlocul sesiunii, nu parea prea fericit si implicat...Cred ca voia sa faca altceva. Poate are niste probleme personale. A vrut sa plece din trupa in urma cu doi ani, dar noi l-am convins sa ramana. De data asta a fost timpul sa ne despartim drumurile. Dar are propria trupa unde este solist si chitarist. Asa ca poate a avut nevoie sa faca altceva nou in domeniul muzicii.

Cum e sa concertezi cu noul clapar, Joakim ? Este o vibratie diferita ?
Friedrik: Se descurca de minune. Este priceput si ambitios. Eu, el si Mike formam un trio armonic.

Asta este o veste buna ! Cum a fost la lucrati iar cu Steven Wilson in productie ? A avut vreun rol in transformarea psychedelica a trupei ?
Friedrik: Nu, nu chiar. Mai mult sau mai putin a mixat albumul; nu a fost in studio cand am inregistrat. Mikael a fost producatorul, alaturi de ceilalti membri ai trupei, fiecare a avut un cuvant de zis. Si Janne Hansson (cel care s-a ocupat cu ingineria), a fost un tip de treaba cu care am putut schimba cateva idei. Dar singurul lucru pe care l-am facut cu Steve a fost sa discutam despre sound. Mikael a facut partea vocala la studioul lui Steven, deci se poate sa fi lucrat putin impreuna acolo. Cand au colaborat ultima oara, Steven a cantat la pian si a cantat putin mai mult, mai multa productie, dar de data asta mai mult a mixat albumul. Desigur, a avut multe idei de productie pentru sound, si a facut o treaba excelenta pentru acest album.

Aveti o perioada dificila datorita lipsei growlurilor pe acest album ?

Friedrik: Sunt hateri, absolut, dar credeam ca va fi mult mai rau in acest turneu. Dar nu. Cred ca majoritatea fanilor Opeth place acest album. Unii nu. Poate ca e nevoie de mai multe ascultari...Adica, intotdeauna poti sa te duci inapoi si sa asculti "Deliverance". Nu vrem sa acem acelasi album iar si iar si sa ne repetam, iar acesta este al zecelea, este special. Stiu ca Mikael a scris cateva cantece mai mult sau mai putin continuari ale lui Watershed, asa ca le-a sters, chiar daca sunau foarte bine. Cred ca dureaza putin pana sa fie acceptat; inteleg ca esti fan metal si iubesti growl-ul, dar asta nu inseamna ca ne-am departat de trecut. Pentru acest turneu, avem un set diferit, avem un set acustic, mai mult melodic dar cu siguranta are monente heavy. Turneul viitor va trebui sa facem ceva diferit fata de acesta. Nu veti sti niciodata cum va suna urmatorul album. Poate sa fie un album foarte agresiv-Mikael nu a zis ca nu va mai face growl in viitor. Chiar deseara va canta o piesa cu Bloodbath !

Ai mesaje pentru fanii vostri loiali ?

Friedrik: Tuturor celor care au fost in acest turneu, sper ca s-au simtit bine si sper ca le-a placut noul album si...ROCK ON !



Dacă vreți să vă înscrieți la newsletterul METALHEAD și să aflați primii ce trupe mari vin în România, dați un click aici: METALHEAD Newsletter

Intra si pe Canalul de Whatsapp METALHEAD si afla prima oara cine canta in Romania!


Ne gasesti si pe Instagram


Concerte recomandate: