Underground East Fest (Bacau) - despre o seara de metal moldovenesc

de George Lazar

Orasul Bacau a devenit recent un adevarat centru cultural in ceea ce priveste muzica rock/metal din zona Moldovei, evident fiind faptul ca in afara de Rock''n''Iasi si festivalul vecin de la Top T Buzau (inca suntem nedumeriti daca Buzaul e in Moldova, situatia acolo e similara cu a mea - voi continua sa neg vehement ca al meu drag Curtea de Arges e in Oltenia) prezenta concertelor este mai degraba o absenta in toata regula.

Cele ''aproape'' trei cluburi locale care organizeaza concerte relativ rock/metal primesc intotdeauna vizitatori din zonele mai indepartate ale Moldovei si mai putin vizitate de trupele autohtone, cu atat mai putin de straini. In Subway 4 s-au organizat doua concerte bune doar anul acesta, clubul fiind inclus pe lista celor sapte locatii care au gazduit turneul Give ''em Blood/Diamonds Are Forever. De asemenea, poate cel mai important concert din zona Moldovei in 2012 este concertul sustinut de Agathodaimon, Sephirah si Sincarnate in aceeasi locatie. Christ Agony si Daemonicus s-au deplasat si pana in Hand Club din Iasi, deci pe ei nu ii putem include pe lista concertelor exclusive pe taram moldovenesc.

Prea multe asteptari nu vad sa existe pentru aceasta zona a tarii, tinand cont de starea penibila a drumurilor din Romania. Un drum de peste 300 de km intre Curtea de Arges-Bacau nu mi-a picat deloc usor, sa ajungi acolo la ora 00:30 pare a fi cu atat mai greu. Unele trupe evita pana si capitala tarii, Clujul parand a fi cateodata solutia ideala pentru trupele ce ajung pana in Ungaria si nu vor sa cunoasca prea mult din faimoasele noastre ''sosele''.

Cat despre Underground East Fest, vorbim de un mini-festival de club care a avut loc pe durata a doua zile, 27-28 iulie, prima dintre acestea fiind cea care a contat cu adevarat pentru ''metalhezii'' moldoveni. Afisele ce impanzeau orasul si ajungeau chiar pana in Piatra-Neamt afisau un lineup de cinci trupe pentru seara metal, desi evenimentul oficial de pe facebook anunta doar patru. Aparent baietii de la Alternate au fost pusi pe afis fara stirea lor (nu de catre organizator) si la aflarea vestii ca ar trebui sa cante acolo au spus ''pas'', grabit, mentionand ca bateristul este plecat undeva in SUA si nu se poate fac nimic in privinta asta.

Dupa o scurta intarziere, iesenii de la A.I.R. (Almost In Range) au fost cei care au spart gheata (si aici era o curiozitate, nu se stia prea clar programul trupelor) si nu numai ca au spart-o, dar au facut-o chiar sa se topeasca. Cu un nou baterist in componenta dupa ce au fost parasiti de fostul baterist pe 9 iunie, cu cateva ore inainte de tRock (Editia a 3-a, in The Rock Pub din Iasi), A.I.R. au oferit o reteta clasica de thrash metal in care au inclus si cateva piese cover cu nume. Desi discutam cu ei dupa concert despre faptul ca a include patru piese cover intr-un setlist de zece piese este parca prea mult, intre timp am realizat ca totusi e o modalitate de a prinde la public, mai ales daca arunci si o piesa Metallica sau, cazul de fata, inchizi cu una. Bineinteles ca au prins foarte mult si piesele proprii, dar parca tot mai mult mi-a placut un "Sleeping Beauty" de la Tiamat, cantat intr-o maniera thrash metal. Solistul/chitaristul solo a coborat pentru o parte instrumentala din "Memory Remains" de Metallica, daca amintirile mele au ramas la locul lor ( :) ), pentru a fi alaturi de cei s-au dezlantuit in timpul concertului, purtati de muzica buna din boxe. Vlad Borcan (chitara solo/voce), Dragos Nantu (chitara ritmica), Mircea Ciocoiu (bass/backing vocal) si Cosmin Isar (tobe) au reusit un concert bun si chiar tin sa ii felicit pentru optiunea aleasa in spatele tobelor: dupa doar o luna si jumatate de munca, trupa este foarte legata si mi-as fi dorit sa pot face o comparatie cu ceva din trecut.

Setlist A.I.R. (Almost In Range):

1. Stain of Mind (Slayer cover)
2. Bad Weed
3. Eternal Cold
4. People of the Lie (Kreator cover)
5. Resident Evil
6. Almost in Range
7. Sleeping Beauty (Tiamat cover)
8. Mindseeds
9. Roll over Roots
10.Memory Remains (Metallica cover)

Despre Masked Toys am auzit pentru prima data, iertata fie-mi ignoranta, cu ocazia concursului Wacken Metal Battle din acest an, la care au prins si finala pe tara. Ei sunt de altfel trupa pentru care am facut aceasta deplasare lunga, Infected Rain, A.I.R. si X-ILE reprezentand doar un bonus substantial de muzica buna. Ascunsi pentru o perioada de 15 ani, acestia au revenit in 2011 cu doi membri noi si au inceput sa ofere din nou ceva din muzica lor ce pare imposibil de atribuit unui singur gen muzical. Vineri am fost convins inca o data de faptul ca in Romania foarte multe grupuri canta din pasiune si nicidecum din interese de ordin financiar sau, mai mult, pentru faima. Ma rog, informatiile mele despre aceasta trupa sunt vaste si suficient de clare cat sa fiu sigur ca muzica este singurul lucru care conteaza pentru Masked Toys. Originari chiar din Bacau, ''papusarii'' aveau destul de multi sustinatori in fata scenei, lucru ce arata ca bacauanii isi respecta trupele locale, putine la numar.

Imediat ce au incheiat probele de sunet, Masked Toys au dat startul unui concert ce inca isi astepta solistul, un nonconformist, dupa cum dovedise in concertele precedente. Eu asteptam sa il vad undeva deasupra celorlalti membri ai formatiei, pe o grinda exterioara din club, lucru realizat intr-un concert precedent. A aparut subit din public, la patru ace si cu binecunoscutul machiaj aplicat, ca o ironizare a clasei politice, as zice eu, dar actiunile unei persoane pot fi intelese in mai multe moduri. Masked Toys au pornit cu atitudine, prima piesa ''Really Goin'''' transmitandu-mi parca faptul ca o sa ajung sa iubesc acest show. Publicul era deja dezlantuit asa ca Luci, solistul trupei, nu s-a putut abtine sa nu coboare putin in mijlocul actiunii. Decizie proasta, as zice, pentru ca a fost tradat de microfon dupa ce un pusti din public a intrat in el. Ei, Phil Anselmo se loveste frecvent cu microfonul, de ce nu ar face si romanii asta (involuntar)? Imi amintesc ca i-am intrebat pe baieti la inceput: ''dar la voi se face moshpit sau asa ceva, orice''? Raspunsul a fost un ''nu prea'' care mi-a dat de inteles ca sunt constienti ca nu am mai fost niciodata la un concert sustinut de ei ( :) ).In continuare Masked Toys au oferit un concert foarte bun, de mentionat piesa ''Travel With'', preferata mea din tot ce am putut asculta pana acum. In stilul ''ceva prost trebuie sa se intample'', o coarda de la bass-ul lui Sorin a cedat in timpul penultimei piese, ''Interlude''. In timp ce Bogdan (chitara), ''Ursu'' (tobe) si Luci incercau sa improvizeze pana se rezolva problema, l-am vazut pe pustiul de doar 6 ani al lui Sorin in fata scenei si l-am ridicat in aer ca intr-un crowd surfing, moment in care au pornit urale din intregul club pentru un micut care reprezinta putin din viitorul scenei rock din Romania. ''Turn On The Power'' a inchis concertul si, dupa o piesa cu un astfel de titlu, am fi crezut ca doar atunci incepea prestatia trupei dar...nu a fost sa fie.

Setlist Masked Toys:

1. Really goin''
2. Try to see
3. Won''t loose
4. Travel with
5. Unbury the truth
6. Interlude
7. Turn on the power

Bineinteles, putem considera ca Masked Toys au vrut sa ne incarce bateriile pentru concertul Infected Rain, pe care aveam ocazia sa ii vad pentru a treia oara, in urma OST Fest si a lansarii de album de pe 8 decembrie din Fabrica. Intr-o noua formula, cu un nou baterist si fara un chitarist, dar cu a doua chitara pusa pe muzica electronica, moldovenii au cantat in stilul propriu, cu ochii publicului concentrati asupra frumoasei Lena, o solista care aduce tot mai multi oameni in randurile fanilor Infected Rain. Nu vreau sa spun ca aportul instrumentistilor este unul mai mic, pentru ca si ei sunt niste oameni foarte talentati, doar ca Lena este o prezenta extraordinara. Cat despre concert, desi mi s-a parut ca a lipsit ceva tot timpul, poate chitara a doua, tinand cont ca electronica nu a iesit in evidenta si totul a fost intr-o chitara, moldovenii s-au prezentat ca de obicei, bine, si au prins publiclului. Un public care pare sa ii fi vazut mai des decat mine si nu mi-e cu mirare, Bacau e mai aproape de Chisinau decat Bucuresti. M-au dezamagit bacauanii intr-o singura privinta: nu stiu ce inseamna diverse actiuni la concerte. Adica nu au prea inteles ce faceam eu de cele cinci ori cand am urcat pe scena in timpul ultimelor trei trupe si mi-au anulat orice incercare de stage diving. Bine, eu oricum am sarit. Pe cate unul, doi.

Schimbarile de voce, dreadurile care zburau in aer, energia puternica pe care o consumau Infected Rain pe scena, toate au contribuit la un concert reusit, cu un mic minus: nu au cantat ''At the Bottom of the Bottle'', piesa pe care o consider extrem de utila unui show pe care il sustin. Ma rog, sau imi place mie mai mult. Probabil ca daca lipsea si ''Judgemental Trap'' as fi devenit un hater convins. Noi am cerut cu insistenta un bis, nu a venit (asteptam in continuare ''At the Bottom of the Bottle'', de acolo speranta), poate pentru ca erau destul de suparati din cauza unor presupuse probleme de sunet doar la ei, care au existat insa pentru toata seara/toate trupele. Ignorand aceste probleme, concertul a fost unul foarte reusit.

Setlist Infected Rain:

1. Dead Mannequin
2. Voices
3. With Me
4. The Life Game
5. Me Against You
6. Judgemental Trap
7. No Idols
8. Butterfly
9. Homeless

Despre X-ile, trupa din Torino cu doi bacauani in componenta, as vrea sa pot spune mai multe, dar nu sunt chiar atatea de spus. Tinand cont ca erau trupa care venea din afara, le-am dat titulatura de headlineri. Cu un stil oarecum alternativ, poate din cauza problemelor de sunet, nu m-au impresionat intr-un mod extraordinar. Vlad face un scream foarte bun, insa cand ajunge la clean incep problemele. Pentru ce canta, ceilalti sunt prea statici, mai preocupati sa sune bine decat sa prinda publicul in atmosfera concertului. Bine, scena era mica si ei multi, nu stiu ce s-ar fi intamplat daca Infected Rain aveau si al doilea chitarist, probabil vedeam ceva cazaturi pe scena. Mi-a placut ca publicul s-a facut util cand i-am facut semn lui Vlad sa sara. Atunci au inteles ca se poate si am reusit sa il caram cativa metri inainte de a-l duce inapoi pe scena. A fost momentul pe care il asteptam, ca moldovenii sa puna o mana de ajutor. Bine, apoi am sarit eu. Fara efect. Probabil ca o sa devin curand un muzician, ceva, sa am acelasi succes la stage diving & stuff.

Bucurosi de reactia publicului (au placut, mi se pare absolut normal), italo-romanii ne-au mai cantat o data ''Vampire Queen'' iar Vlad a incheiat cu o versiune acustica promisa unor fane infocate, ''Abstract'' din cate am vazut pe YouTube (mi s-a parut ca e alta piesa, de la alta trupa, dar iau de bun ce vad acolo).

Setlist X-ile:

1. Scape Goat
2. Entropy
3. Personal Paradox
4. Screaming Mirror
5. Vampire Queen
6. Whisper
7. Abstract
8. Bread Crumbs
9. Rush

Bis:

1. Vampire Queen
2. Abstract (acustic)

Vizita mea in Moldova s-a dovedit a fi una inspirata, am avut placerea de a vedea cum se poarta moldovenii cu trupele lor (comparativ cu Bucuresti, desigur). Intr-adevar, audienta de sub 100 de oameni, dar audienta sincera. N-am avut parte de circle pit, stage diving sau crowd surfing (bine, a fost putin crowd surfing), dar am avut parte de un moshpit sincer, iscat de muzica si nu din teribilism. Felicitari Bacau, ai dovedit ca se poate! Drumuri ne mai trebuie.