Cronica album Overkill - Horrorscope (concurs Ost Fest)

de Bogdan Dobrescu

In 1980 o trupa aparent de punk nou venita incepea sa faca furori in undergroundu'' orasului New Jersey, in special cand acestia au inceput sa integreze printre coverurile de punk si coveruri de la trupe precum Motorhead, Judas Priest si Iron Maiden. Prin aceasta combinatie trupa a realizat un nou stil de muzica, ce mai tarziu se va numi Thrash Metal.

Impreuna cu alte trupe la acea vreme, din alte parti al Statelor Unite, au inceput sa creeze propriile lor piese combinand punkul cu heavy metalu'', astfel pornind un stil ce va schimba muzica metal pentru totdeauna. Acelei trupe necunoscute din New Jersey i s-a mai zis si Virgin Killer insa numele i-a ramas Overkill.

Dupa multe schimbari de membrii trupa a ramas la fel de energetica si au aceeasi pasiune pentru muzica ca la inceput, fiecare album avand propria lui personalitate, o versatilitate incredibila fara a sacrifica viziunea cu care s-a inceput.

Primele lor patru albume sunt un exemplu perfect a ceea ce se poate realiza combinand elemnte de punk cu cele de heavy metal, albume clasice si de referinta in ceea ce priveste thrah metalu''. Insa m-am oprit la cel deal cincilea album, "Horrorscope". Atata timp cat primele patru albume au fost de un thrash pur, Horrorscope a fost prima mare schimbare in stilul abordat si atitudine, poate putin atins in celelalte albume. Albumul va fi primul unde Overkill vor introduce elemente de groove si parti mai lente, melodice sau chiar atmosferice, insa nu va sacrifica thrashul din muzica, el se face prezent intr-un mod cat se poate de evident. Acesta este un album thrash nu altceva.

Horrorscope incepe cu piesa "Coma" si pune in evidenta clar elementele atmosferice ce vor fi imprastiate pe dealungul albumului. Piesa incepe cu o parte lenta, acustica creeand acea atmosfera apasatoare a albumului. Aceasta este repede interupta cu o explozie de thrash, un riff demential, rapid si agresiv ce va ramane pe tot parcursul piesei. Urmatoarea piesa este "Infectious", o piesa thrash din cap pana in picioare, una foarte buna si destul de "catchy". La fel, e o piesa clara, straight forward, ce te va face sa dai din cap la orice ora.

"Blood Money" incepe si el in forta si prezinta un Blitz mai in forma ca niciodata. Te va face sa canti la unison cu el iar chiatarele prezinta niste riffuri geniale si accente incredibile. Una din preferatele mele de pe album. Alta este si "Thanx for Nothing", care incepe cu un riff facut pentru mosh-pit, un thrasher de zile mari si cu un groove exceptional, o combinatie, cred eu, perfecta de thrash cu elemente de groove, ce mi-a pus si imi va pune mult timp deacum sangele in miscare. "Bare Bones" incepe cu un pian ce vrea sa redea o atmosfera de tip horror apoi urmand o continuare mai clara a acelei combinari de thrash si groove si e presarata pe alocuri cu niste idei interesante de a rupe putin monotonia, cum este acel pian introdus in timpul piesei sau finalul abrupt. "Horrorscope", deja a sasea piesa, incepe apasator, groovey aducand aminte chiar de doomul gasit in " Playing with spiders/skullcrusher" de pe albumul anterior. Geniala piesa, arata ca Overkill stiu sa creeze atmosfera si nu sunt o simpla trupa de thrash si atat. Arata o maturizare a trupei si tema albumului cu acelasi nume.

"New Machine" este o continuare a acelui groove, ce predomina piesa luand locul thrashului gasit pana acum, insa este atat de bine pusa la punct incat grooveul este folosit pentru piesa si nu simti ca a pierdut din thrash ci a castigat din groove, lucru ce se va dovedi clar in evolutia trupei de acum incolo.

" Frankenstein" este o piesa geniala, un instumental distractiv ce elimina orice preconceptie, se canta ce se vrea si ce este dorit, astfel avem un monstru din diverse bucati muzicale incat nu ai cum sa nu zambesti de placere cand il auzi. Un experiment complet reusit ce a nascut un monstru frumos de urat. "Live young, Die free" revine la viteza si la thrash, poate nu chiar cea mai buna piesa de pe album insa poate dupa deliciul anterior poate suna prea banal. O piesa thrash solida dar cam atat, dar tot nu merita sarita peste, are cate ceva de oferit.

Albumul se incheie cu " Nice day... for a funeral" si " Solitude", ce sunt realizate ca o singura compozitie impartita in doua piese, ce prezinta finalul unei vieti la fel cum este si finalul albumului. "Nice day... for a funeral" arata frustrarea unei persoane ce sfarseste mult prea repede,iar in final ajunge la acceptarea mortii cu un aer sarcastic "Oh, ya know, for what is worth... Nice day for a funeral". Piesa este una de mid-tempo, ceva mai lenta ce are si momente de viteza, ce se potriveste de minune cu versurile si mesajul piesei, aratand si muzical acea frustrare. Totul se continua in ultima piesa a albumului, " Solitude" printr-o exclamare a lui Blitz " I remember here!". Tema si ideeile se continua si ele, insa aici incepe sa-si faca prezenta frica si regretul unei morti subite. Piesa este mult mai lenta, atmosferica cu momente ceva mai agresive, acele strigari de disperare. Solitude este probabil cea mai diferita piesa scrisa de Overkill pana in acel moment si arata trecerea trupei la un alt stil de abordare ce va continua pana la lansarea lui "Ironbound" in 2010 unde vor readuce elementele acestea de thrash, lasate pe Horrorscope.

In concluzie, "Horrorscope" este un album demential, unul din cele mai bune albume scoase in anii 90, dupa parerea mea, ce introduc elementele noi de groove metal in stilul lor clasic de thrash ce creeaza o dinamica interesanta si captivanta. Am dorit sa fac un review acestui album din simplul motiv ca poate multi s-au uitat doar la perioada "clasica" Overkill din anii 80 si vor sari peste acest album, in special cand in anii 90 albume bune de thrash deveneau din ce in ce mai rare si in niciun caz la acest nivel. Il recomand orcarui fan de thrash, groove, de orice tip de metal, este un album ce merita ascultat si poate ca unele piese se pot lungi poate prea mult, insa merita insistat. Un clasic thrash, un clasic Overkill.