Opeth - Ghost Reveries (cronica de album)

de aciobanitei andrei

Mai jos va prezentam un articol adaugat de ghostofperdition cu ajutorul tool-ului de Citizen Journalism oferit gratuit de METALHEAD. Scrie si tu !

Opeth este o formatie care a reusit sa-si faca un drum muzical unic prin combinatia sonoritatilor death, progresiv si folk. Popularitatea trupei a crescut rapid dupa lansarea discului Blackwater Park, din anul 2001, considerat si astazi ca fiind lucrarea de capatai a suedezilor.

Ghost Reveries este albumul cu numarul opt din catalogul Opeth, beneficiind de reactii pozitive din partea presei de specialitate. Astfel, pe site-ul blabbermouth.net albumul a primit nota 10 din 10, fiind doar unul din cele 17 albume care au primit de-a lungul timpului acest calificativ pe site-ul respectiv. Rod Smith a scris pentru Decibel Magazine ca albumul este „dureros” de frumos, uneori brutal fara limite, alteori o combinatie ale acestor laturi muzicale opuse.

Intr-adevar, lucrarea Ghost Reveries este una completa care contine toate elementele care i-au consacrat pe Opeth. Parti metalice violente completate de vocea terifianta a lui Akerfeldt care se intrepatrund cu pasaje lente, acustice, de o frumusete unica.

Cel mai bun exponent al discului este chiar Ghost Of Perdition, cantecul de deschidere. Depasind pragul a 10 minute, compozitia ar putea candida usor la titlul de cea mai buna si completa piesa scrisa de Opeth. O insiruire de scurta durata a unor acorduri simple se continua cu sonoritati instrumentale si vocale sumbre, creand un aer terifiant. De altfel, textele acestei compozitii contureaza o imagine extrem de horror: „Ghost of Mother/Lingering death/Ghost on Mother''s bed/Black strands on the pillow/Contour of her health/Twisted face upon the head”. Pe cat de agresive aceste riffuri de inceput, pe atat de lente si melodioase sonoritatile ce urmeaza. Este cu adevarat impresionant faptul ca Mike Akerfeldt poate sa ofere un „growl” a la John Tardy (Obituary) si apoi, cateva secunde mai tarziu, o voce atat de calda si curata.

Este, de altfel, unul din aspectele care face originala muzica suedezilor. Dupa alternari de ritmuri si partituri vocale superbe, pasajul de 30 de secunde care incepe la 6` 28`` este rascolitor. Beatul violent oferit de Martin Lopez, augmentat de sound-ul grav si puternic al chitarilor Akerfeldt/Lindgren, isi ia forma finala cand vocea isi ataca fara rezerve si fara „mila” partitura.

The Baying Of The Hounds, Reverie/Harlequin Forrest si The Grand Conjuration sunt toate piese care depasesc 10 minute si care aduc in prim plan progresiv-ul dim muzica Opeth. Ruperile de ritm si alternantele acustic – electric, folk – death sunt numeroase, iar talentul formatiei face ca acestea sa sune legat, unitar. O varianta editata a melodiei The Grand Conjuration a fost lansata ca single si a beneficiat si de un videoclip spre promovarea cat mai eficienta a albumului.

Balade ca Hours Of Wealth si Isolation Years balanseaza frumos discul, aducand in prim plan melodia, bogatia armoniilor. Astfel, pe cat de violent debuteaza albumul cu Ghost of Perdition, pe atat de calm se desfasoara ultima compozitie, Isolation Years. Aceste sonoritati de factura lenta dau un „gust” complet discului, lasand senzatia ca procesul de creatie nu a cunoscut nici un fel de limita pentru Ghost Reveries.

Albumul este primul in cadrul caruia, la keyboards, Per Wiberg este inclus ca membru permanent al trupei, chiar daca acesta a colaborat cu Opeth anterior in concerte, inca din 2002.

Coperta albumului este realizata de Travis Smith, care a contribuit cu artwork si pentru albumele anterioare ale formatiei, ca si pentru discuri ale unor trupe ca Death, Nevermore, Soilwork, Anathema, King Diamond sau Strapping Young Lad.

In concluzie, Opeth au creat o lucrare de referinta in discografia lor, a carei bogatie muzicala va fi foarte greu de egalat. Ghost Reveries este un album care ar trebui sa satisfaca cele mai complexe gusturi si asteptari ale fanilor Opeth si nu numai.