Cronica Frey Faxi Festival 2007

Cronica Frey Faxi Festival 2007
Vineri 24 08 2007 pe la ora 9 jumate plec de acasa cu ruxacu in spate si merg la autogara, unde trebuia sa astept 3 oameni. Pe la 11 fara 20 soseste si rabla (eufemism) de Cernauti. Alaturi de cei trei ucrainieni mergem sa schimbe bani si sa-si faca provizii, iar apoi luam un autobuz spre gara. Cald, exagerat de cald afara si probleme de trafic. Scoatem bilete din gara si dupa oamenii voiau sa manance ceva. Cum pe langa gara Burdujeni exista un singur loc unde ai putea manca, am mers acolo. La mama, asa se chema localu.

Doi dintre ucrainieni, artiom si serghei, originari din dnepropetrovsk, fusesera in crimeea, unde artiom cantase cu kroda, unul din proiectele sale, sub pseudonimul eisenslav, si cam toata noaptea au calatorit cu autobuzul spre cernauti, de unde amicul eugen i-a preluat pana la Suceava.

Ajungem in Brasov cu 20 de minute intarziere, repede fuga fuga prin gara, pe peroane, prin subterane si ajungem la tren in sfarsit. Personalul ne-a asteptat, insa daca nu fugeam nu-l mai prindeam. Dupa ce ne.am mai calmat, desi curgea apa pe noi, cautam apa. Mancare era. Dupa cateva ore de chin ajungem la Fagaras. Dau fuga si iau 2 sticle de apa, in 5 minute erau la jumatate din volum :d

Pe la 4 si ceva ajungem la scena. Aici baietii cu scena erau cu cam doua ore in urma cu pregatirea.

Pe scena lucrurile merg greu si pe cer apareau semne de furtuna. Brusc incepuse sa se intunece. S-au luat anumite masuri de rigoare. Toata povestea cu intarzierea s-a datorat in mare parte faptului ca cei de pe scena aveau nevoie de curent trifazat si nu aveau decat monofazat.

Fulgere spectaculoase brazdau cerul, vantul a inceput, dar nu foarte tare, astfel incat totusi era foarte cald.

Baietii de la Orthanc au inceput sa faca proba. Va vine sa credeti sau nu abia dupa vreo ora s-a auzit primul zdranga de chitara. Dupa vreo ora jumate au terminat proba si toba suna cum trebuie. Oamenii de la Temnozor si Absurd au aplaudat cand i-au vazut jos de pe scena. Chiar daca a durat mult, dar sunetul era brici, celelalte trupe mai aveau de facut numai niste formalitati si adaptari pentru ele.

Ultima Candela un souncheck scurt Imediat au deschis concertul. Cateva mentiuni > politia a impus un tarc in jurul scenei. In tarc nu a fost picior de politist. La intrare s-au facut perchezitii serioase si orice obiect considerat periculos a fost retinut. Publicul a inceput sa intre si pe la 22 si ceva a inceput concertul. O parte din oameni au intrat mai devreme. Berea a sosit putin mai tarziu, dar asta nu a fost o problema pentru mine, era o cismea pe acolo de unde ma hidratam si ma spalam pe fata cand mi se facea somn.

ULTIMA CANDELA

A fost o trupa carne de tun, fiindca una la mana nu au stiut ce sa ceara sunetistului, acesta intrebandu-i in numeroase randuri ce si cum si doi la mana baietii cu scena erau la ultimele pregatiri, inca jucandu-se cu lumina si testand instalatia de sunet
.

Tipa de la voce si clape a fost si in acest an dezavantajata, abia pe la ultima piesa auzindu-se vocea. Ultima Candela canta o chestie ambientala cu o chitara acustica care se auzea si nu prea. Nu a fost cine stie ce gustata prestatia lor, fiindca nu prea aveau ce cauta intr-un asemenea concert , poate doar sa se rodeze sunetul. Unora le-a placut ideea si ce dorea trupa, dar ce a reusit a fost foarte putin.

ORTHANC

Trupa a fost invitata in urma refuzului celor de la Bucovina de a onora festivalul. Pacat, nici nu stiu ce au pierdut Bucovina si cati straini au intrebat de ei. Francezii astia au incercat sa cante un black metal in viteza insa a iesit ceva haotic, heirupist dar placut publicului mai ales pentru atitudinea de pe scena.

O chestie tare, cantau toti trei, astfel incat pe cate o piesa nu stiai care si cum canta. Au comunicat bine cu publicul, invatand destule propozitii in romana. Au incalzit bine de tot asistenta. Sunetul a fost perfect, muzica mai proasta, dar au meritat sa fie pe scena din seara aia. Si ca haosul sa fie totul si zgomotul sa-l aprinda si mai tare, baietii au terminat printr-un Mother North masacrat.

HATHOR

Pe Hathor i-am vazut si auzit de multe ori pana acum si cu clapa si fara si cu doi chitaristi si cu unu, dar o prestatie ca in seara concertului nu am vazut niciodata. A fost extraordinar sau cum zicea un prieten de-al meu, Arhicon, au dat clasa si au ridicat oamenii in picioare astfel incat nemti, polonezi si romani strigau in cor Hathor.

Tot concertul de sambata a fost fara microfonii, si Hathor fiind o trupa matura si stiind ce sa ceara sunetistului a iesit totul brici. Georgiana la clape a fost lasata sa faca ce stie mai bine si aducand anumite inovatii pieselor mai vachi le-a facut sa sune putin diferit de cum le cunosteam, dar schimbate in bine. Au cantat piese vechi, aparute pe recentul Ancient, dar si unele noi care vor aparea cat de curand sper.

Concluzia mea este ca Hathor au facut cel mai bun concert din intreaga lor cariera. Felicitari baietilor si pentru faptul ca-i doare in fundu curtii de tot felu de fartangai ce ar cataloga o trupa care participa la un asemnea eveniment drept nazista sau alte rahaturi inventate de propaganda sovietica si repetata de unii papagali, ce-i drept mai putin decat anul trecut.

ARGUS MEGERE

Fata de anul trecut cand glumeam pe seama lor ca sunt un fel de Negura Bunget in viteza intai incrucisati cu Nargaroth, anul acesta Argus Megere a aratat clar o triplare a valorii lor, acest lucru datorandu-se, cred eu, si numeroaselor concerte sustinute si turneului prin tara. Se vede cu ochiu liber cresterea experientei lor si a vitezei.

Primele piese au fost foarte reusite, cele noi cantate nu au fost chiar pe gustul meu, cel putin nu m-au impresionat deloc. Pentru mine acest concert a fost o palma data flacaului de la metalfan care le-a dat la misto 5. La ce note se dau trupelor romanesti pe metalfan, eu zic ca ei meritau cel putin 7, da ce sa-i faci daca nu sunt din gasca si nu sparg seminte impreuna. Anul asta au apucat sa se picteze, de ce nu stiu, dar daca e asta lucul lor...

TEMNOZOR

Au urcat pe scena in formatie de 8 plus 1. Costumele lor nu au fost la fel de impresionante ca cele ale celor de la Nokturnal Mortum, insa shwo-ul lor a fost de cateva ori mai bun, pe alocuri chiar sublim. Concertul a fost deschis cu o parte lirica interpretata magistral, de ti se facea pielea de gaina de acest om. Il cheama roman, eu ii zicem Putin cu plete. Eu am vreo 10 piese Temnozor alese din intreaga lor discografie.

Cert e ca au cantat vreo 8 din ele. Norocul s-a spart si a inceput o ploaie violenta cu stropi mari si fulgere dese care a durat cam 40 de minute. Concertul a continuat ca si cum nu s-ar fi intamplat nimic, deh, oamenii cu scena aveau nailoane pentru mixer si boxe. In public, unii cu nailoane, altii cu impermeabile, cei mai multi la bustul gol cantau alaturi de cei de pe scena si am vazut ca pana la urma cortul pe care l-am ridicat nu a fost degeaba, multi s-au refugiat acolo. :d

Ploaia a scazut din intensitate, cei de la Temnozor au ridicat stacheta al naibii de sus, ca Absurdu s-au pierdut. pe unele piese a fost invitat si Artiom sau Eisenslav de la Kroda, astfel energia degajata pe scena fiind una si mai mare. Muzical extraordinar, probleme tehnice zero, public in extaz.

O paranteza> pe drum i-am povestit lui Artiom si i-am explicat despre ce canta Negura Bunget. Faptul ca el stia despre Romania doar de Dracula, Ceausescu, tigani si Negura Bunget spune multe. Negura au ajuns niste ambasadori pentru noi in lumea metalica, asta e bine si cum ziceam in alta parte atunci cand vii, promovezi si exploatezi ce ai tu in curte, atunci vei scoate si capul.

Singura piesa de la Temnozor al carui titlu il cunosc a fost Tell Me, Ye Scarlet Dewscented Sunrises. Aceasta este o piesa sublima pe care o recomand tuturor celor care sunt fani sau nefani ai genului. Vocea lui putin a sunat extraordinar, mai ceva decat cea a unui tip din corul armatei rosii. Am avut o senzatie deosebita, rara la mine, ceva ce mi se intampla doar la Tudor Gheorghe. Interpretarea a fost una care provoca un efect mult mai puternic decat pe CD, astfel incat doi paznici de la muzeu sau nu stiu ce erau, au inceput sa strige Traiasca Rusia :d , cei doi pana atunci foarte sceptici, s-au dezbracat si irlau pe banci.

Ploaia s-a oprit si recitalul lor se apropia de sfarsit, dupa un cantec in care se urla din 2 piepturi Valhalla, a urmat finalul cu coverul Transilvanian Hunger unde cei 8+1 au devenit 8+1+1, venind pe scena si chitaristul de la Absurd. Aceasta piesa a fost foarte gustata de publicul care nu mai stia ce sa strige. Temnozor au fost sus, foarte sus, pentru mine mai sus decat lake of tears sau my dying bride, prin senzatiile pe care mi le-au produs.

ABSURD

Si-au facut repede soundcheckul fiindca ei sarisera peste etapa asta. Ori au cantat Temnozor dumnezeieste, ori Absurdu s-au facut de ras, dar parca suna ceva mai bine pe suport audio. In opinia mea locul lor in acest concert ar fi fost dupa Ultima Candela si inainte de Orthanc.

Cum ce incepe rau se termina catastrofal, Moebus si fratii lui au inceput in forta cu Asgardsrei, dar dupa 10 secunde se duce o coarda din chitara principala. Un cetatean de la Temnozor ii da o chitara si reincepe recitalul. De la siguranta temnozorilor care erau un card, (dar "directorul" ii dirija foarte bine si strict), pana la atitudinea celor de la Absurd pe scena e diferenta ca de la cer la pamant. Se vede ca cei 5-6 ani de inactivitate si-au spus cuvantul, Insa nici Temnozor nu e o trupa care concerteaza prea des, au mai multi ani de activitate decat concerte.

Pozele cu Absurd au fost scoase la cererea trupei.

Absurd au reusit doar 5 piese cap coada cantate perfect, restu le-au maltratat, ori chitaristul, ori Moebus. Chitaristul, avand volum mare, cand se misca tragea si cablul si mufa ba sarea, ba nu sarea si efectul ba se auzea ba nu se auzea. Pe la a 7/a lor piesa a venit omul de la temnozor si a fixat.o sanatos, insa chitaristul fiind neinvatat cu scula aia, a mai dat gherle pana la sfarsit. Piesa Fur Germanien, a infierbantat rau de tot nemtii, a doua natiune ca reprezentare in public dupa romani si abia tineam in frau cate un neamt sa urce pe scena, norocul meu ca erau civilizati si mergeau metodele cu please si thank you, am ajuns si badigard, cum glumeau oamenii :d

Unii ii catalogau pe fanii Absurd drept nazisti periculosi, nu erau decat baieti civilizati care stiau ce au voie sa faca si ce nu. Dupa piesa asta, lui Moebus i s-a cam terminat vocea si degeaba bea el bere din corn si degeaba a scos el ciocanu sau miolneru lu Thor ca nu i-a folosit la nimic. Dupa inca o piesa vocea lui s-a dus naibii si mai mult mima, astfel incat pentru ultima a folosit un artificiu jmecher de a iesi din scena, a bagat la voce pe unu de la temnozor :d.

CONCLUZII

1. FFF editia a doua, Sibiu 2007 a fost un festival cu prezenta si asistenta internationala. Peste 60 de procente dintre cei aproximativ 500 de spectatori au fost straini. un mare succes si o buna reclama pentru Romania.
2. un festival fara nici un scandal, totul a fost in limitele bunului simt, chiar daca era plin de tatuati, unii dintre ei sparti de sarme prin bot. Spatiul de concert a fost izolat printr-o banda, in acel spatiu nu au calcat politistii sau jandarmii, doar unii dintre angajatii muzeului. La festival pe langa jandarmi si politie au fost prezente si 2 echipaje de pompieri

3. a fost un succes total, mai ales ca festivalul a avut ca staff 2 organizatori si vreo 4 5 voluntari dintre care unii si-au platit intrarea. s-au dat 4 acreditari de presa din cate stiu, lucru cu care nu sunt de acord, sunt de acord ca aia din "presa" sa dea bani si sa li se dea doar unele facilitati cum ar fi accesul total
4. intarzierea neplacuta, dar utila a fost produsa de o problema strict tehnica, dar care a fost remediata
5. ploaia si fulgerele nu au facut decat sa fie parte a instalatiei de lumini, sunet si efecte. Ce inseamna sa ai nailon :d

6. felicitari organizatorilor si celor care au venit. la acest concert, in principal, adica 90 la suta din spectatori erau cunoscatori, restu de 10 il ocupau unii care nu rateaza nici un concert si nelipsitele gagici in negru care aspira la statutul de grupiz, insa fara pokemoni, emo si altele de tipu asta.
7. daca Absurd se ridicau la cel putin jumatate din prestatia temnozor sau a altor trupe ca hathor sau argus, atunci festivalul ar fi fost fara doar si poate cel mai tare open air din romania. asa, am unele dubii.
8. inca o lovitura de imagine pentru lupii daciei, una de proportii internationale>temnozor - prima data in afara spatiului ex sovietic, absurd - primul concert in ultimii 5 ani

noroc bun, ne vedem la lake of tears si rage

Lucian Sv.