Pantera - Cowboys From Hell (cronica de album)

de oletqwjmbdgsjlekj ejnfthstagfjksdhd

Dupa doua razboaie mondiale, crize financiare, foamete si zeci de milioane de vieti pierdute parca fara rost, omenirea a inceput sa isi indrepte atentia catre divertisment, din simpla nevoie de a evada din cotidian si din viata monotona. Acest lucru nu era insa posibil in tarile cu un regim totalitar, unde artistii erau cenzurati pentru orice idee contradictorie ideologiei totalitare.

In America, lucrurile stateau altfel. Muzica era "reinventata" in fiecare deceniu, acesta fiind principalul efect pe care l-a avut dezvoltarea noii tehnologii pentru a atinge sunete la care majoritatea nici nu puteau visa.Evolutia instrumentelor este spectaculoasa in zilele noastre dar in anii ''40-''70 chitarile electrice si sintetizatoarele care astazi sunt considerate primitive, atunci erau de-a dreptul revolutionare, acestea fiind extrem de versatile iar aflate in mana unui artist puteau da nastere unor piese ce puteau trece cu usurinta testul timpului.Publicul ascultator a fost martorul unei adevarate revolutionari a muzicii.Noi stiluri de muzica aparute invadau mijloacele mass-mediei iar publicul cerea mai mult.Toata atentia era indreptata asupra tinerilor in ale caror maini, instrumentele capatau viata. Astfel, anii ''50-''60 au fost dominati de artisti ca Elvis Presley, The Beatles, Bob Dylan, Eric Clapton si Jimi Hendrix. In anii ''70 au fost puse bazele noului gen "heavy-metal", un stil ce avea sa acapareze urechile a zeci de milioane de oameni de pretutindeni. Timp de doua decenii, numeroase trupe au contribuit la evolutia acestui gen, dand nastere unor unor noi subgenuri ca thrash metal, glam metal, death metal si black metal.

La sfarsitul anilor ''80, numeroase trupe, acoperind multe genuri, lanseaza o sumedenie de albume care pana astazi sunt considerate capodopere ale muzicii metal. Publicul acelor ani avea la dispozitie, ca si acum, numeroase trupe din care putea alege, fiecare trupa fiind unica prin stilul ei.Cu atatea trupe "disponibile" pe piata, se mai putea cataloga o trupa ce cauta "rampa de lansare" ca fiind "the next best thing"?

Raspunsul a fost unul simplu dar socant: DA! La sfarsitul anilor '80 nu se putea gasi un raspuns la aceasta intrebare dar s-a intamplat un adevarat miracol ce avea sa schimbe scena muzicala.Ii avem in prim plan pe membrii Pantera, o trupa de glam metal care, dupa lansarea celor patru albume clasice apartinand trupelor din "The Big Four", decide sa isi schimbe stilul muzical. Cu Phil Anselmo ca noul vocalist, noua "pantera" porneste cu pasi marunti dar siguri spre un viitor mai agresiv din punct de vedere muzical, lasand in urma trecutul glam.
Primul album,"Power Metal", a reprezentat un punct de cotitura in stilul trupei in care s-a remarcat schimbarea totala prin care membrii treceau.S-au remarcat elemente care vor deveni baza viitoarelor albume.

Acum, dupa lansarea "Power Metal" care erau sansele ca patru texani sa se faca remarcati pe scena muzicala si sa iasa la lumina din umbra creata de gigantii care au dominat ani intregi industria muzicala? Adevarul era unul foarte dur si amar. Realitatea le-a confirmat acest lucru de 28 de ori, dupa ce au fost refuzati de marile case de discuri. Viitorul parea unul destul de sumbru si imediat au aparut unele semne de intrebare: oare facusera decizia corecta? Se indreptau in directia dorita? Dupa multe usi inchise si imposibilitatea de a canta impreuna cu Megadeth, fratii Abbott se concentreaza asupra trupei si impreuna cu Rex si Phil se ambitioneaza si decid sa continue. Mark Ross, un reprezentant al companiei Atco Records, este impresionat de performanta live a trupei si imediat incheie un contract cu trupa.

Sansa mult dorita li s-a acordat.Energia, devotamentul, maiestria care au depus-o in acel show a fost punctul de plecare al trupei.In finele anului '89, Pantera inregistreaza albumul "Cowboys From Hell". Acum, de ce patru tineri muzicieni sa "fure" sunetul altor trupe din simpla dorinta de a atrage atentie si a cauta notorietate, cand ar putea pune bazele unui nou stil muzical de care ei insisi sa fie multumiti si care sa ii reprezinte?

Astfel ajungem la albumul in sine despre care sunt foarte multe de spus. Avalansa de noi elemente si energia degajata de toti membrii trupei intotdeauna va fi o sursa de inspiratie pentru viitoarele trupe ce le vor calca pe urme.Schimbarile sunt prezente si simtite in fiecare secunda a albumului. Modul in care este compus albumul este fascinant. Riff-uri de chitara puternice, bine individualizate, ritmate si energice, redate in asa natura incat sa se zburleasca parul de la prima auditie.In mainile lui Diamond, chitara capata un nou sens prin care sa exprime agresivitate si libertate. Prima piesa de pe album, care poarta si numele albumului, pune in evidenta, in ceea ce priveste compozitia si ritmul, diferenta uriasa intre albumele glam si cel nou. Atmosfera devine, cu siguranta, factorul esential care graviteaza in jurul trupei si care, fara sa vrei, te poarta intr-o calatorie ce depaseste notiunile de baza ale cunoasterii. Solo-urile de chitara intregesc sunetul, se imbina perfect cu linia melodica dar suna si putin "deplasat" insa fiecare piesa in parte capata atat personalitate cat si acel element special dupa care se tanjea oarecum la inceputul anilor ''90. Diamond este de nerecunoscut pe masura ce, atat pe album cat si in concerte isi dezvaluie adevarata sa viziune despre muzica: viteza, agresivitate si pasiune.In balada "Cemetery Gates" devine oarecum mai sumbru, deoarece versurile piesei vorbesc despre moarte.Aici putem fi martorii unei calatorii adevarate, de la un tempo incet si domol, la unul mai agresiv si apasat, piesa culminand cu un solo oarecum distorsionat. Deasemeni, maiestria, agilitatea si versatilitatea vocii lui Phil Anselmo isi fac simtita prezenta pe album, unde vocea oscileaza intre dur, agresiv si lent,melodios iar in "Cemetery Gates" avem parte de ambele pe masura ce piesa avanseaza.Il avem pe Vinnie Paul la tobe, exceland atat in studio cat si in concerte, unde se poate vedea dedicatia maestrului pentru muzica.Cat despre Rex, rezultatele vorbesc de la sine si impreuna cu Diamond formeaza o voce de fundal stabila, groasa dar totusi discreta, aceasta remarcandu-se mai mult in concertele legendare pentru care Pantera este cunoscuta.

S-ar parea ca Pantera le avea pe toate: membrii tineri si energici, un album stabil si serios inregistrat intr-un studio profesionist alaturi de profesionisti, compozitie puternica si sunet bine definit.Tot ce mai trebuia acum pentru formula magica era un turneu in care sa promoveze noul produs.Astfel ca dupa 14 luni de concerte, acestia ajung in Rusia, unde sustin un concert legendar in fata a sute de mii de oameni impreuna cu AC/DC si Metallica. Multimea era practic in delir, zeci de mii de oameni urland ca din gura de sarpe, in timp ce Pantera isi dezlantuia puterea care a "dominat" intregul concert.In cele din urma, dupa un turneu extenuant si un album puternic, cei patru cowboy din Texas si-au inceput calatoria. Si asa isi croieste drumul in muzica trupa care a salvat metalul agresiv in anii ''90 in ciuda aparitiei diverselor subgenuri: grunge, nu-metal, alternative, funk-metal, rap-metal.Aceasta a demonstrat ca membrii au decis sa isi pastreze stilul agresiv indiferent de noile curente aparute si sa nu cante "dupa cum bate vantul".

Mostenirea lasata de trupa este inestimabila.Nici o cronica de album de pe fata Pamantului nu poate exprima in cuvinte maiestria, muzicalitatea si ingeniozitatea de care a dat dovada trupa cand a produs acest album. Importanta unor astfel de albume este inestimabila, avand in vedere ca trupele noi experimenteaza la nesfarsit si nu mai au acel element original dupa care tanjim.Abia dupa trecerea anilor vom realiza geniul care se ascunde in spatele albumelor de mare calibru ca acesta.

Va mai exista o trupa care sa plece de jos si sa ajunga asa sus? Vor mai exista tineri creativi care la 20 de ani sa faca istorie in pantaloni scurti si tricouri? Va mai exista acel sentiment de libertate? Aceste intrebari se afla pe teritorii nesigure iar in timp vom afla raspunsul chiar daca unii nu il vor admite. Un lucru e sigur: in fiecare dintre noi exista acea "pantera", adica acel spirit salbatic, vulgar si plin de energie care doreste libertate si datorita acestui "spirit" PanterA nu va muri niciodata!!