OST FEST 2012 - Ziua A II-A Ne Rezerva Surprize

OST FEST 2012 – Ziua a II-a – in jurul orelor 3 ale dupa-amiezii, pe langa standul de merchandise bine pregatit al trupei Manowar (care, se pare, i-a multumit si pe cei mai mofturosi dintre fani), cuvintele “soare” si “teribil de cald” erau la ordinea zilei – cu diferite variatii, desigur.

Punctuala si inarmata cu rabdare am ajuns inainte ca prima trupa sa urce pe scena, gandindu-ma cat de numeros va fi publicul de sambata, avand in vedere ca atat EUROPE, cat si MANOWAR au mai concertat in Romania si cu alte ocazii.

MANOWAR • EUROPE
Trooper • Holyhell • Mystery • Desant

Totul a inceput cu show-ul celor de la DESANT, aceasta fiind si prima data cand ii vad live. O trupa relativ noua pe scena Rock & Metal romaneasca, infiintata din cate am inteles de Alin Achim undeva prin 2010. Au avut parte de un public restrans, si aici ma refer la cei care se aflau propriu-zis in fata scenei, caci la umbra erau si dintre aceia care au ales sa isi pastreze “puterile”. La o prima auditie mi s-a parut ca stilul lor e mai degraba un old-school Power Metal – nu cred ca poti insa judeca dupa cele cateva minute cate le-au fost rezervate pentru doar doua-trei piese.

“Thank you! We are 14-15 years old and we come all the way from Australia!” aveau sa ne spuna cei de la MYSTERY la finalul concertului lor, asta dupa ce ne-au surprins cu cateva piese care sunau mai mult decat binisor. Au venit pregatiti, hotarati sa se faca auziti si incantati ca se afla pe scena festivalului de la Bucuresti. Tinerii australieni se afla intr-un turneu mondial si, din cate am inteles, vor filma un videoclip - pe undeva prin Transilvania - pentru piesa “Lost In Time”. Deh, fascinatia strainilor pentru Dracula isi va spune cuvantul. Ma intreb daca pe viitor isi vor defini vreun stil anume - presupun ca au tot timpul din lume.

Poze Poze OST FEST Ziua 2: Concerte Manowar si Europe - Mystery

Cand spui HOLYHELL, spui Joe Strump si Francisco Palomo, automat te gandesti si la Manowar si Joey DeMaio, “protectorul” lor. Sunt o prezenta des intalnita in deschiderea concertelor Manowar. Curioasa mi s-a parut ordinea trupelor, dar presupun ca numarul de fani si atmosfera pe care au facut-o Trooper au fost anticipate de organizatori prin alegerea facuta.

Concertul Holyhell a fost scurt, mult prea scurt as zice. Abia ce am prins ritmul lor, ca Maria Breon paraseste scena, restul membrilor incheind cu o compozitie instrumentala – ceva solo-uri si pasaje din “Wings of Light”. Pe langa “Holy Water”, “Revelations” si “Gates of Hell” au mai interpretat si o piesa noua, al carei titlu insa mi-a scapat, anuntand totodata si lansarea unui nou material, undeva in toamna acestui an, album intitulat “DARKNESS VISIBLE”. Show-ul lor s-a incheiat in mod surprinzator, cu DeMaio aparand pe scena pentru a anunta ca trupa trebuie sa prinda avionul spre o alta destinatie. Judecand insa dupa disparitia brusca a solistei de pe scena si improvizatia confuza a celorlalti membri ramasi, as spune ca alta era povestea aici.

Poze Poze OST FEST Ziua 2: Concerte Manowar si Europe - Trooper

TROOPER - ultima trupa romaneasca a serii pe scena mare a festivalului. Ne-au promis de la bun inceput ca vor trece prin toata discografia si-au inceput cu o piesa recent lansata, si anume “Voodoo”. Se pare ca au avut si o surpriza pentru cei care s-au adunat – de data asta intr-un numar ceva mai mare – in fata scenei : pentru “Old School Baby” au aparut din senin niste domnisoare care au acaparat scena pret de cateva minute.

In virtutea celor ce s-au intamplat cu o seara inainte, as spune ca Alin “Coiotu” si ceilalti au dorit sa dea clasa americanilor. Episodul a avut reactii dintre cele mai amuzante, insa Trooper au reusit sa faca ceea ce celelalte trupe de pana acum nu reusisera – sa creeze atmosfera si sa anime publicul.

Setlist TROOPER:
“Vodoo”
“Rugaciunea soldatului”
“Nu trebuie sa vrei”
“Solii turci”
“Vlad Tepes”
“Old School Baby”
“Un singur drum”
“Tari ca muntii”
“Strigat”
ENCORE:
“Vino cu mine”

A urmat una din surprizele serii, pentru mine cel putin : EUROPE. Cand pomenesti numele suedezilor automat te gandesti la “The Final Countdown”, iar personal imi imaginam niste tataici cantand cate una doua piese in plus fata de refrenul arhicunoscut. Au mai fost si cu alte ocazii in Romania, insa nu am dat buzna sa ii vad. Nici nu puteam sa ma insel mai mult.

Mi-am dat seama ca din cei aproximativ 30 de ani de cariera cunosc, fara sa vreau, mult mai multe piese decat ma asteptam. Aveam sa vad un grup care deborda de energie in ciuda varstei si a caldurii insuportabile, Joey Tempest stiind cum sa isi puna in valoare atat vocea, cat si farmecul sau intr-o interpretare care mi s-a parut sincera, fara aere de falsa curtoazie, uneori chiar modesta. De exemplu, inainte de a anunta urmatoarea piesa avea sa intrebe in gluma “Do you like Rock music?”, adaugand dupa titlul “ Demon Head” - piesa de pe “BAG OF BONES” lansat in primavara acestui - “We finally did a decent album!”. Si se pare ca da, s-au regasit, s-au reinventat. I-am auzit pe multi in jurul meu spunand ca noul album nu suna deloc rau.

Poze Poze OST FEST Ziua 2: Concerte Manowar si Europe - Europe

Publicul a intampinat cu entuziasm invitatia nostalgica a solistului de a canta alaturi de ei versurile melodicei “Carrie” – desi nu cred ca era necesar, oricum imi pareau cuceriti inca de la primele piese.

Un concert deosebit, echilibrat, nesperat de energic, unde chiar si piesele cele mai vechi au sunat parca mai bine, avand un aer de prospetime. Au incheiat – desigur – cu “The Final Countdown”, luandu-si ramas bun cu un simplu “Ne mai vedem!””

Setlist EUROPE :
“Riches to Rags”
“Not Supposed to Sing the Blues”
“Firebox”
“Superstitious”
“Scream of Anger”
“No Stone Unturned”
“Demon Head”
“New Love in Town”
“Seventh Sign”
“Love Is Not the Enemy”
“Girl From Lebanon”
“Carrie”
“Start from the Dark”
“The Beast”
“Rock the Night”
ENCORE:
Prelude
“Last Look at Eden”
“The Final Countdown”

MANOWAR sunt cu siguranta o trupa care stie sa creeze din fiecare concert o experienta memorabila, pana si celor mai nesemnificative momente dandu-li-se o importanta deosebita, uneori poate prea multa. Pentru a treia oara in Romania, publicul a stiut ca are garantia unui spectacol de Heavy Metal pur dupa “reteta” lor specifica.

Spun asta pentru ca am auzit de multe ori in timpul concertului “iar dau o chitara… au facut asta si in doua mii …”, iar pentru cei care nu i-au mai vazut asta le-a cam stricat “surpriza” – Cum? Au mai dat chitara lui Karl Logan si in 2009? Se pare ca da – acelasi amestec de forta razboinica, de costume ce emana o masculinitate feroce si “otel” cat cuprinde. Nu cred sa fi auzit vreodata un cuvant combinat si repetat in atatea posibile sintagme, toate menite sa exprime aceeasi esenta dura a Metal-ului, ca sambata seara.

Nu ma intelegeti gresit – am tot respectul pentru fanii MANOWAR, care le-au asigurat de-a lungul vremii statutul de legenda. Insa muzica ar trebui sa fie pe primul loc si nu spectaculozitatea interpretarii – “dezbraca” show-ul Manowar de toate acele elemente teatrale si intreaba-te cu ce ramai.

Poze Poze OST FEST Ziua 2: Concerte Manowar si Europe - Manowar

“Cei care au cumparat bilete la acest concert vor primi un album in format digital. Ce alta trupa ar face asta? Va spun sigur ca nici una. Si chiar daca ar avea, nu ar putea, pentru ca un fan Manowar face cat 10000 de fani aia altei trupe si nicio alta formatie nu are 50000 de fani ca voi!” Se poate sa ma fi pierdut in zerouri, insa aceasta este o parte din discursul lui DeMaio catre publicul roman. Scos din contextul serii, pare usor cam prea exaltat, insa este genul de discurs care-i va pastra intotdeauna pe fani alaturi de trupa.

Cu siguranta nu trebuie ratati live – sonorizarea impecabila si jocul de lumini si artificii vin sa le sustina “povestea”, insa nu pot sa nu spun ca nu am ramas cu senzatia unor roluri invatate pe de rost si interpretate mecanic, cu care devenim mult prea repede familiari. Au avut parte de un public cu reactii pe masura spectacolului lor, care presupun ca a plecat foarte multumit acasa, dupa cele doua bis-uri, – asta daca nu s-a indreptat catre scena a doua pentru alte cateva concerte.

Setlist MANOWAR:
“Manowar”
“Gates of Valhalla”
“Kill With Power”
“Sign of the Hammer”
“Fighting the World”
“Kings of Metal”
“Metal Warriors”
“Sun of Death”
“Brothers Of Metal”
“Call to Arms”
“The Gods Made Heavy Metal”
“Sons of Odin”
“Hand of Doom”
“King of Kings”
“Sting of the Bumblebee”
“Joey''s Speech”
“Warriors of the World United”
“Thunder in the Sky”
“The Power”
ENCORE:
“Hail and Kill”
“Nessun Dorma”
“Black Wind, Fire and Steel”

La scena a doua am reusit sa ii vad pe STEELBORN si GOTHIC. Daca pe primii ii stiam de anul trecut din deschiderea concertului Bon Jovi, cea de a doua trupa a fost o adevarata surpriza pentru mine si ma intrebam cum de nu li s-a gasit un loc pe scena mare, caci, dupa cate am auzit, si l-ar fi meritat pe deplin. Poate scena mica s-a potrivit mai bine spiritului lor underground, nu am de unde sa stiu. Cert e ca show-ul lor le-a “intrecut” lejer pe ale altora.

In ceea ce ii priveste pe STEELBORN, am fost intotdeauna de parere ca – desi Aura are o voce puternica si o personalitate ce-ti intra usor pe sub piele – stilul lor muzica este de fapt un amestec de influente si ca ar putea mult mai mult decat “sa sune a …” sau “sa aduca a …” X sau Y artist din afara, un pic mai multa originalitate. Apreciez faptul ca versurile lor sunt in limba romana, unele dintre ele chiar mi-au atras atentia – nici urma de rime penibile si previzibile, ceea ce e un mare plus. Oricum, publicul ii indrageste, judecand dupa reactii si atmosfera creata in cortul in care se aduna din ce in ce mai multa lume.

GOTHIC – inca din timpul zilei mi s-a tot spus “sa-i vezi cum o sa fie…”, “sunt super tari” – chiar si din randul celor care urmau sa ii vada tot pentru prima data : se pare ca uneori (re)numele si respectul pe care o formatie il primeste sunt o garantie suficienta. Nu stiu cat de des concerteaza in Bucuresti sau de ce nu am ajuns la concertele lor pana acum. Pot spune insa ca show-ul lor mi s-a parut ireal – intens, dinamic – death growls insotite de riff-uri heavy, solide, in compozitii ce devin din ce in ce mai ametitoare. Fascinant acest concert si, daca e ma uit acum pe ce am scris la finalul concertului, adaug un sincer “Jos palaria!”.

Pentru mine a doua zi de OST Fest s-a incheiat aici. Considerente despre cum au decurs lucrurile cu organizarea si care a fost atmosfera ultimelor ore de festival intr-un paragraf conclusiv la “povestea” celei de a treia zi.

Poze cu publicul la OST FEST

Poze OST FEST Ziua 2: Concerte Manowar si Europe

Foto credits: Miluta Flueras/Ana-Maria Gavrila - www.miluta.ro