Concert Jinjer si UN NU la Galati: Bucuria unora, inconstienta altora

de Pruna Andrei

In Galati, cum am mai precizat si in alte dati, publicul de concerte metal e putin si extrem de alienat. Neputinta de a mi se dovedi ca situatia arata altfel m-a impiedicat sa imi schimb propria parere. Plictiseala si indiferenta pura, plus inconstienta unora au demonstat clar faptul ca orasul nu este pregatit 100% sa pregateasca un concert din underground.

Aceasta cronica de concert nu este un manifest care are ca drept scop indepartarea trupelor din tara de Galati, doar doresc sa atrag cetatenilor din oras in special, asa cum a spus un amic, ca multa lume s-a cam saturat de aceleasi concerte repetitive Alternosfera, Taxi sau Bere Gratis si ar trebui ca publicul sa-si indrepte privirea si spre underground, unde magia de a asculta o trupa “noua” este mult mai captivanta si mai pasionanta. De altfel, se va ajunge la rezultatul prezentat mai jos.

Mai exact, duminica seara, in data de 17 martie, a avut loc “mult asteptatul concert” Jinjer si UN NU in club Zodiar ce avea ca ora de start ora 21.00. Respectivul eveniment a fost ultimul concert, al patrusprezecelea ca numar, din turneul trupei ucrainene in Romania. Am ajuns la club in jurul orei 20.30, insa cum era de asteptat, accesul publicului era inca interzis, desi usa de la intrare era bine mersi deschisa.

Seara a fost deschisa de formatia galateana UN NU, infiintata relativ recent de Adrian Mihai, chitaristul din Hathor. Concertul a venit si cu o noutate deoarece UN NU au renuntat la clapar iar publicul se pare ca a parut foarte bucuros de aceasta decizie inspirata. Startul interpretatiei a invocat un moment de liniste datorat discursului lui nenea Ceasca ce rasuna pe fundal, foarte hilar si bine mulat cu mesajul scenic. Instrumentalul a sunat extrem de bine per total, dar cum e vorba aceea, “una buna vine si cu una rea”, ei bine, chiar asa s-a intamplat. Tobosarul a reusit repede sa treaca peste momentul foarte comic in care i-a sarit pedala in timp ce el canta insa vocea, la inceput, pentru mai putin de un minut, nu s-a auzit, creeandu-se o scurta confuzie. Solistul Andrei a dovedit ca stie sa ignore aceasta piedica si nu s-a aratat descurajat. Tot Andrei a demonstrat ca are “stofa” de solist si s-a descurcat bine de-a lungul concertului, insa eu nu apreciez deloc faptul ca el inca foloseste un stativ pentru
versuri si un sintetizator de voce (ii trebuie, nu ii trebuie, nu le-am vazut rostul nici pana acum si mai rau fac).

Poze Helloween si Gamma Ray: Concert la Bucuresti (User Foto) - Shadowside

Publicul? Absent. Spre totalitate absent. Nu cred ca show-ul celor de la UN NU a fost plictisitor, Andrei chiar i-a indemnat sa se apropie de scena, dar rugamintile sale au fost in zadar. Au fost aproximativ 100 de persoane, suficiente cred eu pentru o seara reusita, puteau sa fie si mai multe daca acest eveniment nu avea loc duminica noaptea. Initial am sperat ca aceasta stare de spirit sa fie temporara, am vazut cateva persoane entuziasmate ca urmeaza Jinjer. Degeaba insa.

Jinjer au strabatut aproape intraga tara iar initial concertul din Galati nu aparea pe afisul turneului. Totusi, taria de caracter si aventura plus optimismul celor de la Cavalleria Events i-a adus si pe meleagurile orasului nostru. Oboseala si stresul s-a vazut pe chipurile membrilor formatiei, basistul Eugene fiind insarcinat sa se ocupe si sa comunice de pe scena cu sunetistul clubului. Concertul a inceput in forta cu piesa “Exposed as a Liar”, dupa parerea mea, cea mai buna piesa a formatiei. M-am simtit mandru ca am reusit sa ajung in fata pentru a vedea spectacolul, dar am si inteles rapid de ce: erau aprope 15 oameni in fata, urma apoi un spatiu gol de aproximativ 2 metri dupa care apareau restul de persoane cu mainile incrucisate si dornici sa vorbeasca. Pacat, ei nu stiu ce au pierdut.

Jinjer au intampinat aceleasi probleme ca UN NU: vocea nu s-a inteles deloc in timpul primelor doua piese, spre dezamagire mea. Un lucru ciudat si rar intalnit s-a desfasurat de-a lungul concertului: solista Tatiana i-a lasat de-a lungul pauzelor microfonul lui Eugene pentru a comunica cu publicul. Saracul, pus in aceasta situatie, a incercat sa convinga publicul sa se apropie de scena, deageaba insa. Rugamintile sale, uneori foarte comice, i-a facut si pe colegii sai de trupa sa zambeasca. Initial nu am inteles de ce Tatiana nu si-a luat rolul de a comunica cu publicul dar am observat ca era foarte obosita si nici nu putea sa vorbeasca normal. Surprinzator, scream-urile de pe piesele “Angels” sau “Abyss” au sunat perfect, asemenea vocii clean de pe “Until The End”.

Ca instrumental, trupa a sunat ca un fulger. Ritmuri alerte, armonii incredibile, drop-uri bine alterate in piese. Prezenta scenica a fost de admirat, Eugene arata ca o bestie dezlantuita iar miscarile lui Dmitriy de la chitara au fost ca o cireasa de pe tort. Alexandr Koziychuk, bateristul, ne-a dovedit ca nu a venit degeaba in Galati, iar Drum Solo-ul sau a innebunit complet publicul activ. Au existat totusi si momente cand publicul s-a mai trezit la realitate: Eugene l-a felicitat pe manager-ului trupei care a fost intampinat cu un ropot de aplauze; piesa “Scissors”, cunoscuta pentru unii, a produs un mini-circle pit care s-a dizolvat rapid. Dorinta unora de a mai asculta o piesa a fost respectata de trupa, (ma mir, pentru ce public a fost, eu nu ma mai urcam pe scena). Cover-ul “Laid To Rest” dupa Lamb of God a cazut la fix, si a fost un adevarat moment neasteptat.

Un moment cam neplacut s-a intamplat daca nu ma insel in timpul piesei “Objects In Mirror Are Closer Than They Appear”. Un tip turmentat de-a binelea, care de-a lungul concertului a admirat-o mai mult pe Tatiana, s-a urcat pe scena si a fluturat berea, stropindu-I pe toti din fata, inclusiv pe chitaristi. Cu greu a fost dat jos de pe scena…

Fun fact: Totusi actiunile acelui cetatean turmentat nu au reprezentat punctul culminant. Am ras cu lacrimi in momentul in care un alt fan care s-a agitat atat de mult pentru a face trupa sa se simta bine, s-a urcat pe scena sperand sa faca un stage diving. Singurul lucru pe care l-a reusit a fost sa se imprastie pe podeaua clubului, dar a trecut repede peste aceasta piedica si a continuat sa se manifeste civilizat.

Setlist UN NU:

1.Revolta-te
2.Oaie