Rock the City Ziua 1: Capitala suna Rock

Ziua I a celei de a treia editii a festivalului ROCK THE CITY, organizat de D&D East Entertainmet in Piata Constitutiei din Bucuresti, i-a adus in fata publicului pe irlandezii de la Therapy? si, pentru a patra oara in Romania, pe englezii de la The Prodigy.

Poze de la eveniment puteti vedea aici: Poze Rock The City ziua 1

O alegere dintre cele mai putin inspirate, dupa parerea mea, a fost formatia Ultra TT. Probabil alesi in virtutea faptului ca headlinerii primei zile aveau sa fie englezii de la The Prodigy si ca stilul lor s-ar fi vrut incadrat undeva in sfera Electronic-Rock, romanii nu au reusit decat un recital disonant si pe alocuri e penibil. Recunosc ca nu am auzit pana acum de ei, dar nici nu regret acest lucru. Prima piesa s-a intitulat “Kamikaze”, ale carei versuri au reusit sa ma faca sa zambesc, cu un instrumental Techno-Electronic-Synthpop care-ti deranja auzul. Cand solistul a inceput sa cante versurile ce aveau sa compuna piesa “Macarale” am sperat sincer ca este vorba de o gluma, incercand sa plasez totul intr-un context ironic, dar nu am reusit, “constructia patriei noastre” parand o treaba “serioasa”.

Recitalul a continuat, din pacate, in aceeasi maniera cu “Anti-Stress”, cand pe scena a urcat si o domnisoara pentru a canta refrenul piesei, apoi “Suna clopoteii”, unde solistul a tinut neaparat sa poarte o centura cu niste clopotei atasati, iar apoi, daca imi amintesc bine, “Cine sare” cu acelasi stil de versuri puerile si ritmuri electronice. Nu te poti gandi la posibile influente, pentru ca stilul lor nu suna a nimic. Cu o vestimentatie si un aranjament ce te-ar fi facut sa crezi ca pe scena se afla cine stie ce formatie, Ultra TT n-au impresionat prin nimic, ba din contra, au iritat publicul.
Si poate ca parerea mea n-ar fi fost atat de drastica, daca atitudinea solistului fata de public ar fi fost alta, mai putin caustica. Singurul lucru bun in recitalul celor de la Ultra TT a fost chitaristul Cosmin Lupu, parand parca dintr-un cu totul alt peisaj, insa cu niste riff-uri care mi s-au parut sincer foarte interesante.
Prima trupa straina a zilei, undeva aproape de orele 20.00, irlandezii de la Therapy? au fost o adevarata surpriza pentru mine. Pentru a doua oara in Romania, Andy Cairns (voce si chitara), Michael McKeegan (bas) si Neil Cooper (tobe) au facut un show senzational cu acea reteta de ritmuri Punk - Alternative Rock, cu un simt al umorului inspirat si o comunicare cu publicul la inaltime (de unde romanii ar trebui sa ia exemplu). Primele piese cantate “Meat Abstract”, “Die Laughing” si “Stories” au convins spectatorii ca sunt martorii unui recital electrizant, iar piesa “Exiles” mi s-a parut cel mai bun lucru pe care il auzisem pana la acea ora.
“You guys f***ing rock!” spune Andy publicului care reactioneaza pe masura. A urmat o piesa relativ recenta a englezilor, “Living in the Shadow of a Terrible Thing”, dar cu un sound old-school, un fel de Alternative Metal din anii ’90, si ma gandesc cat de mult conteaza de unde provine o formatie, mai ales cand are acel stil aparte : versuri, ritmuri, nu mai spun de accent si atitudintea specifica. “Fan-f***ing-tastic!” adauga Andy, care s-a adresat publicului dupa fiecare piesa.
Au continuat cu “Rust”, “Neck Freak”, “Innocent X”, “Nausea”, au dedicat o piesa celor de la The Prodigy si au depanat amintiri de la concertul din Fire Club de acum cativa ani. Un cover Joy Division – “Isolation” – si o piesa cu cel mai catchy refren ever - “James Joyce is f***ing my sister”, cantat de public la indemnul lui Andy, pentru piesa “Potato Junkie”.
Stop it You’re Killing Me” si deja publicul prinde refrenuri si canta, aplauda si striga. Irlandezii par ca se distreaza de minune pe scena, “Nowhere” si “Screamanger” si, nu inainte de final, piesa “Diane”, cantata intr-o varianta electrica, numai buna pentru un festival rock, pentru un public venit sa asculte muzica rock adevarata. Si astfel, recitalul celor de la Therapy? s-a incheiat, dar este meritul lor ca au insuflat acea atmosfera de festival, ca au comunicat cu vadit entuziasm si ca au reusit sa recreeze atmosfera punk-rock a anilor ‘90.
Intr-un final, undeva dupa orele 21.30 incepe “atacul” celor de la The Prodigy – un atac de sunet si lumini : un fel de bombardament electronic cu un strobo ce dezorienteaza si hipnotizeaza, cu mult fum si adrenlina. Cam asa se poate descrie inceputul recitalului The Prodigy cu “World’s on Fire” si cei doi “shamani” Keith Flint si Maxim invocand forte diabolice nebanuite. Toata lumea danseaza atrasa intr-un ritm infernal, in timp ce The Prodigy vestesc parca sfarsitul. “Breathe”, o noua avalansa de sunete electrizante, iar multimea innebuneste de-a dreptul.
Omen” – unul dintre single-urile ce au creat si continua sa creeze dependenta, prevestind un spectacol din ce in ce mai ametitor si mai amenintator, iar Maxim striga “The right festival is f***ing here tonight!” si nimeni nu contesta acest lucru. Cu piesele “Poison” si “Thunder” atacul englezilor continua, iar in jurul meu lumea danseaza aflata parca in transa.
“Where are my Romanian warriors? My party people are here tonight!” vine din partea lui Maxim si “Warrior’s Dance” incepe cu Keith si Maxim coordonati parca intr-un dans apocaliptic. Ramas apoi singur pe scena, inundat de lumini, Keith continua show-ul cu piesele “Firestarter”, miscandu-se haotic pe scena, si “Run with the Wolves” unde bas-ul a facut legea.
Cu Maxim revenit pe scena, “Voodoo People”, “Invader Must Die” si “Smack my b***h up” au urmat cu o forta de nebanuit si nu e de mirare, caci englezii de la The Prodigy par de neoprit, iar publicul este din ce in ce mai euforic.
Bis-ul serii, piesele “Take me to the Hospital”, “Their Law” si “Out of Space” au incheiat spectacolul. Cine ar fi crezut ca dupa atata timp si la un al patrulea concert in tara, The Prodigy vor reusi sa mai adune si sa mai entuziasmeze multimea cu atata usurinta. Dar iata ca au revenit, mai agresivi si mai hotarati ca niciodata, ceea ce te face sa crezi ca The Prodigy ar putea fi in orice clipa o trupa a momentului.