Bio la Timisoara: Rough stuff, sweet stuff

Aseara am facut o calatorie in timp..spun asta pentru ca mi-am amintit ultima intalnire cu Bio pe care nici nu o tin minte atat de bine. Parca a fost acum o vesnicie, 5 ani in care s-au intamplat atat de multe in scena underground, 5 ani departare cand gasesc formatia Bio (din pacate) in aceeasi stare, un grup de muzicieni cu un potential inestimabil care nu au reusit insa sa scoata capul atat cat ar merita realmente...chiar ma intreb daca muzicienii din Bio stiu cat de buni sunt, fara nicio exagerare sau avantaj, Bio e una din cele mai frumoase formatii rock din Romania...asta cand ai ocazia sa ii prinzi live.

Norocul ca i-am prins live la ei acasa..si aici dupa o pauza de un an. Club Daos, ramas (cred) singurul bastion pentru evenimente live in Timisoara, o imbunatatire clara fata de datile precedente cand am pus piciorul in pragul clubului. S-a investit in acustica, sunetist, scule...rezultatul il reprezinta acest loc de desfasurare mai mult decat decent a unui eveniment live. Publicul mai lipseste, insa refuz sa cred ce aud prin jur cum ca in Timisoara nu vine nimeni la concerte.

Tiparul ora 21:00 e defapt ora 22:00 - pe care l-am intalnit atatia ani in Capitala - exista si in Timisoara dar aparent aici nimeni nu protesteaza ci mai degraba se bucura de un prilej de a schimba vorbe impreuna cu prieteni.

Debuteaza Seventh Kind, o trupa tanara din Arad unde afisul ii recomanda drept 'rough stuff', un mix de sonoritati tipic americane 'dirijate' de un individ la synthuri care isi ia in serios rolul si se indreapta usor spre o prestatie cu titlul de impecabil, oferind trupei o infatisare pe care eu o vad un fel de 'mellow Fear Factory' pe anumite momente. Problema e ca exista prea multe dorinte stilistice in aceasta trupa, prea mare nevoia de a trece printr-o paleta de stiluri muzicale, prea multa viteza in alternanta genurilor.

De la acea influenta Fear Factory se ajunge la un Chevelle mid-tepo apoi catre parti Meshuggah s.a.m.d. Dar sunt tineri iar viitorul suna bine. Fata de alte trupe aflate 'la inceput de drum', Seventh Kind au avantajul de a vedea liber catre diverse orizonturi muzicale, identitatea muzicala se formeaza pe parcurs.

Nu dureaza mult pana la aparitia formatiei Bio...acelasi afis ii recomanda drept sweet stuff. E o muzica ce se completeaza singura. Horea Crisovan este de departe unul din cei mai carismatici chitaristi din tara iar calitatea sa ca muzician este pe masura. Paleta sa muzicala trece prin variatii muzicale de succes, de la teme blues pana la grunge sau hard rock. Aceste teme sunt completate cu usurinta de vocea lui Gabi Szorad, unul din putinii indivizi solisti care are 'dreptul' de a canta in engleza..dictie impecabila, feeling clasic de grunge american. Am impresia ca face parte din generatia care a invatat limba engleza via Cartoon Network, o metoda mai utila decat orice curs de limba engleza din scoala primara. Stefan Czifrak (bas) devine echilibrul, Florin Cvasa (tobe) devine fundalul, atat ca ritm cat si voce.

Din ce tin eu minte, Bio avea in setlist diverse coveruri dupa piese ce nu intrau in tiparul muzicii rock. Acum vad ca se insista pe un setlist format din piese proprii, compuse dupa o reteta 'relaxata', nimic tras de par, zero iesi din decor, o muzica placuta si compusa cu zambetul pe buze, excelenta pentru cei ce n-au uitat zilele de glorie ale rockului american. E drept ca mi-au lipsit acele coveruri dupa Queens Of The Stone Age sau Annie Lenox.

N-am sa inteleg niciodata de ce aceasta formatie n-a progresat in sensul unei expuneri pe masura. Nu inteleg de ce aceasta formatie n-a concertat intens, e pacat sa vedem formatii cu zero valoare cu 4 concerte in acelasi oras intr-un interval de 2 luni in contrast cu astfel de trupe ingropate in undergroundul romanesc.

N-am filmari si poze de aseara, va las in compania unei filmari mai vechi, piesa cu care a si inceput concertul.