Ca
sa imi temperez un pic entuziasmul: incredibil! Extraordinar!
Fantastic! Original! Demential! Mult prea profund!...Gata, sa trecem
mai departe. Laibach este un grup de o complexitate greu de
egalat, cel putin in spatiul ex-sovietic. Apetitul pentru simbolistica,
cinismul, sarcasmul si ironia muscatoare ii apropie de Tool mai mult
decat oricine.
Stilul muzical, insa, e un industrial clasic,
condimentat cu elemente de muzica clasica, pop sau ambientala. Grupul
s-a infiintat in 1980 si a fost interzis in Slovenia pana in 1987. Primul
concert s-a soldat cu ranirea vocalistului de atunci, aparut pe scena
in uniforma armatei iugoslave. Acesta avea sa se sinucida doua luni mai
tirziu. In 1990 aniverseaza zece ani de existenta in orasul natal,
printr-un concert intr-o termocentrala.
In 1995, finalul
turneului Occupied NATO Tour" ii gaseste concertand in Sarajevo-ul
aflat sub asediu. Ajung cu concertele pana la capatul Siberiei, in
Novosibirsk. O colaborare cu orchestra filarmonicii slovene se
incheie cu refuzul acesteia de a mai avea vreodata de a face cu
Laibach. Acest grup a mers pana acolo incat si-a creat propriul stat
imaginar, NSK, cu pasapoarte si vize.
Concertul
de la Bucuresti face parte din turneul Volk ce promoveaza albumul cu
acelasi nume. Albumul aduna imnurile nationale ale mai multor tari,
intr-o interpretare industrial ce impresioneaza prin inventivitate,
mesaj si punere in scena.
Conceptia acestui album are intentia
de a demasca firea razboinica a natiunilor, apetitul pentru distrugere
si violenta, militarismul si marsul absurd in numele unor termeni
goliti de sens ca libertate", egalitate", popor".
Concertul
din Sala Agronomia a fost construit din 2 parti: prima a prezentat
albumul Volk iar a doua a revenit la piese din repertoriul industrial
mai vechi. Suportul vizual a jucat rolul esential al liantului intre
text, muzica si spectator.
Rar am vazut un spectacol atat de bine pus la punct. Rar am vazut un grup static degajand atata forta si energie.
Imnurile
transformate ale Americii, Rusiei, Germaniei, Frantei, Japoniei,
Sloveniei, Turciei, Israelului, Spaniei, Italiei si Chinei (au lipsit
al Angliei si al Vaticanului) au imbinat elementele militariste cu o
melancolie muzicala ce a spart forta indestructibila" a acestor
imnuri; intregul concert a fost un mare semn de intrebare asupra
conditiei umane, asupra puterii negative pe care muzica o poate avea,
asupra spalarii de creier pe care ne-o poate aduce fanatismul,
ultranationalismul si variantele deghizate ale acestora.
Cinic
si ironic, semnul egalitatii pus de Laibach intre fascism si comunism a
aparut cu atat mai semnificativ cu cat indivizi din public au gasit de
cuviinta sa foloseasca salutul nazist pe tot parcursul concertului. Probabil
ca spalarea de creier cu o ora de imnuri militare slovene, inainte de
concert, a reusit. Sau poate ca la ei se referea vocalul atunci cand
spunea: praise the holy spirit/ to save us from your freedom/ justice,
peace, accordance and illusion/ from arrogance and pride/ from violence
and confusion..."
Concertul ramane unul dintre cele mai
interesante prezentari cu care publicul romanesc a luat contact, iar
Laibach este una dintre formatiile cele mai controversate care au
trecut prin aceasta tara.
Galerie Foto : Laibach la Agronomie (15.02.07)
cronica de Mihnea Blidariu, bestmusic
Dacă vreți să vă înscrieți la newsletterul METALHEAD și să aflați primii ce trupe mari vin în România, dați un click aici: METALHEAD Newsletter
Intra si pe Canalul de Whatsapp METALHEAD si afla prima oara cine canta in Romania!
Ne gasesti si pe Instagram