TROCK: Editia de Cluj - Doi pasi nu sunt departe

Sambata 25.02.2012 in incinta Irish Pub din Cluj-Napoca s-a desfasurat cea de a doua editie a tRock - targul de metal si domenii asociate estetic acestuia.

Desi o actiune aflata abia la al doilea capitol, targul s-a dovedit un pas calitativ insemnat fata de editia precedenta. Pornit in toamna, in Bucuresti, targul s-a vrut o incercare de evaluare a apetitului metalistului roman pentru produse originale, incercare incununata de un succes insemnat, avand in vedere reactiile media la momentul respectiv dar si traficul constant al publicului incepand cu ora de deschidere a targului, si anume 10 dimineata. Un lucru similar s-a intamplat la Cluj, dar cu cateva diferente pe care voi incerca sa le punctez mai jos.

Poze TROCK la Irish&Music Pub din Cluj-Napoca - TROCK la Irish&Music Pub din Cluj-Napoca

Voi incepe cu cel mai important lucru, si anume modelul evenimentului care incet-incet incepe sa se cristalizeze. Fiind o actiune initiata de Romanian Thrash Metal Club ca suport pentru o scena romaneasca in care fiecare element constitutiv ( public platitor, promoter, trupa ) sa-si gaseasca locul potrivit in schema dar si meritele recunoscute, editiile viitoare vor include, in masura in care e posibil, si un concert underground in care cel putin unul din locurile de pe afis sa fie ocupat de o trupa locala de Thrash Metal.

Tura aceasta au fost Guerrillas si Silent Scream, doua trupe alcatuite numai din muzicieni cu experienta si care totusi au oferit un concert cu bilet de intrare de 5 ron, un pret mai degraba modic, in conditiile in care au existat cheltuieli logistice dar potrivit manusa pe unul din conceptele de baza ale RTMC: nimeni nu trebuie sa dea bani ca sa cante, iar amatorii de concerte gratis sa se duca la concertele organizate de primarie! Romanian Thrash Metal Club multumeste ambelor trupe pentru suport si tine sa felicite Silent Scream pentru tupeul si ambitia de a crea prima trupa tribut SLAYER din Romania, in conditiile in care se stie ca trupa asta e cosmarul oricarui muzician amator de coveruri!

Intorcandu-ne la targul nostru, trebuie sa precizez ca locatia aleasa pentru dublul eveniment de sambata trecuta e perfecta pentru acest tip de actiune. Structura de galerie compartimentata dar si spatiul generos au facut din tRock-ul de Cluj o editie cu alura net superioara celei din Bucuresti, dar lasand totusi cateva aspecte in urma acestuia. Vorbim aici in primul rand de ambientarea sonora specifica mai degraba unui jazz-cafe decat unui targ rock lucru care in acceptiunea RTMC e o carenta serioasa, si despre luminile discrete care au facut reale probleme participantilor care au mizat pe aspectul vizual al produselor. In rest totul a fost cum nu se poate mai bine: management discret si intelegator cu rockerul bautor si fumator, personal vioi, preturi de bar si de bucatarie accesibile oricarui buzunar si nu in ultimul rand conditii absolut igienice in grupurile sanitare.

Referitor la participanti, din nou trebuie sa remarc un plus calitativ fata de editia precedenta la care in afara de Beauty of Pain restul expozantilor au fost doar de pe plan local . Editia de Cluj a reunit pe langa suportul local si nucleul cristalizat deja, labeluri si branduri din Deva, Odorheiul Secuiesc si Cristuru Secuiesc, ocazie cu care tin sa felicit Sun&Moon dar si R&M Media atat pentru tinuta profesionala cat si pentru contributia calitativa la aspectul targului printr-o oferta demna de orice distro occidental serios. Inca o data, Endre, Robert si Boros, felicitari si va asteptam si la editiile viitoare!

Printre plusurile si minusurile care totusi dau personalitate evenimentului, trebuie sa ajung si la marele meu of, si anume colectiile particulare. In afara de cele reprezentate de RTMC, care au inclus colectia mea si a lui Matei Plesia de la Darmoth Distro, colectii mai mult cu titlul de prezentare, singurul care a percutat la aceasta idee a fost Adrian de la Pest Distro caruia tin sa-i multumesc din suflet pe aceasta cale.

Inca o data , ma simt nevoit sa reiau ideea de baza a targului. Baza unei scene sanatoase e publicul platitor si cel colectionar si care, in mod paradoxal, nu e alcatuit din miliardari ci din oameni care asta fac cu putinii sau multii bani pe care ii au. Targul le-a fost dedicat din start, ca mijloc de decongestionare a fondurilor, in ideea ca te mai saturi de un disc sau altul, si le vinzi sau le schimbi pentru a-ti procura ceva ce iti doresti mai mult. Ai zice ca in Cluj nu exista asa ceva. In Bucuresti am avut oameni care au venit special cu 2-3-10 CD-uri de acasa, mai mult pentru spirit decat cu speranta de a da lovitura, lucru care a creat multe momente frumoase si a facut posibila intalnirea intre oameni care pana atunci se cunosteau doar dupa nick-uri sau useri. Pacat ca in Cluj nu am avut decat un astfel de moment in care am negociat cu un tip suma necesara achizitionarii unor viniluri cu Destroyer 666 si Celtic Frost si la care ne-am inteles destul de rapid pentru ca dupa ce gusturi a dovedit ca are, l-as fi cinstit si cu o bere daca nu fugea repede acasa sa-si duca achizitiile.

Ce sa mai, raman la concluzia ca toate anunturile din spatiul virtual si care invariabil incep cu „vand colectie particulara” sunt incercari de evitare a fiscalizarii si o lovitura la genunchii labelurilor care incearca sa faca chestia asta la modul serios. Nu era nevoie sa trag concluzia asta in urma absentei numitilor de la targ, din moment ce majoritatea acestor „colectii particulare” sunt updatate saptamanal cu produse de ultima ora – nici macar noutati fata de lista, ci albume scoase zilele trecute, dar am sperat intro colaborare transparenta si sanatoasa, unde concurenta se manifesta prin calitatea serviciilor si produselor, nu prin faulturi meschine. Ma intreb deasemenea cate din colectiile respective sunt originle si cate sunt de provenienta slava... Trist!

Odata trecut de marele minus, revin la aspectul cel mai important si care include adevaratul pas inainte al conceptului tRock si anume cooptarea in echipa permanenta de managerizare a evenimentului a Asociatiei Culturale Manifest reprezentata pentru acest proiect de Elly nume pe care toata lumea il stie asociat cu unul dintre cei mai seriosi organizatori de concerte de metal extrem din Romania, si anume Hatework, si a lui Alex pe care il stiti ca va incalta si va imbraca in metalisti prin intermediul site-ului www.beautyofpain.ro.

In incheiere tin sa multumesc inca o data partenerilor ACM , Beauty of Pain si Irish&Music Pub, partenerilor media care au promovat acest eveniment, dar si participantilor cu mentiune speciala pentru Titus ( Bestial Rec. , Let's Rock ) care a fost alaturi de noi inca de la inceput. Va asteptam pe toti, fara exceptie, si la editiile viitoare!

Traian Popescu – Romanian Thrash Metal Club.

Poze TROCK la Cluj-Napoca