Shining - Redefining Darkness (cronica de album)

Recunosc, Halmstad este unul din albumele care m-a marcat. Nu stiam prea multe despre Shining decat ca in spatele numelui se afla un individ cu anumite probleme, individ pe care ulterior am avut si ocazia de a-l cunoaste mai indeaparoape. Lasand deoparte numele Niklas Kvarforth, Halmstad - al cincilea album Shining - s-a dovedit unul din cele mai bune discuri metal lansate in ultimii zece ani, un mix ingenios intre muzica black metal adaptata la un standard nonconventional impreuna cu o atmosfera intunecata cu un iz urban.

Asteptarile au fost foarte mari pentru urmatoarele discuri, se dorea o continuare a liniei impuse de acest album lansat in 2007. Din pacate a fost nevoie de aproape cinci ani pentru ca Shining sa lanseze un material ce poate fi catalogat un succesor demn al acestei capodopere.

Redefining Darkness este numele noului album Shining, un album care a pus capat unui detaliu foarte previzibil in cariera acestei formatii si anume pasiunea lui Kvarforth pentru ce nu e metal, pentru ce e mai degraba indreptat spre zona mai 'light'a muzicii.

Asadar, 2012 este un an in care Shining decide sa experimenteze, redefinind linia muzicala a lui Hamlstad, pastrand o atmosfera instrumentala similara si extrem de placuta, mixand cu parti vocale mai degraba extrase din piese pop-rock si culminand cu un context liric intr-o opozitie totala cu acea parte 'light'. Apropo, partile vocale s-ar putea sa devina un 'soc' pentru unii, adevarul e ca odata ce inaintezi in varsta iti dai seama ca poti exprima anumite stari si prin metode noncomformiste.

Imaginati-va o balada cantata de Bryan Adams in care acele versuri siropoase sunt inlocuite de teme ca 'nu pot rade, nu dormi decat daca cineva moare.' In acest context, punctul culminant apare in piesa 'For The God Below' unde Niklas prezinta o semi-balada adresata direct fostei sale iubite pe care a parasit-o dupa ce 'a fost nevoit' sa aleaga intre ea si Satan. Cu aceasta ocazie artistul isi declara devotamentul total catre 'cel de jos' asta dupa ce in nenumarate randuri s-a declarat crestin convins. In fine, fiecare cu problemele sale.

O schimbare majora in ce priveste directia Shining pe acest album o constituie optiunea de a merge catre un continut liric in limba engleza, astfel schitand o directie mai clara a mesajului Shining.

Redefining Darkness este probabil cel mai potrivit titlu pentru un album ce indeplineste o dorinta generala a fanilor si anume intoarcerea la era Halmstad. Muzical se incadreaza in acelasi univers sumbru, redefinind insa idei muzicale si adaptandu-le intr-un context la fel de original ca si in 2007. Poate unul din cele mai inspirate albume ale acesti an. Recomandat!