Cronica Samael: Luciferian Vibes la Cluj-Napoca

Cronica Samael: Luciferian Vibes        la Cluj-Napoca
Cred ca a devenit deja o traditie ca evenimentele pe care isi pun amprenta cei de la Hatework sa fie sold out sau foarte aproape de a fi sold out. Nu am date oficiale privind numarul exact de participanti, dar cred ca la acest concert au fost in jur de 400 de persoane. Pe scurt, locul a devenit inca o data efectiv ticsit de lume, o parte venita de prin diverse colturi ale tarii.

Prima trupa din program, Noctiferia, nu s-a lasat deloc asteptata. Totul a decurs conform programului, astfel ca la 19 fix baietii au dat drumul la intro si in urmatoarele aproximativ 40 de minute s-au achitat fara nici o problema de sarcina de a fi trupa din deschidere. Avand in vedere ca Noctiferia exista deja de vreo 10 ani, mi se pare ciudat ca nu s-a prea auzit de ei pe la noi. Atat pentru mine, cat si pentru o mare parte din public, a fost o premiera sa ii ascult. Stilul abordat de ei este un death melodic, modern, presarat din plin cu samplere, dar deloc plictisitor. Baietii au reusit sa gaseasca un balans intre aceste elemente, imbinandu-le intr-un mod surpeinzator de ingenios.

Recitalul a fost unul in forta, captand de la inceput atentia publicului. Nu ma asteptam la o trupa cu atata energie si m-a surprins curajul lor de a aborda acest gen muzical intr-un mod atat de neconventional. Playlistul a cuprins piese de pe ultimul lor album, 'Slovenska Morbida', pe care il promoveaza, dar si ceva piese mai vechi. Chiar daca nu ati fost la concert, va sfatuiesc totusi sa ii ascultati, pentru ca suna excelent.

Norvegienii de la Keep of Kalessin au fost introdusi in scena chiar de Obsidian C, chitaristul si principalul compozitor al trupei. Si nu se putea o introducere mai buna decat prima piesa de pe 'Kolossus', si anume 'Origin', un prilej numai bun pentru Obsidian C de a-si etala calitatile de instrumentist desavarsit (lucru demonstrat si de faptul ca a ajuns sa cante live cu cei de la Satyricon). Nici Wizziac (bass), Vyl (tobe) sau Thebon (voce) nu sunt cu ceva mai prejos; impreuna, cei patru fac concurenta serioasa oricarei trupe importante de black metal.

Sunetul mi s-a parut la inceput putin cam haotic si dat cam tare (poate din cauza ca am stat exact in fata scenei), dar si-a revenit inainte de sfarsitul primei piese, iar ce a urmat a fost un recital pentru care nota 10 mi se pare cam putin. Playlist-ul a inclus atat piese de pe 'Kolossus', cel mai recent album al trupei, cat si piese mai vechi. Au cantat piese ca 'A New Empire's Birth', 'Ascendant', 'The Rising Sign', 'Agnen', 'Winged Watcher', 'Crown of the Kings', 'Vengeance Rising', 'Reclaim', etc.

Publicul a reactionat de la primele acorduri, si, judecand dupa modul in care au fost primiti Keep of Kalessin, cred ca multi din cei de fata erau veniti special pentru aceasta trupa. Baietii s-au aratat incantati de acest lucru, incurajand fanii sa le asculte muzica, si chiar sa le downloadeze ultimul album de pe Internet.

Chiar daca au ratat la limita premiul Spellemann ('Grammy'-ul norvegian) in favoarea celor de la Enslaved, Obsidian C. & Co. sunt o trupa care merita atentie din plin. M-a uimit precizia lor, sincronizarea perfecta intre instrumente, dat fiind faptul ca practica un black metal destul de melodic, dar foarte rapid. Ca prezenta scenica sunt una din cele mai dinamice trupe pe care le-am vazut, headbanging-ul fiind o chestie constanta pe tot parcursul concertului. Pe scurt, Keep of Kalessin au confirmat faptul ca black metal-ul suna cel mai bine in Norvegia.

Samael au venit in Romania cu un show foarte bine pus la punct. Au adus cu ei un intreg arsenal de instalatii de lumini, lucru care a contribuit semnificativ la crearea unei atmosfere deosebite. Inca nu am vazut asa ceva la nici una din trupele care s-au perindat prin Irish Pub, deci am asistat la un spectacol destul de inedit. Nici sonorizarea nu a lasat cu nimic de dorit, nu am sesizat nici o scapare din acest punct de vedere.

Asa cum au promis, Samael au avut un playlist format intr-o destul de mare masura si din piese mai vechi, incluzand defapt aproape toate albumele, intr-un concert care cred ca a durat mai bine de o ora jumate. Printre piesele cantate au fost: 'Ceremony of Opposites', 'Rebellion', 'Into the Pentagram', 'Black Trip', 'Jupiterian Vibe', 'Infra Galaxia', 'Solar Soul', 'Slavocracy', 'Rain', 'The Ones Who Came Before', 'Year Zero'. Bineinteles ca nu a lipsit 'Baphomet's Throne', si este inutil sa mai spun ca in timpul acestei piese publicul a fost in delir. Live, piesele lor parca nu suna atat de dur ca pe CD, dar fanii trupei nu au parut sa fie foarte deranjati de asta.

Fata de Noctiferia si Keep of Kalessin, cei de la Samael mi s-au parut putin cam sobri si nu au fost foarte comunicativi cu publicul. Exceptie a facut Mas, basistul, care s-a agitat incontinuu pe tot parcursul concertului. Am mai vazut Samael inainte sa cante in Cluj, dar nu au reusit sa imi mentina interesul de a participa la un concert intreg. De aceasta data am avut parte de ceva mai special: concertul s-a tinut intr-un cadru mai restrans, iar locatia (fata de care eram putin sceptica la inceput, pentru o trupa ca ei) a contribuit foarte mult la a face din acest concert unul foarte reusit. Felicitari (inca o data), Hatework!

H_E_L