Bohren Und Der Club Of Gore la Bucuresti : Acordurile Stranii Ale Dark Jazz-ului

BOHREN UND DER CLUB OF GORE reuseste de ani buni sa sfideze orice fel de etichetare a stilului lor – ceea ce este adesea insuficient descris ca Experimental sau Horror Jazz, este de fapt un hibrid compozitional : accente doom si un dark ambient minimalist, avand drept catalizator jazz-ul contemporan.

Atmosfera din Silver Church Club, de Sambata, 12 Mai 2012, a fost parca rupta din cinematografia lynchiana : extrem de intensa, obscura, sufocanta chiar, insa irezistibil de atragatoare. In timp ce intram in club, unde rulau pe ecrane proiectiile pregatite de membrii proiectului DISCORDLESS, insotite de muzica mixata live, am avut parte o prima intalnire cu straniul : decorul – semi-intuneric, lumanari insuficiente pentru a aduce totul la lumina, indeajuns insa pentru a te cufunda in visare; la care se adauga efectul hipnotic ascuns in spatele proiectiilor ce se succed cu repeziciune, franturi de (i)realitate si imagini abstracte.

Am inteles apoi ca nu este un lucru total neobisnuit ca intr-un show Discordless, Marius Costache sa mixeze de undeva, mai mult sau mai putin vazut, si sa lase publicul sa se desfasoare, insa in contextul serii s-a potrivit perfect. Mix-ul live a adus probabil variatii ale compozitiilor de studio, deja cunoscute, spun asta pentru ca nu am regasit inca acele acorduri dementiale ale uneia dintre ele.

Inainte de aparitia membrilor Bohren Und Der Club of Gore, atmosfera devenise parca si mai apasatoare, treptat suspansul creste, iar tensiunea nu se elibereaza nici cand Thorsten Benning (tobe), Robin Rodenberg (bass), Morten Gass (pian, mellotron) si Christoph Closer (saxofon) urca pe scena. Din contra.

Odata cu „Staub”, piesa care deschide concertul, timpul capata o noua dimensiune, inceputul melancolic topeste minutele, iar siluetele intrevazute pe scena dau nastere, prin instrumentele lor, unor povesti cu personaje inspaimantatoare – demoni si zombies, „chemati” din irealitatea lor sa denote un univers diform. Ma readuce la realitate murmurul deranjant al unor discutii ce probabil nu suportau amanare, rasete cu totul de neinteles intr-un astfel de context. Am incercat totusi sa ma fac pierduta printre oameni si fum.

Foarte interesant a fost modul in care Christoph a ales sa ne prezinte membrii grupului - „I think it’s time for me to introduce the band : on my left is the bass player; behind me, not dead – although he could be – is the drums player. On my right, there is a multi instrumentalist…”, incheind simplu „I’m the saxofon player.” – original si complet detasat, sec, asumandu-si intru totul rolul de muzicieni ce dirijeaza acest spectacol al umbrelor.

Si cum era de asteptat, fiecare compozitie ascunde in spate o poveste sau chiar o drama, de exemplu „Painless Steel” evoca oameni carora le place sa astepte intr-un bar, cu o sticla de bere alaturi, o fata care nu mai vine; sau „Midnight Walker” despre bucuria de a petrece timpul facand lucruri lipsite de sens.

Lipsita de sens a fost si atitudinea unora din public in timpul concertului. Avea dreptate cine spunea ca sunt concerte pe care agitatia Bucurestiului reuseste sa le tulbure, pe care bucurestenii nu stiu sa le aprecieze cu adevarat. Un show precum cel al nemtilor de la Bohren Und Der Club of Gore nu e o simpla „petrecere” de sfarsit de saptamana, e o experienta unica si ar trebui tratata ca atare.

Ai crede ca acest concert va fi risipit vreun pic din misterul ce invaluie muzica celor de la Bohren Und Der Club of Gore; ai crede ca multitudinea de stari si de nelinisti poate primi nume. Acordurile lor se resimt, rand pe rand, devenind coplesitoare.

Prezenta lor pe scena pare cu totul ireala - o experienta unica - sper insa ca nu una singulara! Multumim The Silver Church si Bring the Noise, precum si tuturor acelora care s-au implicat, intr-un fel sau altul, in realizarea acestui eveniment exceptional.

SETLIST:

Staub
Unkerich