Cronica Laibach la Bucuresti

Cronica Laibach la Bucuresti
Ca sa imi temperez un pic entuziasmul: incredibil! Extraordinar! Fantastic! Original! Demential! Mult prea profund!...Gata, sa trecem mai departe. Laibach este un grup de o complexitate greu de egalat, cel putin in spatiul ex-sovietic. Apetitul pentru simbolistica, cinismul, sarcasmul si ironia muscatoare ii apropie de Tool mai mult decat oricine.

Stilul muzical, insa, e un industrial clasic, condimentat cu elemente de muzica clasica, pop sau ambientala. Grupul s-a infiintat in 1980 si a fost interzis in Slovenia pana in 1987. Primul concert s-a soldat cu ranirea vocalistului de atunci, aparut pe scena in uniforma armatei iugoslave. Acesta avea sa se sinucida doua luni mai tirziu. In 1990 aniverseaza zece ani de existenta in orasul natal, printr-un concert intr-o termocentrala.

In 1995, finalul turneului Occupied NATO Tour" ii gaseste concertand in Sarajevo-ul aflat sub asediu. Ajung cu concertele pana la capatul Siberiei, in Novosibirsk. O colaborare cu orchestra filarmonicii slovene se incheie cu refuzul acesteia de a mai avea vreodata de a face cu Laibach. Acest grup a mers pana acolo incat si-a creat propriul stat imaginar, NSK, cu pasapoarte si vize.laibach live

Concertul de la Bucuresti face parte din turneul Volk ce promoveaza albumul cu acelasi nume. Albumul aduna imnurile nationale ale mai multor tari, intr-o interpretare industrial ce impresioneaza prin inventivitate, mesaj si punere in scena.

Conceptia acestui album are intentia de a demasca firea razboinica a natiunilor, apetitul pentru distrugere si violenta, militarismul si marsul absurd in numele unor termeni goliti de sens ca libertate", egalitate", popor".

Concertul din Sala Agronomia a fost construit din 2 parti: prima a prezentat albumul Volk iar a doua a revenit la piese din repertoriul industrial mai vechi. Suportul vizual a jucat rolul esential al liantului intre text, muzica si spectator.

Rar am vazut un spectacol atat de bine pus la punct. Rar am vazut un grup static degajand atata forta si energie.

Imnurile transformate ale Americii, Rusiei, Germaniei, Frantei, Japoniei, Sloveniei, Turciei, Israelului, Spaniei, Italiei si Chinei (au lipsit al Angliei si al Vaticanului) au imbinat elementele militariste cu o melancolie muzicala ce a spart forta indestructibila" a acestor imnuri; intregul concert a fost un mare semn de intrebare asupra conditiei umane, asupra puterii negative pe care muzica o poate avea, asupra spalarii de creier pe care ne-o poate aduce fanatismul, ultranationalismul si variantele deghizate ale acestora.

Cinic si ironic, semnul egalitatii pus de Laibach intre fascism si comunism a aparut cu atat mai semnificativ cu cat indivizi din public au gasit de cuviinta sa foloseasca salutul nazist pe tot parcursul concertului. Probabil ca spalarea de creier cu o ora de imnuri militare slovene, inainte de concert, a reusit. Sau poate ca la ei se referea vocalul atunci cand spunea: praise the holy spirit/ to save us from your freedom/ justice, peace, accordance and illusion/ from arrogance and pride/ from violence and confusion..."

Concertul ramane unul dintre cele mai interesante prezentari cu care publicul romanesc a luat contact, iar Laibach este una dintre formatiile cele mai controversate care au trecut prin aceasta tara.

cronica de Mihnea Blidariu, bestmusic