Cronica Pro-Pain: Hate marches on !

Cronica Pro-Pain: Hate marches on !
Cu greu imi gasesc cuvintele dupa un show ca cel din seara de 4 iunie si cu siguranta nu sunt singurul in aceasta ipostaza. Amator de hardcore sau nu, o mare parte din cei prezenti au ramas in cap cu o singura idee: Pro-Pain la Bucuresti a fost probabil cel mai energic show din ultima perioada sau de ce nu, din ultimii 2-3 ani.

Clubul Fabrica s-a dovedit a fi o locatie potrivita pentru concertele de asemenea anvergura, fie ele metal, rock sau electronic. Proaspat renovat, locatia dispune de o acustica de invidiat drept dovada faptul ca toate trupele au avut parte de un sunet foarte bun.

Obisnuit cu numarul extrem de scazut al publicului amator a tot ce tine de *core, am ramas foarte surprins la vederea celor aproximativ 300 de spectatori. Judecand dupa importanta numelui Pro-Pain, 300 sunt totusi un numar redus insa suficient pentru a completa o prestatie si atmosfera de calitate.

Evenimentul a inceput la ora afisata pe afis chiar cu circa 2-3 minute mai devreme, astfel ca prima trupa a serii pe numele ei X-Core au avut oarecum neplacerea de a canta primele piese in fata a circa 20 de oameni. Treptat, numarul acestora a ajuns undeva pe la 100 asa ca formatia ceha a avut parte de o primire calduroasa. X-Core se potrivesc perfect pentru warm-up, stilul lor fiind plasat undeva in zona Ektomorf/Machine Head.

Un show peste asteptari, muzical vorbind caci in public inca se purtau conversatii de genul "Bah cat de scumpa e berea". X-core a fost mai degraba o experienta savurata de muzicienii autohtoni prezenti la concert, vizibil captivati de prestatie. Nu am savurat pe deplin pasajele vocale clean insa tin sa subliniez faptul ca pe plan instrumental, X-Core este genul de trupa care iti transmite o energie pura incarcata de ura si brutalitate.

Desi provin din Elvetia, Blasted si-au indreptat atentia spre continentul american mai exact catre Pantera/Down. Simpla definite "metal" este mai mult decat potrivita, caci trupa se concentreaza mult pe partea instrumentala, foarte echilibrata, cu multe pasaje de southern metal. Nu a fost o muzica de moshpit ci mai degraba de privit, stilul Blasted fiind destul de ciudat chiar si pentru acei oameni open-minded.

Am renuntat la ultimele 2 piese in favoarea standului cu merchandise. Legat de acest aspect, nu cred ca am vazut concert in Bucuresti cu asemenea vanzari la tricouri si CD-uri. Aproape fiecare platitor de bilet a cumparat cate ceva, asteptand la coada circa 10-15 minute. Mai rar asa ceva in Romania, tot respectul pentru public.

Zuul FX se aflau de mult timp pe lista de prioritati, iar vestea ca vor canta in alaturi de Pro-Pain s-a dovedit foate placuta. Zuul FX provin din Franta si sunt oarecum urmasii Fear Factory. Cu o muzica bine pusa la punct, francezii au reusit sa incinga spiritele in Fabrica astfel ca s-a format un circle pit de admirat, soc pentru fortele de ordine despre care va voi spune cate ceva spre finalul cronicii.

Recitalul a fost de senzatie, culminand cu "hit-ul" I Hate You precum si cu un cover Fear Factory - Demanufacture. Zuul FX sunt o trupa promitatoare care din pacate, in est nu primeste atentia cuvenita. Francezii au transmis o energie extraordinara, astfel ca si cel mai calm om din sala s-a indreptat timid catre primele randuri. Chiar daca se situeaza in aria Fear Factory, Zuul FX vin cu ceva nou, riffuri bine gandite completate de o baterie balansata, rezultatul fiind un sound futuristic, deloc exagerat.

Dupa francezi a urmat cunoscuta pauza de 20 de minute, timp in care sala s-a umplut treptat astfel ca la ora 22:00 se aflau circa 300 de oameni, pregatiti pentru cel mai tare show de hardocre vazut in Romania. Inca din primul minut al concertului, primele randuri pur si simplu au explodat, moment in care cei de la Shelter Security s-au gandit ca cel mai bine e sa exercite forta pumnului, in sensul negativ.

Mai mult, au chemat asa zisele "intariri", astfel ca undeva pe la jumatatea recitalului s-a format o oarecare baricada in fata scenei, unde cativa din public chiar au primit cateva bastoane pe spate. Mentionez ca acest aspect nu tine de organizator ci pur si simplu de "inteligenta" celor insarcinati cu paza.

Revenind la concertul Pro-Pain, pot spune ca a fost o adevarata demonstratie de forta cu un Gary Meskil la fel de captivant ca si acum 10 ani. Varsta i-a rapus pe americani doar vizibil si este incredibil cum patru oameni trecuti de 30 de ani sunt in stare sa ofere publicului o asemenea cantitate imensa de energie.

Recital in forta, cu destul de putine pauze dedicate comunicarii cu publicul. S-a cantat practic pe banda, un setlist de aproximativ 15 piese ce au trecut prin toata cariera trupei, incepand cu Foul Taste of Freedom si terminand cu Age of Tyranny, din care mentionez deja cunoscuta All For King George.

Felicitari publicului care s-a comportat exemplar, fara incidente majore. Mai exact, friendly violent fun. Pro-Pain au cantat aproximativ 80 de minute, un adevarat regal pentru toti cei prezenti in sala. Ciudat, din playlist a lipsit cunoscuta Hate Marches On. Legat de entuziasmul trupei nu pot spune prea multe, este evident faptul americanii sunt obisnuiti cu astfel de show-uri. Remarc executia impecabila a pieselor, Gary si Tom canta practic cu ochii inchisi.

Hardcore-ul merita trait si nu citit, asa ca voi trece direct la concluzii. Cum am spus si la inceput Fabrica este un loc foarte bun pentru concerte, astept cu nerabdare alte evenimente. Sunetul a pornit de la foarte bun pana la extraordinar, iar publicul a dat dovada de bun simt, care in ultima vreme devine din ce in ce mai greu de gasit. Cat despre Pro-Pain, cred ca vor urma inca 15 ani de hardcore de cea mai buna calitate.

Varg

Filmari din cadrul concertului sustinut de formatia Pro-Pain la Club Fabrica din Bucuresti, pe data de 4 iunie 2008, precum si un interviu video cu acestia, pot fi urmarite in episodul 59 METALHEADTV, aici.

In acelasi episod, mai puteti urmari filmari cu Zuul FX, X-Core, Blasted, precum si un interviu cu trupa X-Core.