Riverside - Out Of Myself (cronica de album)

Riverside a reusit sa isi creeze de-a lungul timpului un statut demn de luat in seama atunci cand vine vorba de formatii Progressive din Europa. Membrii fondatori, Piotr Grudzinski si Piotr “Mittloff” Kozieradzki - ambii cu experienta anterioara in zona Death Metal-ului - au initiat un proiect care sa le permita sa abordeze noi teritorii, sa experimenteze noi riff-uri, intr-un sound mult mai melodic si mai expresiv.

Ceea ce distinge Riverside de celelalte trupe este viziunea de ansamblu pe care membrii o au asupra multitudinii de genuri. Este drept, influentele sunt numeroase: Marillion, Pink Floyd, Anathema, Opeth, Porcupine Tree sau Rush, si sunt reflectate in atmosfera muzicala, insa ceea ce conteaza este modul in care au reusit sa le imbine catre o directie Progressive Metal, construind inca de la inceput un material discografic unitar.

Precedat de un demo, care pentru multi a insemnat o prima dovada a potentialului formatiei si un puternic ‘statement’ in ceea ce priveste stilul si aspiratiile polonezilor, albumul de debut al celor de la Riverside, intitulat Out Of Myself, a aparut undeva in luna decembrie a anului 2003, fiind un album conceptual ale carui versuri poarta in intregime amprenta lui Mariusz Duda. La data aparitiei, Out of Myself a fost considerat unul dintre cele mai bune albume de debut ale unei formatii de rock progresiv din ultimii ani, matur si coerent, ca o prima parte a unei povesti ce avea sa devina “Reality Dream Trilogy”.
Conceptual, versurile au un caracter unitar intrinsec – Mariusz Duda fiind autorul acestei povesti despre suisurile si coborasurile unui destin; insa, din punct de vedere instrumental, coerenta celor 9 piese este rezultatul efortului tuturor celor 4 membri: Mariusz Duda (bas, voce), Piotr Grudziñski (chitara), Piotr ``Mittloff`` Kozieradzki (tobe) si Jacek Melnicki (clape).
Asadar…
The Same River (12:01)
Prima piesa de pe albumul de debut, un opening track mai mult decat inspirat, de un art-rock plurivalent ce se dezvolta treptat, construind o atmosfera hipnotica in care Mariusz Duda repeta obsesiv “Please take a walk with me/ Let me know – Am I to blame?”, invitandu-ne sa ne alaturam aceastei cautari. Un solo de chitara si o prima dovada de maiestrie din partea lui Piotr Grudzinski.
Cele 12 minute ale piesei nu sunt nicio clipa superflue, cele patru parti instrumental-vocalice fiind pline de emotie, melodicitate si ritm, iar ca un prim ‘insight’ in universul “Reality Dream Trilogy”, surprinde esentialul: “I am your fear, hope/ I am your grief, joy/ I am your deed, word/ I am your hate, love”, emotii contradictorii cum insasi natura umana este.
Out Of Myself (3:43)
Titletrack-ul albumului este o piesa construita in jurul unui obsedant heavy-rhythm riff. Soaptele lui Mariusz (“voices in my head”) si pasaje mai dure dau o tonalitate dark intregii compozitii, sustinuta si de keyboard.
I Believe (4:14)
O prima compozitie mai lenta, debuteaza cu voci auzite pe fundal, unde se distinge un soptit “I just have to believe” ce da startul piesei. Melodia este acaparata de Mariusz si de chitara sa acustica. O piesa emotionanta, mai ales partea instrumentala, mult mai soft, iar vocea lui Mariusz si versurile lui sunt pur si simplu impresionante : o balada de o simplitate si de o frumusete ce te infioara.
Reality Dream (6:15)
Prima parte dintr-o serie de patru astfel de compozitii ce poarta acest titlu “Reality Dream” aduce o latura instrumentala mai dinamica si, de ce nu, demonica : debuteaza cu minute bune de sounduri ce stau sub incidenta ceasului ce se aude de la primele secunde. Timpul, masurat in riff-urile basului si in secventele de keyboard repetitive, apartine parca unei alte realitati. Grudzinski care de altfel este genial, cu basul undeva pe fundal, porneste undeva de la minutul 4 si te face sa uiti de tine, pana la final, unde alarma unui ceas incheie aceasta minunatie de piesa.
Loose Heart (4:50)
Unul dintre single-urile albumului, este o piesa ametitoare, ce debuteaza cu un sound clean al chitarei, iar keyboardul preia odata cu versurile intregul suflu al piesei. Din nou, Mariusz reuseste sa creeze versuri ce emotioneaza si fascineaza in acelasi timp. Primul solo al lui Gudzinski este intr-o completa armonie cu keyboardul, catre final insa acoperindu-l undeva in background, piesa incheindu-se intr-o nota mai dinamica, cu o interpretare agresiva chiar din partea lui Mariusz.
Reality Dream II (4:45)
A doua parte a compozitiei “Reality Dream”, de la care te-ai astepta probabil sa auzi un sound asemanator celorlalte, este un ‘daydreaming’ cosmaresc ce te urmareste de la primul ton al telefonului. Debuteaza cu ritmul tobelor lui Mittloff, apoi instrumentalul este in intregime acaparat de bas. Soundul chitarei este insa cel care creeaza acea atmosfera sumbra, de cosmar, pasajele avand o complexitate fascinanta, poate cele mai bune din intreg albumul.
In Two Minds (4:38)
Melodic-acustica, iar, din punct de vedere al interpretarii lui Mariusz, poate cea mai buna piesa de pe album, cu pasaje bine construite si bine stapanite vocal, este o compozitie emotionanta prin puterea evocatoare a versurilor si prin instrumentalul complex.
The Curtain Falls (07:59)
8 minute. Un fel de ‘take it or leave it’, piesa care fie place, fie plictiseste. Initial o compozitie melodica, depresiva chiar, este acaparata treptat de bas, apoi chitara pur si simplu explodeaza - probabil cel mai bun solo de chitara de pe intreg albumul, desi, personal, este greu de decis. Influentele Pink Floyd isi spun cuvantul. Aici, dar mai ales in...
OK (04:47)
Experimental, acustic, atmosferic. Keyboardul se aude undeva pe fundal, chitara e soft, urmand linia melodica, sunete de saxofon si trompeta. Secunde de pauza ce se sfarsesc cu niste voci ciudate. Un final de album, daca nu progresiv, cel putin intr-un ritm atipic de jazz, ce te face sa vrei sa asculti si restul ambitiosului proiect.
In final, punctele forte ale albumului sunt : in primul rand “The Same River” un tur de forta Progressive Rock si “The Curtain Falls”; pentru alte gusturi, “Out of Myself” ar putea aduce un plus de culoare; in alta ordine de idei, solourile de chitara ies in evidenta, fie ca e vorba de o piesa mai lenta sau cu mai mult nerv, Piotr Grudzinski exceleaza; un sound cel putin interesant; nu in ultimul rand, vocea lui Mariusz Duda, care transmite emotie, uneori soft, alteori prin secvente de growl, sustine versurile si le da substanta.
Posibile puncte slabe? Ca multe alte formatii inaintea lor, Riverside incearca sa revolutionize un gen ce rezerva prea putine surprize. Pentru fanii Progressive, albumul Out of Myself este un album ‘statement’ conceptual, puternic si emotionant totodata; poate prea putin explorata latura Metal a genului, usor experimental pe alaturi.
Nota album : 9 / 10
1. The Same River
2. Out Of Myself