Concert Amorphis la Bucuresti : O experienta sold-out!

ARTmania ii readuc in fata publicului roman pe finlandezii de la AMORPHIS. Trupa se afla in plin turneu de promovare a celui mai recent material discografic – The Beginning of Times – albumul cu numarul zece din cariera lor.

Concertul de la Bucuresti din Silver Church Club, de miercuri 9 noiembrie, este cel de al doilea sustinut in 2011 in Romania, finlandezii fiind cu doar o zi inainte la Sibiu, pe scena din Oldies Pub. Personal i-am mai vazut o singura data, cu ceva ani in urma, tot la Sibiu, in cadrul festivalului ARTmania.

Finlandezilor li se alatura in acest turneu european alte doua trupe : LEPROUS, pe care publicul i-a mai putut vedea in 2010, si NAHEMAH, o premiera pentru Romania.

Am ajuns la Silver Church in jurul orei 19:30, deloc surprinsa de faptul ca afara inca era lume care isi astepta - mai glumind, mai povestind de pe la alte concerte - randul sa intre. Odata ajunsa in club, spaniolii de la NahemaH erau deja pe scena, in plina cantare. Recunosc ca prima data cand am luat cunostinta de ei a fost cand am vazut afisul oficial al evenimentului. Insa spaniolii canta de prin 1997 si au deja trei albume lansate. Se spune ca stilul lor a evoluat de la Symphonic Black Metal catre Progressive Death Metal.

Ascultand cele cateva piese din concertul lor mi-am permis sa fac in minte cateva „calcule” muzicale : inmultit elementele Post-Rock si semi-acustice marca Opeth (pentru ca la ei m-au trimis cu gandul de cum i-am auzit), scazut oaresice proportii din agresivitate si din durata pieselor si cam aici ajungi cu muzica celor de la NahemaH.

Nu ma intelegeti gresit! Am gasit mai mult decat interesant acest amestec insolit de genuri si influente, iar partea si mai interesanta in show-ul lor mi s-a parut interpretarea solistului : trecerea de la growl la clean vocals este pe cat de subtila, pe atat de surprinzatoare. Au mentionat ca se bucura sa cante pentru prima data in Romania si le-au multumit celor de la Amorphis pentru ocazia de a canta alaturi de ei. Cat despre piesele cantate, printre ele s-au numarat mai ales piese de pe A New Constellation (2009), precum „Under the Morning Rays”. Cred ca ar merita o ascultare, show-ul lor nefacand decat sa imi starneasca interesul.

Atmosfera se incinsese deja, atat la figurat, cat mai ales la propriu; pentru mine nu a contat – cel putin nu deocamdata – pentru ca urmau cei de la LEPROUS, pe care asteptam cu nerabdare sa ii vad. Tall Poppy Syndrom (2009) este in topul albumelor mele preferate, iar anul acesta au lansat Bilateral, care pentru mine este unul dinte cele mai inteligente si mai originale albume din 2o11 : un adevarat rollercoaster – aproximativ o ora de ritmuri si riff-uri dintre cele mai neasteptate, versuri care mai de care mai ciudate, iar registrul vocalic al lui Einar Solberg surprinde la fiecare pas.

„Restless”, „Phantom Pain”, binecunoscuta „Passing”, fantasticele „Thorn” si „Dare You”, melancolic-depresiva „Forced Entry” – setlistul lor ar fi putut contine oricare din piesele celor trei albume. Au avut ceva de suferit din cauza sonorizarii, caci pe alocuri nu se intelegeau clar versurile cantate de Einar Solberg, insa per ansamblu spectacolul lor a fost incredibil, aici contribuind si prezenta lor scenica si – as zice eu – coregrafia : prin miscari sincronizate, fara sa para teatrale, norvegienii au transformat „Thorn” in clipe memorabile pentru mine. Pe scena muzica lor are un suflu si o energie, ce nu o banuiesti ascultandu-le albumele, iar Leprous sunt cu siguranta o formatie care live nu trebuie ratata. Sper din tot sufletul sa ii revad … si asta cat de curand.

Ajunsi deja la un numar ce era greu de ignorat din cauza caldurii si intr-un fum direct proportional cu numarul de fumatori, asteptam cu totii sa se incheie pregatirile pentru concertul celor de la Amorphis.

Trebuie sa marturisesc ca asteptarile mele privind show-ul finlandezilor erau oarecum foarte ridicate. De ce? Pentru ca albumele lor mi s-au parut intotdeauna un exemplu de experimentari si schimbari, intr-un cuvant de progres – unul constant, as adauga; pentru ca prima data cand i-am vazut mi s-au parut pur si simplu incredibili; dar mai ales pentru ca una din trupele din deschidere – si aici ma refer, desigur la Leprous – a facut un show incendiar, deci era de datoria lor sa fie undeva deasupra lor.

Desi The Beginning of Times este in acelasi registru cu materialele anterioare, are un plus de armonie si un minus de „greutate”, daca ma gandesc la Skyforger (2009). Desigur, mi-a placut oarecum conceptul / ideea din spatele albumului, insa tenta aceea melancolic-melodica a lipsit cu desavarsire de pe scena din Silver Church si asta s-a simtit de la primele acorduri.

Piesele au fost inteligent alese si imbinate, cu un debut sub semnul The Beginning of Times : „My Enemy” si „Mermaid”, presarand apoi noul printre piesele deja consacrate : „Greed”, „My Kantele”, „Magic and Mayhem”, „Alone” si „House of Sleep”. Interpretarea lui Tomi Joutsen a fost exemplara, instrumentalul a avut de data asta de suferit, mi s-a parut mie, din cauza sonorizarii, insa publicul a fost la inaltime, unul dintre fani chiar la propriu, intr-un exercitiu usor esuat de stage diving, probabil in incercarea de a revendica scena pentru piesa „Sky is Mine”

Mult mai matur, mai coerent si mai echilibrat spectacolul celor de la Amorphis, daca se poate vorbi in astfel de termeni despre Progressive Metal; insa am in minte show-ul nebun al norvegienilor. Acum tine si de gusturi, dar pentru mine Leprous a fost surpriza serii. As merge oricand sa ii revad.

In orice caz o seara reusita, cu trei trupe de exceptie. Conditiile din club sa fi fost un pic altele, ar fi fost perfect. Presupun ca nu le putem avea pe toate, altfel de ce ne-am mai plange. Ar fi unele lucruri care tin si de public, dar asta e deja o alta discutie. Concerte sa fie!

SETLIST:

My Enemy
Mermaid