Cancer Bats la Bucuresti: Dansuri extreme dupa miezul noptii

Inceputul lunii iunie a marcat una din rarele aparitii in Capitala - distanta de Budapesta este din nou factorul decisiv - a unei trupe notorii din curentul actual al scenei metal internationale, Cancer Bats.

Locatia, Fabrica, acest CBGB al Bucurestiului, un loc care a evoluat de la an la an atat ca nume prezente cat si conditii necesare desfasurarii unui eveniment. In 2013 putem spune ca avem un club care este superior multor locuri pe care personal le-am vazut prin locuri mai civilizate precum Germania, Franta sau Olanda.

Asadar, Cancer Bats alaturi de Diamonds Are Forever, Breathelast si Friday Keeps A Secret. Intarziere notabila si previzibila a evenimentului, cumva datorata distantei lungi parcurse de Friday Keeps A Secret, prima trupa a serii. O intarziere care in mod normal nu deranja pe nimeni insa este duminica iar ora este tarzie, factor ce a influentat decizia unora de a parasi sala inainte de finele concertului, undeva in jur de ora 01:30.

Trebuie notat faptul ca fratii din Chisinau ne dau lectii si la acest capitol, as vrea sa vad ce trupa din Bucuresti s-ar misca cateva sute de kilometri - fara autostrada - pentru a deschide (prima trupa) un concert de club. Parerea mea modesta e ca le numeri pe degetele de la o mana. Muzical, FKAS este o adaptare a curentului european metalcore cu specific zona UK. Eu ii vad o apropiere catre Bring Me The Horizon, asemanare cumva prea evidenta mai ales in noile compozitii. Instrumental se prezinta la fel ca orice trupa din Moldova adica exemplar. Oboseala acumulata si-a pus insa amprenta pe membrii trupei, abia catre a doua jumatate a showului s-a simtit acea energie dorita. Totusi, un detaliu cat se poate de normal si scuzabil. Pentru amatorii acestui gen probabil ca FKAS este o alegere excelenta, eu astept o departare de influente evidente si constructia unei identitati muzicale. Timp este.

Despre Breathelast nu stiu ce se mai poate spune in afara de faptul ca a fost ziua lui Vali. Serios, trupa este constant prezenta pe afisele concertelor din tara, piesele au fost deja devorate, albumul recenzat, ochii au vazut si inima a cerut. In acest moment ramane doar lansarea noului album pentru ca deja se intra in acea faza cand e nevoie de un nou material pentru a-l promova. In rest, Breathelast canta la fel de bine, oamenii se simt la fel de bine, identitatea muzicala exista, profesionalismul si experienta la fel. In principiu este una din trupele care probabil va ramane in picioare si peste 10 ani, sper ca atunci vom vorbi insa de turnee europene si o casa de discuri. Notabil este schimbarea de componenta, Radu fiind inlocuit la tobe de Hertzu. Radu a ocupat insa postul de solist in Friday Keeps A Secret.

Urmatorii pe lista au fost Diamonds And Forever, prilej cu care cativa au parasit sala nu din cauza muzicii ci din cauza volumului. PA-ul a fost dat la maxim, volumul era usor insuportabil iar DAF nu e chiar trupa cu cel mai 'aerisit' instrumental ci din contra, muzica pastreaza proportii egale intre sonoritatile metalcore si deathcore, fara parti semi-acustice, pasaje cantate s.a.m.d. In schimb, clasice breakdownuri si premiera, sampler pe tobe. Observ ca acesti clujeni s-au adaptat cerintelor 'occidentale', pe langa prezenta scenica exista si o identitate muzicala construita in primul rand pe alternanta instrumentelor. Pasajele clasice genului sunt oricum binevenite si - culmea - nu folosite in exces, DAF incearca totusi sa compuna o muzica departe de clisee. O trupa care a evoluat neasteptat de bine fata de primele luni de existenta.

Ora era trecuta de miezul noptii, nu stiu daca aceasta este si cel mai bun motiv pentru care un numar considerabil din oameni au decis sa plece acasa. Fenomenul l-am observat si la alte concerte unde jumatate din sala pleca acasa dupa trupele din deschidere. E un obicei pe care nu mi-l pot explica dar pana la urma Romania este plina de 'mistere', nu a fost prima si cu siguranta nu va fi ultima data.

Alaturi de nume ca Alexisonfire, Comeback Kid sau Billy Talent, Cancer Bats este una din derivatele canadiene ale scenei hardcore punk care au cunoscut un succes notabil pe scena internationala, parte a succesului dobandit odata cu lansarea coverului pentru piesa Sabotage. O formatie care dupa parerea mea s-a orientat la fel de bine catre scena sudica americana, in special ce se intampla prin New Orleans, influentele venite din partea Eyehategod si Down/Pantera fiind evidente. Totusi, Cancer Bats nu este deloc o trupa cliseu, identitatea este excelent definita.

De notat insa o diferenta fata de trupele de deschidere. Muzica Cancer Bats este mult mai aerisita si balansata, tobosarul nu foloseste pedala double bass iar instrumentalul are ca tema principala acel groove tipic american concentrat intr-o zona old school hardcore punk, completata de o voce a carui scop nu este de a perfectiona ci pur si simplu de a acorda un feeling melodic, agresiv. Foarte interesant acest mod de compozitie specific continentului american..Impresionanta si energia degajta de publicul ramas parca pastrata special pentru momentul in care canadienii vor lua cu asalt scena.

O mana de canadieni modesti si respectuosi fata de trupele de deschidere, afisand respectul pentru Breathelast si Diamonds Are Forever, formatia din urma oferind canadienilor tricouri pe care acestia le-au si purtat pe scena in timpul showului. Observ ca publicul a invatat ce inseamna un astfel de concert, care sunt limitele si cum trebuie sa ne purtam daca vrem neaparat o atmosfera mai 'dansanta'. Jos palaria.