Queens Of The Stone Age - ....Like Clockwork (cronica de album)

Una din cele mai interesante experiente muzicale pentru mine a avut loc in 2012 undeva pe o autostrada din California. In boxe urla Songs For The Deaf, un album pe care l-am ascultat de prea multe ori si totusi, un album care audiat in acel context avea o cu totul alta forma. S-au aliniat stelele cum ar veni, eram fix acolo unde s-au nascut Queens Of The Stone Age...

Aceeasi Queens of the Stone Age care in 2013 marcheaza finele unei abstente discografice de sase ani odata cu aparitia lui ...Like Clockwork, un album la fel de 'batran' ca si Josh Homme. Un album care ridica si cateva semne de intrebare..poate inregistra Jake Shears (Scissor Sisters) pasaje demne de un album desert rock? Este in stare Elton John sa vina cu ceva original in context? A mai ramas ceva din Queens Of The Stone Age?

Desi un album gandit oarecum diferit fata de era 2000, ...Like Clockwork este un disc la fel de fantastic. Josh Homme isi dezvaluie o latura cumva mai 'linistita', discul duce lipsa de acele compozitii up-tempo distorsionate si mai degraba lasa impresia unei calatorii singuratice prin desertul californian.

Si daca n-ati fost pe faza, ...Like Clockwork se bucura de invitati de seama: Dave Grohl, Joey Castillo (fostul tobosar QOTSA), Alex Turner (Arctic Monkeys), solistul Mark Lanegan, Nick Oliveri, Trent Reznor, Elton John si Jake Shears. Aceste colaborari nu sunt insa cele mai evidente, o mare parte sunt mai degraba aparitii subtile si cumva preluate de ascultator abia dupa auditii repetate. Exceptie fac Grohl si Castillo care si-au impartit sarcinile de tobosar. Ironic este faptul ca QOTSA folosesc un alt tobosar pentru showurile live.

Atmosfera clasica QOTSA este reprodusa cu acuratete fara a distruge produsul finit insa cu o prezentare usor 'sumbra' fata de ce am avut de audiat in trecut in timp ce productia este extrem de similara albumelor rock ale anilor 70, o etapa aflata in plina ascensiune in scena americana.

Josh Homme ramane acelasi muzician inconfundabil, ba chiar ofera ocazional acel element 'radio friendly' necesar pentru o presupusa expunere catre publicul general. Nu cred ca a fost o mutare planuita insa contextul muzical lasa loc pentru interpretare.

Probabil ca fanii vechilor albume QOTSA vor avea nevoie de timp pentru a asimila un disc mult mai balansat si in acelasi timp o departare - imbucuratoare - de orice urma ce poate include formatia in curentul stoner rock, desi QOTSA nu a avut vreodata legatura cu acest gen muzical...dar publicul are nevoie de clasificari. E drept ca se simte lipsa pieselor mai 'alerte'.

Vorbim de un album variat insa asta nu e neaparat si un lucru bun ci mai degraba interpretabil. Atat muzical cat si liric, ...Like Clockwork este asemenea unei povesti. Insa este acesta punctul culminant pentru cariera lui Josh Homme? Ramane de vazut. Cert este ca in materie de album rock, ...Like Clockwork este - pana in acest moment - cel mai productiv si fenomenal disc lansat in 2013.

Asezat langa Rated R, Songs For The Deaf si Era Vulgars, ...Like Clockwork ofera o auditie mai mult decat placuta pentru una din cele mai influente trupe rock ale scenei contemporane.