Pe aripile vulturilor: Blutmond / Dor De Duh / Vulture Industries (cronica de concert)

Nu stiu ce parere ar putea avea pasionatii de numerologie, insa martea lui 27 mai n-a stat sub semnul nefastului pentru cei 200 de participanti ce-au ales sa treaca pragul clubului Fabrica din Bucuresti. Si, cu un asemenea afis, ce promitea o excelenta seara de metal de avantgarda (Blutmond, Dordeduh & Vulture Industries), lucrurile nici ca aveau cum sa stea altfel.

Inceput in jurul orei anuntate, recitalul a stat (si) sub semnul rugamintii cu care au rezonat cei prezenti, de a nu fuma in incinta salii de concert, pe perioada desfasurarii acestuia. Solicitarea, venita in urma unor probleme de sanatate cu care se confrunta Sergio Ponti - bateristul trupei Dor De Duh, a adus un plus de intelegere si, pana la urma, civilizatie, mai rar intalnite pe la noi.

Cu un sound un pic confuz, insa nu mai putin confuz decat insasi frontmanul lor, elvetienii de la Blutmond au fost primii care au urcat pe scena. Pornind la drum, in 2006, cu un album plictisitor de black metal, despre care chiar ei recunosc ca nu suna indeajuns de talentat sau de rau pentru a fi trv, si de care cauta sa se descotoroseasca din punct de vedere discografic, Blutmond reuseste, doua albume mai tarziu, sa se prezinte cu o creatie matura, izvorata din tot haosul adiacent trupetilor, atent cules si pus pe track-uri de talentatul Markus Stock, sufletul ce sta in spatele Empyrium & The Vision Bleak, acum in calitate de sef de operatiuni la Studio E. The Revolution is dead, cel mai recent album semnat de Jerry, John, Marc, Simon & Fabio, a fost oferit lumii in 2012 si, in ciuda putinului tam-tam care s-a facut pe marginea lui, este un album numai bun de pus deoparte, pentru colectia de bunatati.

Cu un sound predominant alert, pe alocuri cu tente electro si doze drastice de melancolie, metalul presarat de Marc cu franturi de saxofon, iese din tiparele celor care prefera sa catalogheze cu usurinta o aparitie artistica. Il gasesc a fi un haos dezorganizat care, totusi, poate atinge cu oarecare usurinta anumite corzi sensibile. Vocile disperate ce-si striga of-ul ma trimit sa caut corespondente prin unele compozitii Pyogenesis, insa nu-i tocmai facil a gasi similitudini, creatia elvetienilor avand contur bine definit. Revenind la show-ul din Fabrica, Blutmond au prezentat un setlist energic, in ciuda starii de agregare un pic incerte in care s-a aflat Jerry. Una peste alta, am avut parte de o surpriza pe care abia astept s-o repet, trupetii fiind, inainte de toate, extrem de credibili in exprimare, fara a trece in plan secund tehnica interpretarii. Nu-i ocoliti pe viitor - stiu ca-mi veti multumi mai tarziu.

Trecand la pasul urmator al relatarii evenimentului, a venit randul Dor De Duh sa intre in scena, trupa cu radacini timisorene insumand din mai multe puncte de vedere miezul serii lui 27. Fondata in 2009 de catre Hupogrammos si Sol faur aceasta formula inseamna, pentru multi, continuarea fireasca a Negura Bunget si, desi nu este prea departe stilistic fata de formatia autohtona la care se raporteaza majoritatea celor care se invart in zona black metal, Dor De Duh are propria suflare. Cu mesaje care lasa loc visarii intr-un taram magic, atat de opus realitatii care ne trezeste in fiecare zi, piesele lor, pe alocuri apasatoare, sunt pline de nerv, demascand patru artisti gata sa dea totul pe scena. Recunoscuti propovaduitori ai sonoritatilor traditionale, Dor De Duh amesteca fara gres glasul strabunilor in metalul actual, precizia si seriozitatea, coroborate cu un sunet ce tinde catre perfectiune, facand experienta unui asemenea concert sa fie deplina. Prin prezentarea unor creatii precum “Dojana”, “Flacararii”, „Pandarul” sau „Jind de tronuri” si beneficiind de un public din ce in ce mai devotat, Edmond & co. au insemnat pentru multi adevaratii headlineri al serii, demonstrand, fara a mai fi nevoie, ca cei douazeci de ani inchinati din suflet metalului continua sa rodeasca.

Trecand la ultimul act al serii, intr-un context lejer, care a permis oricui sa intre in contact cu artistii prezenti, sfarsitul evenimentului a apartinut uneia dintre cele mai aclamate trupe de metal avantgardist a momentului – Vulture Industries. Tragandu-se din recile tinuturi nordice ale Norve-giei, Bjørnar Erevik Nilsen a inceput setlistul cu caldura, subliniind ca recidiva prezenta in Romania trebuie pusa si pe seama dragostei pe care o poarta tarii noastre, pe care o considera un al doilea camin pentru ei. Incepand cu magnificul „The tower” – una dintre cele mai impozante creatii ale ultimilor ani, recitalul Vulture Industries a avut parte de sustinere neconditionata, cei prezenti savurand din plin ciudatele linii melodice, alaturi de teatralitatea exprimarii artistice a celor care-au urcat pe mica, insa importanta, scena a Fabricii.

Aripile vulturilor ne-au purtat prin „The hangmans’ hatch”, „Pills of conformity” sau „The Hound” si „The pulse of bliss”, prezenta norvegiana a serii traducandu-se printr-o interactiune permanenta cu publicul, frontmanul trupei putand fi regasit, in repetate randuri, in mijlocul audientei, cantand si dansand impreuna cu cei prezenti. „A path of infamy” a sunat apropierea sfarsitului unei seri de sonoritati progresive intunecate, ce va ramane o amintire pretioasa in sufletele celor care-au ales sa onoreze o asemenea invitatie, chiar si-ntr-o zi devotata, in anumite conditii, ceasurilor rele.

Concertul din Bucuresti a prilejuit inclinarea balantei turneului european (Branches Tour), catre partea sa secunda (care i-a purtat prin Bulgaria, Grecia, Serbia, avand drept punct terminus Slovenia), raspunsul venit din fata scenei fiind demn de a impulsiona in continuare angajamentele artistice pe care si le-au luat fata de public. Fara doar si poate, o seara deosebita, care a facut ca frumusetea interioara sa rezoneze cu exprimarea exterioara, asigurand succesul evenimentului. Trei trupe speciale, o adevarata zi de sarbatoare pentru amatorii metalului avantgardist, incheiata cu promisiunea unei proxime revederi!

Cronica de Alin Pildner, poze de Miluta Flueras - www.miluta.ro - Galerie foto completa concert Vulture Industries aici