X: Soulfly - Enslaved (cronica de album)

de Pruna Andrei

“Enslaved”, al optulea material din cariera al trupei Soulfly, este un album ce atrage usor atentia oricarui fan al oricarui stil de metal. Anul acesta, Soulfly a reusit sa iasa din tiparul “Cavalera &band”, “Enslaved” fiind diferit de precedentele albume deoarece Max a cautat sa introduca in deja cunoscutul sau stil de groove thrash si alte influente.

Imaginea Soulfly s-a axat inca de la formarea trupei in 1997, in jurul lui Max Cavalera. Toate albumele Soulfly de pana acum poarta “amprenta” lui Max, el fiind principalul compozitor al trupei. Deja devenind o traditie in Soulfly, schimbarile de membrii sunt la ordinea de zi. Plecarea lui Joe Nunez (tobe) si cea a lui Bobby Burns (bass) am privit-o la inceput cu un imens sceptimism deoarece am crezut ca Soulfly nu va mai reusi sa isi impresioneze publicul. Totusi, Cavalera a reusit sa isi aleaga bine membrii trupei, el cooptandu-i pe Tony Campos (bass, ex-Static-X) si pe David Kinkade (tobe, ex-Borknagar) in noua formula. Dupa ce am ascultat “Enslaved”, mi-am schimbat imediat parerea intiala pentru ca am realizat faptul ca Soulfy suna in sfarsit a ceva mult mai nou.

Tot albumul, se concentreaza asupra unei singure teme, sclavia. Dupa cum a marturisit si Cavalera, “ideea de sclavie privita ca un concept, este un lucru unic. Aceasta tema este fara indoiala un concept metal puternic si brutal”.

Tot o traditie in Soulfy o reprezinta colaborarile cu mai multi artisti deja consacrati. “Enslaved” ii aliniaza astfel pe urmatorii: Travis Ryan (Cattle Decapitation), Dez Fafara (DevilDriver) si pe fiii lui Max, Richie, Zyon & Igor Jr Cavalera. Prezenta acestora, in cele din urma, a marit considerabil agresivitatea si sunetul albumului.

“Resistence” este piesa ce deschide albumul, si desi dureaza doar 2 minute, iti simplifica tot ceea ce “Enslaved” vrea sa iti transmita. A doua piesa din acest album ,“World Scum” , este si cea care rasare prima. Tehnica de double-bass a lui Kinkade imbinata cu linia simpla si rapida de bass de la inceput iti indica din prima ca ceva s-a schimbat in Soulfly. Urmeaza o combinatie de voci Max-Travis Ryan care pur si simplu iti distuge creierii dar punctul culminant este atins de abia in momentul in care piesa ajunge la un interlude ce schimba total stilul cu care fanii Soulfly erau obisnuiti . Influenta de black metal introdusa probabil o data cu venirea lui Kinkade, domina in acest punct, si daca credeti ca este doar o pura intamplare, va inselati amarnic. Albumul contine si alte melodii precum “Chains” sau “Redemption of Man By God” in care parti de black sunt combinate ingenios cu parti de trash sau groove.

Influenta de death metal de care Max ne-a obisnuit de mult timp nu a fost nici ea lasata deoparte, ea fiind prezenta in piese precum “Intervention” sau “American Steel”. Amprenta de groove thrash, cea de care m-am indrogostit de cand am inceput sa ascult Soulfy, nu este nici ea lasata la o parte, piese precum “Gladiator” sau “Legions” contin parti de chorus bine integrate, iar solourile lui Marc Rizzo nu te pot dezamagi. Un plus adus o data cu acest album a fost insa libertatea de care a benificiat bassistul Tony Campos. Vocea sa din “Plata O Plomo” este incredibila , agresiva, brutala, atat cat sa faca aceasta piesa sa rasara.

Doua lucruri mai am de spus despre acest material. In primul rand, un lucru bun integrat in acest album este colaborarea Soulfly cu fiii lui Max. Acestia trei demonstreaza in piesa “Revengeance”, inchinata fiului vitreg a lui Max, Dana Wells, ce a murit in 1996 in urma unui accident de masina, ca familia Cavalera poarta metal-ul in sange. Al doilea rand, ceea ce insa nu mi-a placut e faptul ca albumul contine si trei piese bonus track. OK, inteleg faptul ca aceasta metoda este folosita de ani buni de multe trupe, iar piesele bonus sunt mai slabe, si merita doar sa fie colectionate. Totusi, in schimb, printe cele trei piese bonus, gasim traditionalul instrumental Soulfly, intitulat “Soulfly VIII”. Toate albumele trupei au continut pana acum o piesa instrumentala, fiecare purtand o anumita cifra si nu inteleg de ce aceasta melodie, care dupa parerea mea este cel mai reusit instrumental de pana acum al trupei, fiindu-i adaugata o linie de vioara care suna absolut genial in combinatie cu chitara si toba, nu a reusit sa intre in albumul propiu.

“Enslaved” si-a aratat forta si brutalitatea pe care orice fan si-ar fi dorit sa le auda la un album marca Soulfly. Venirea lui Tony Campos si a lui David Kinkade a fost probabil cel mai mare plus al acestui nou material (dar cum spuneam, cum plecarile sunt o rutina, de curand Kinkade a renuntat la Soulfly). Daca esti un fan a vechii Sepultura, atunci ultmul album de la Soulfly nu are cum sa te dezamageasca deoarece este fara indoiala un “back to the primitive”.