Sodom la Arenele Romane : Thrash Cum Se Cuvine

Prima editie Rock Legends – un nou concept autohton in materie de evenimente live – i-a adus pe scena Arenelor Romane pe germanii de la SODOM.

Initiativa Big Name Entertainment si Axa Valaha Productions, in parteneriat cu promoterul Niki Constantinescu, ar fi cu atat mai salutata, cu cat vor reusi - pe viitor - sa dea amploare mini-festivalului, aducand in tara si alte nume care au facut legenda pe scena muzicii rock si metal, pe langa formatiile Sodom si Venom.

Indiscutabil una dintre cele mai influente trupe din sfera muzicii Thrash din Germania si din lume, nu cred ca ar trebui precizat faptul ca evenimentul de sambata, 5 octombrie 2011, a fost unul obligatoriu si de neratat pentru amatorii genului, dar si pentru cei care vor sa treaca in lista lor de participari un concert al unor campioni ai Thrash-ului, ce au in spate treizeci de ani de cariera.

Alaturi de headlinerii serii au mai evoluat doua trupe romanesti si una straina : alegerea fiind una destul de buna, as zice eu. Ceea ce m-a surprins, insa, a fost ordinea in care acestea au urcat pe scena.

Startul a fost dat de cei de la L.O.S.T. : brusc, incisiv, dens, cu piesa „Independent”, un fel de „Ausgebombt” autohton, dupa cum spune BB Hanneman. Si pentru ca nu era timp si de stand-up comedy – daca imi amintesc bine un element neipsit concertelor L.O.S.T. – romanii au aratat ce pot si stiu mai bine. Piesele iti raman intiparite in minte, fie ca le-ai ascultat albumele, fie ca i-ai mai vazut live, ceea ce este exclusiv meritul lor si a modului in care se prezinta pe scena. „Becoming a Lie”, „Victims” si „O Viata”, printre personal favourit-ele mele, s-au numarat in mare parte piese de pe Remains of Pain – „Why?”, „Rise” si „Closure”, incheind cu o mostra de pe Last Breath, „Ziua ce vine”.

A venit randul sarbilor de la NADIMAC cu Danilo Trbojevic (voce). Stefan Corovic (chitara), Marko Pavlovic (bas) si Dragan Ristic (tobe) – o trupa tanara de Thrash/Crossover cu ceva influente (si atitudine, as adauga eu) Punk. In privinta lor, parerile sunt impartite; pe mine personal m-au dus cu gandul la un fel de „school project”, de hai-sa-ne-jucam-de-a-Thrash-ul. Da, OK! Este Thrash - unul visceral, haotic, cu riff-uri acide si nu neg faptul ca au facut atmosfera din Arenele Romane si mai incinsa. Insa mie mi-au lasat sentimentul unei formatii ai caror membrii si-au invatat binisor instrumentul / rolul si vor sa arate multimii ce stiu. Toti… Dintr-o data.

Danilo Trbojevic a tinut neaparat sa ne vorbeasca despre fiecare piesa in parte si despre temele lor – religie si secte, incorectitudine politica si razboi, masonerie – toate condensate in jumatate de ora! Un pic naiv pentru gustul meu; cel putin nu „prezentate” asa.

Cea de a doua trupa romaneasca a primei editii Rock Legends a fost SINCARNATE. Un singur lucru as avea de obiectat asupra show-ului lor. Scurt. Mult prea scurt. M-am putut bucura de ritmurile orientale ale „Nurturing the Gods of Doubt” si de „Song of Eternal Return”, insa totul s-a incheiat prea brusc. Sa fi fost pe scena unui alt eveniment, poate ar fi fost altfel. A trebuit sa ma multumesc cu doar patru piese - o muzica serioasa, apasatoare si deloc usor de digerat, care nu prea a mers dupa show-ul zbuciumat al sarbilor.

La cateva momente dupa concertul celor de la Sincarnate am avut in vedere un lucru : identificat amatorii de pogo si stat de parte de ei, nu de alta, dar e de preferat sa le observ „dinamica” de la o distanta considerabila.

Pregatirile pentru SODOM au durat ceva, germanii lasandu-se asteptati de spectatorii care se inmultisera fata de numarul prezent la prima trupa a serii. Trio-ul, cu Markus „Makka” Freiwald ca nou membru, a luat scena cu asalt si „a facut-o praf” vreme de mai bine de o ora si jumatate.

Tom Angelripper et Co. au oferit fanilor cate putin din aproape fiecare album, innebuniti la orice nou acord ce anunta o piesa favorita. N-as spune doar ca a fost pogo si crowdsurfing, ci ca s-a lasat cu „macel” - semn ca toata lumea intrase in atmosfera specifica unui adevarat concert de muzica Thrash – si care a inceput imediat dupa primele riff-uri ale „In War and Pieces” si nu s-a oprit decat la finalul concertului.

Primirea si reactia publicului a fost poate peste asteptarile lor, caci Bernd "Bernemann" Kost a multumit dupa aproape fiecare piesa si a dedicat ici colo cate un titlu fie fanilor, fie artistilor pe care ii admira personal : un moment de nebunie totala a fost „Ace of Spades” dedicat lui Ian "Lemmy" Kilmister – un tribut in maniera Thrash adus celor de la Motorhead.

Setlistul concertului a fost unul impresionant : pieselor mai noi „The Art of Killing Poetry”, „Outbreak of Evil”, „Blasphemer” li s-au adaugat si numeroase titluri mai vechi, deja clasice – „Agent Orange”, „Ausgebombt”, „Remember the Fallen”, „Bombenhagel” – strigate peste tot prin jurul meu in momentele de respiro dintre piese si intampinate cu reactii care mai de care mai amuzante. Au ramas evident si titluri care nu si-au avut ecoul pe scena, spre dezamagirea unora.

O prima editie Rock Legends reusita – trupele romanesti au fost la inaltime, in timp ce NadimaC a fost pentru unii - judecand dupa reactii - o surpriza placuta, pentru altii - inclusiv pentru mine - una mai degraba stranie. E o chestie ce tine de gusturi. Cat despre SODOM... Cuvinte de lauda – au comprimat treizeci de ani de istorie Thrash intr-un spectacol de 90 de minute. Cei prezenti se pot lauda ca au fost acolo, in cortul din Arenele Romane. Cine stie cand si daca vor reveni in Romania. Si cine stie ce surprize ne rezerva – speram noi – organizatorii acestui nou mini-festival in viitor.

Poze Concert Sodom la Arenele Romane

Setlist

In War and Pieces