Razna - Nuante De Negru (cronica de album)

Ascultand acest album m-am gandit indirect la fenomenul din Finlanda unde muzica trupelor reflecta conditiile meteo generale, frig, intunecat, sumbru. Astfel de sentimente ne incearca si pe noi in Romania dar nu de la vreme ci de la conditiile de trai generale, poate acesta a fost si unul din motivele pentru care scena metal a anilor 90 a fost dominata de trupe doom/gothic/black, foarte putine din ele active si in ziua de azi.

Ascultand Nuante De Negru, e destul de usor sa asimilezi muzica albumului cu o scurta privire pe geam de la etajul 9 in capitala sumbra a Romaniei. Unde pui ca o parte din aceste versuri au fost scrise acum multi ani..totusi, parte din aceste cuvinte se aplica si la final 2012, drept dovada ca esenta nu prea s-a schimbat.

Nunate De Negru este un album sumbru, nu in modul depresiv ci mai degraba o constientizare a realitatii, fie ea mentala sau reala, inconjuratore. Este defapt punctul forte al acestui disc, ideea de baza pe care s-au construit cele doua planuri: interior/personal si exterior/social.

Cum discul nu exceleaza la nivel tehnic, scopul sau este intocmai de a reflecta o stare..razna. Liricul este o alta bila alba, Nuante De Negru concretizand o proza muzicala cu momente ocazionale in limba engleza unde (ce-i drept) se putea lucra la dictie..insa nu-mi doresc a critica si inteleg totusi ca ideea si scopul acestui album trece de acest minus. Acest sumbru este reflectat si in voce unde nu exista momente 'pozitive', structura vocala avand o idee generala ce predomina pe intreg albumul tocmai pentru a transpune aceasta realitate prezentata.

Nuante De Negru este un album rock, inspirat puternic din scena americana, atat grunge cat si alternativul anilor 90-2000..se pot observa cu usurinta momente Alice In Chains, dezvoltate pe Frumos Stins, una din cele mai frumoase piese ale acestui disc si cred ca devine si cea mai reprezentativa. Tema muzicala ramane constanta, fara iesiri din decor, un album rock relaxat, compus din suflet si mai ales sinceritate. Imi place cand exista muzicieni ce prefera sa lase deoparte demonstratii tehnice inutile pentru sinceritatea muzicii.

Nuante De Negru bifeaza un obiectiv important anume transpunerea unui sentiment in note. La acest capitol, atat liric cat si muzica, albumul este o reusita.

La final, Frumos Stins si o scurta recomandare. Dati play si uitati-va cateva minute pe geam. Lansarea albumului are loc pe data de 20 decembrie in Club Ageless din Bucuresti.