Queen - A Night At The Opera (cronica de album)

de aciobanitei andrei

Inca de la debutul lor discografic din anul 1973, Queen au fost unici. Albumul self-titled a atras atentia criticii muzicale prin faptul ca suna aparte, si desi influentele proveneau din numeroase genuri muzicale, exista o unitate si o profunzime in ce priveste compozitia, lucru putin obisnuit pentru un disc de debut, oricare ar fi fost trupa in discutie.

Freddie Mercury si spunea, de altfel: „Suntem patru compozitori care scriu cantece foarte diferite. Cu toate acestea, rezultatul final suna ca un tot”. Previziunile optimiste pentru formatia nou aparuta au fost confirmate de urmatoarele doua albume, Queen II si Sheer Heart Attack, acesta din urma continand si hit-ul mondial, Killer Queen.

Anul 1975 avea sa se dovedeasca a fi unul hotarator pentru britanici. Ruptura de managerul Norman Sheffield si aducerea la carma a lui John Reid a fost esentiala deoarece Reid le-a spus membrilor trupei: „Eu ma ocup de partea financiara, nu va ingrijorati. Aveti tot timpul la dispozitie sa inregistrati cel mai mare album rock”. Queen au beneficiat, in acest fel, de un lux rar intalnit: timp nelimitat in studio, fara nici un fel de presiune exterioara.

Death on two legs (Dedicated to...) (Mercury) se deschide cu partituri neobisnuite de pian, carora li se alatura o insiruire sumbra de note pe chitara. Cantecul se dezvolta intr-o structura care nu o urmeaza pe cea standard si beneficiaza de parti vocale suprapuse, creand o senzatie unica, de „zid de sunet”, atunci cand May, Taylor si Mercury isi unesc vocile. Tonalitatea agresiva a compozitiei este data si de versurile extrem de acide si incisive ale lui Mercury, considerate ca fiind o scrisoare de ura la adresa fostului manager, Norman Sheffield, care a exploatat trupa in trecut si care a abuzat de puterile oferite de pozitia sa. Initial, ceilalti membri ai trupei au considerat tonul versurilor lui Freddie mult prea agresiv, insa, in final s-a aplicat o regula de aur in cazul Queen: cel care compune cantecul de comporta ca un adevarat „dictator” si hotaraste exclusiv ce directie urmeaza creatia sa.

Lazing on a Sunday afternoon (Mercury) este un moment muzical care prin melodie si sunet pare sa apartina anilor `20. Vocea lui Freddie a fost preluata din studio in consola principala de mixaj si apoi transferata intr-o pereche de casti care, la randul lor, au fost puse intr-o galeata alaturi de un microfon, redandu-se in acest fel efectul de gramofon pentru vocea lui Freddie.

I`m in love with my car (Taylor) este cu siguranta una dintre cele mai in forta creatii Queen. Revine in prim plan acel tip de sound care umple camera si copleseste, creat prin multi-suprapunerea de fragmente vocale si de chitara, dus la apogeu de aceasta data de vocea feroce impusa de Taylor. Senzatia creata de sunetul acestei piese este accea ca un zid prabuseste dinspre boxe cu o putere devastatoare, ampla, dar nu cu zgomot, ci cu armonii superbe.

You`re my best friend (Deacon) este un cantec superb de factura pop, usor de retinut, cu linii melodice frumoase, caracteristici ale compozitiilor John Deacon.

`39 (May) se deschide cu partituri vocale in cor urmate acorduri de chitara double-six. Brian May a regretat mult timp faptul ca acest cantec nu a fost lansat ca single, considerand ca muzicalitatea compozitiei ar fi impus `39 mai pregnant in constiinta muzicala rock. Ca fapt divers, George Michael a numit cantecul ca fiind preferatul sau din catalogul Queen, obisnuind sa-l interpreteze in statiile de metrou din Londra.

Sweet Lady (May) este o compozitie pur rock beneficiind totusi de un ritm neobisnuit, Taylor declarand ca trecerea spre bridge-ul piesei este cea mai dificila parte de tobe pe care a trebuit sa o inregistreze vreodata.

Seaside Rendezvous (Mercury) reda o atmosfera asemanatoare cu cea creata de Lazing on a Sunday Afternoon. Creativitatea trupei a fost din nou impinsa catre limite pentru aceasta compozitie. Astfel fragmentul care incepe la 0`53`` este creat de vocile lui Taylor si Mercury. Roger imita sunete de tuba si trompeta, iar Freddie de clarinet. Sectiunea de step este creata de cei doi prin batai de degete in consola de mixaj, purtand degetare.

The Prophet`s Song (May), de factura progresiva, este cea mai lunga compozitie de pe disc, depasind 8 minute, si care ofera ca punct maxim incantatoarea sectiune creata doar din voci cu o durata de 2 minute si 27 de secunde, dinspre mijlocul piesei. Deja aici nu se mai poate vorbi doar se o simpla suprapunere de voci. Pentru a scrie asemenea partituri vocale care se inlantuiesc intr-un dans sonic de toata frumusetea este nevoie de geniu si Queen se pare ca il aveau din plin.

Love of my life (Mercury) este unul dintre cele mai romantice si emotionante cantece scrise de Freddie. Din nou aranjamentele vocale compuse de Mercury sunt unice, precizia cu care acestea isi fac aparitia pe parcursul cantecului necunoscand cusur. In concerte, adeseori Freddie se oprea din cantat lasand publicul sa continue. Mai tarziu, in turneele efectuate sub titulatura, Queen + Paul Rodgers, May avea sa cante si sa dedice de fiecare data Love of my life memoriei lui Mercury.

Good Company (May) readuce din nou in atentie sound-ul de tip Dixieland jazz, care s-a dezvoltat la inceputul secolului XX. Pentru redarea acestui aer vechi, May a folosit un ukulele-banjo, instrument pe care el a si invatat in copilarie sa cante inainte de a folosi chitara. Good Company ofera o partitura solo de chitara fabuloasa, imposibil de descris in cuvinte. In cadrul documentarului Classic Albums – A Night At The Opera, May prezinta acest solo fara acompaniamentul de pe album. Incredibil! Fragmente mici de solo care se imbina perfect unele cu altele si se suprapun cu naturalete, rezultand intr-o bijuterie muzicala. Nuno Bettencourt (Extreme) spune: „Cand asculti acest fragment pe album nu poti sa nu te intrebi cum s-a creat asa ceva, cine este responsabil pentru asta?”.

Bohemian Rhapsody (Mercury) nu poate fi numita doar muzica. Aceasta compozitie este ARTA. Aflata luni intregi in lucru, Bohemian Rhapsody este una dintre cele mai importante piese din istoria muzicii. Aici, jocurile de voci atat de caracteristice acestui disc, isi ating fulminant apogeul. Despre solo-ul de chitara, Brian May spune: „Compozitiile Mercury au o muzicalitate atat de pronuntata, incat aud solo-ul de chitara cu mult timp inainte de a-l scrie efectiv”.

Cei pasionati de incadrarea intr-un anumit gen muzical a unei trupe, album sau cantec, si-au gasit in Bohemian Rhapsody nasul. Aceasta lucrare de geniu si-a creat o categorie proprie in care nici unui alt cantec nu-i este permisa intrarea. Valoarea Rhapsody este data si de succesul devastator in topuri avut ca single. Aceasta se intampla in perioada in care era single-urile aveau o durata medie de 3 minute, iar Bohemian Rhapsody avea aproape dublu. Dar cum sa editezi o varianta prescurtata a ceva ce este deja perfect? Imposibil.

Incheierea pentru A Night At The Opera trebuia sa fie ceva total neasteptat. Brian May a aranjat si suprapus frumos „straturi de sunet” spre a reda o varianta originala a imnului God Save The Queen.

La momentul aparitiei sale, A Night At The Opera a fost cel mai scump album inregistrat vreodata. Tehnologia a fost solicitata la maxim, trupa aflandu-se, dupa spusele lui Taylor, sub influenta unor albume ca Revolver, Rubber Soul sau Abbey Road. Jurnalistul muzical, Rosie Horide, declara: „Erau perfectionisti in studio. Am petrecut alaturi de ei o zi de munca si doar 30 de secunde de material inregistrat a fost creat”.

Asadar, trupa depindea de succesul financiar al acestui disc. Albumul nu doar ca a salvat finantele prin vanzari, dar a marcat si punctul de turnura in istoria Queen. Toti membrii trupei au cazut ulterior de acord ca acesta este apogeul creativ al formatiei.

Rezultatul muncii titanice din studio il constituie o colectie de cantece de facturi total diferite, trecute prin filtrul unic Queen, imposibil de inclus intr-o anume categorie stilistica.

A Night At The Opera este un album esential pentru evolutia muzicii, in general, o definitie a ceea ce inseamna, de fapt, capodopera muzicala.

*Cronica dedicata memoriei unicului Freddie Mercury.