Berti Barbera a discutat cu Michael "Vorph" Locher de la Samael, trupa care va participa anul acesta la ARTmania, Sibiu

de Cristi Nedelcu

Berti Barbera a discutat cu Michael


Berti Barbera a discutat cu Michael ”Vorph” Locher de la Samael despre muzica trupei, viziune artistica, influente dar si despre planurile de viitor ale formatiei. Anul acesta aveti ocazia sa vedeti Samael live la Festivalul ARTmania din Sibiu, intre 28-30 iulie 2023. Bilete pentru eveniment regasiti aici.

Printre alte trupe participante la festival se numara si: Porcupine Tree, Wardruna, Emperor, Tesseract, Pain Of Salvation, Haken, Port Noir, Vulture Industries, RoadkillSoda, Asemic, Koikoi.

Trupa de extreme metal Samael a luat nastere in 1987 in Sion, Suedia. Pana in prezent formatia a lansat materiale ca „Eternal”, inregistrat in faimosul studio elvetian Mountain Studios (acum muzeu dedicat Queen), „Reign Of Light” (2004), inainte de care Xy si Vorph au experimentat in muzica electronica, „Solar Soul” (2007) si altele, serie care a culminat cu „Lux Mundi” (2011), album ce incununeaza cei peste 20 de ani de existenta a formatiei si care reuneste toate abordarile, stilurile si personalitatile care definesc SAMAEL.

Trupa SAMAEL a cunoscut cateva schimbari de formula, in prezent fiind alcatuita din Vorph – chitara & voce, Xy – claviaturi si programare, Drop – chitara si Ales – bas.

Interviul cu Michael "Vorph" Locher il regasiti tradus mai jos.

Berti Barbera: Vorph, cum va fi vara voastra?

Michael ”Vorph” Locher: Abia a inceput si zic ca a inceput bine. Am fost la un festival la Copenhaga si avem programate mai multe concerte in Europa. In Romania am mai fost de cateva ori si abia astept sa ne salutam fanii din nou.

B.B.: Samael exista deja de mai bine de 30 de ani, cu foarte putine schimbari de trupa, ceea ce este dificil si admirabil. Cat de importanta e prietenia intr-o trupa?

V.: Nu stiu daca e valabil pentru toate trupele, dar la noi e prioritar, e foarte important. Sa lucrezi la sinergia turpei, sa poti spune ce simti. Si desigur, nu e vorba doar despre muzica, ci despre toate aspectele, mentii o stare care la un moment dat se transpune in muzica. Prietenia se aplica in tot ce facem. Mai ales cand mergem in turneu. Petrecem vreo doua saptamani impreuna intr-un autobuz, aproape 24 de ore pe zi. Dormim in acelasi loc. Ne vedem in fiecare dimineata. Cantam impreuna in fiecare seara. Deci sinergia trebuie sa fie buna. Da, cu siguranta. Daca nu, va exista o tensiune care probabil nu va fi cu adevarat in scop creativ.

B.B.: O trupa de baieti buni, desi Samael nu pare a fi asa bun, ca sot al lui Lilith, regele tuturor demonilor, acuzatorul, seducatorul … cat din aceasta vizuine este parte din viata voastra si cat e parte din muzica voastra?

V: Ei bine, daca ne luam dupa sensul numelui, e important momentul in care l-am ales. De aceea am facut o astfel de conexiune cu numele, pentru ca e ceva complex. Ai mentionat cateva dintre atributele care sunt legate de Samael. Dar cred ca odata cu timpul nici nu ma mai gandesc la asta. Este mai mult un nume care reprezinta legatura dintre noi, ca trupa. Este ca un al cincilea membru, ca sa spunem asa, pentru ca individual suntem diferiti. Dar cand suntem impreuna, exista un fel de persoana in plus in camera. Stii cum e, este ca un cuplu. Intotdeauna sunt trei persoane. Cei doi sunt implicati, iar a treia este combinatia, rezultatul chimic al celor doua persoane. Si cred ca este cam la fel si cu Samael. Este al cincilea element.

B.B.: Cat de departe in timp merg influentele muzicii voastre?

V.: Cred ca Bach e o influenta majora pentru toata muzica. Apoi ar fi Beatles, un alt punct din care a pornit un alt fel de muzica, nu vorbesc doar de rock, e un punct de plecare pentru cultura pop din ultimii 60 de ani. Nu doar pentru noi, ci pentru majoritatea trupelor care canta astazi, fie ca le stim sau nu. Apoi, desigur, e blues-ul si jazz-ul si ce a iesit din radacina lor, chiar daca influenta nu e directa asupra sound-ului nostru. Pentru mine, AC/DC sunt eroii din adolescenta, e una din primele trupe care m-au cucerit pe viata. Au fost ca niste Rolling Stones ai generatiei mele.

B.B.: Tocmai am ascultat ”Back in Black”

V: O, da! ”Back in Black” este foarte important pentru mine pentru ca m-a prins inca de la inceput si a stat aproape de mine toata viata. Inca il mai ascult, nu zilnic, dar de fiecare data imi ofera amintiri, e ca si cum ar face parte din ADN.

B.B.: Cat de democratica e activitatea din trupa voastra, ca muzica si management?

V: Cat se poate de democratica pana acum. Muzica a fost intotdeauna compusa de Xy (Xytraguptor). El este singurul compozitor. Adica, pe primul album am scris amandoi, dar de la ”Ceremony of Opposites”, care este probabil primul album important al trupei noastre, el a facut cam 90% din muzica si am continuat asa. Lucrand in acest fel eu ma concentrez pe versuri. Am o viziune asupra conceptului care este in jurul versurilor pe care le adaptez la muzica. Nu pot sa stiu exact cum va fi urmatorul album. Stiu ca Drop (Thomas Betrisey) a venit cu un riff sau o melodie care poate fi inclusa, asa ca este prima data cand contribuie si altcineva. S-ar putea sa fie o schimbare in viitor pentru ca toti mebrii au talent si experienta. Relatia ramane democratica. Nu exista un dictator , ascultam impreuna o piesa iar daca cineva crede ca ceva ar putea fi diferit, se discuta in grup, parerea fiecaruia e importanta. Nu stam mult la discutii, pentru ca ar putea fi neconstructiv, dar de obicei stim bine unde vrem sa ajungem impreuna. Toti suntem sensibili la muzica, e parte din noi dintotdeuna, in fiecare zi.

B.B.: La un moment dat ati facut o schimbare radicala in expresia trupei: ati inlocuit bateristul cu o masina. Unii fani au respins ideea, insa voi ati fost printre cei care au lansat un stil nou. Conteaza fidelitatea fanilor cand ai ocazia sa aduci ceva nou?

V: Da, pentru noi a fost extraordinar, in 1996, cand am inceput sa cantam cu o masina de ritm, desi pentru multi nu e ceea ce trebuie. Dar pentru noi muzica inseamna totul, stim de unde venim si nu prea ne intereseaza altceva. Fanii metal se mai supara, sunt sufletisti, dedicati si reactioneaza la ceea ce nu le convine. Nu stiu exact cat sa mergem inapoi in timp, pentru a vedea cum au reactionat fanii la schimbari influente in muzica. Led Zeppelin, Black Sabbath, toate au avut ca baza, ritmul, chitara si vocea. Cand Black Sabbath au adaugat claviaturi, a fost binevenit, desi pe scena trebuiau sa plaseze clapele intr-un plan mai ascuns, sa nu le vada fanii. Era taboo, dar pana la urma a contat ce stie artistul sa faca mai bine. Fanii inteleg pana la urma, isi iubesc idolii iar asta ne face sa ne urcam pe scena.

B.B.: Aveti o vara plina cu concerte. Cum v-ati gandit sa alegeti repertoriul? Treceti prin toata discografia Samael?

V.: Incercam sa oferim ceva variat, am pregatit asta mai demult, dar fost perioada cu COVID si toti am fost nevoiti sa amanam. Am apucat sa facem un turneu in care am cantat intreg albumul ”Passage” in prima parte iar in partea a doua am trecut prin tot catalogul. Dar vara asta nu vom face asa. Vom canta piese de pe ”Ceremony of Opposites” pana la ”Hegemony”. Cred ca vor fi si doua piese de pe primele doua albume. Va fi cam acelasi repertoriu peste tot, pentru Sibiu inca nu am pregatit un playlist, dar va fi tot un fel de ”best of”. Vom canta in Germania cu o saptamana inainte si probabil vom merge pe acelasi playlist.

B.B: Sunteti printre trupele care au prins si perioada de dinainte de internet, cand trebuia sa trimiti benzile prin posta pentru a fi ascultate de critici si producatori. Singurul mod de promovare era prin presa, radio si concerte. Cum va adaptati la noile mijloace de promovare?

V.: Sigur, a fost diferit in acele vremuri si nu o spun cu nostalgie. Ma bucur ca am prins vremurile acelea si intreaga tranzitie. E un plus, o experienta diferita. Doua saptamani era putin. Uneori asteptai si o luna pana sa primesti un raspuns, era cumva interesant. Dar imi place si acum, e mult mai rapid totul. Aud ceva de o trupa, deschid o aplicatie si o ascult imediat. Daca rezonez cu muzica, ii acord mai multa atentie si poate platesc un disc sau un bilet la concert.

B.B.: Simti presiune in mediul in care activati? Mai multe trupe, mai multa concurenta?

V.: Nu as vrea sa par invechit, dar cred ca suntem dincolo de orice fel de concurenta in acest moment. Concuram doar cu noi insine, cantam de 30 de ani, dupa cum ai spus si atunci cand venim cu ceva nou, tot ce ne dorim e sa fie mai bun decat ce am facut inainte. Asta e scopul. Concurenta e intre noi, avem stilul nostru, incercam limitele uneori, dar ne dorim ca publicul sa ne recunoasca la fel de usor. E o chestiune de identitate, dincolo de competitie. Lucram la un album nou, avem multe piese si tot selectam, cautam ceva proaspat, dar nu foarte diferit de ceea ce am facut pana acum. Ideea e sa ne pastram entuziasmul.

B.B.: Iata ceva cu adevarat nou. Scoateti un album. Aveti deja un titlu, o data de lansare?

V.: Acum inca nu stim, totul e fluctuant. Avem titluri noi care se tot schimba. Depinde de moment, e posibil sa terminam o piesa, sa-i dam un titlu provizoriu apoi sa-i schimbam refernul si automat titlul. Avem material nou, o directie noua, cred ca putem alege din 20 de piese, cam asa ceva. Am inceput inregistrarile si sper sa le terminam anul acesta. Am tras aproape toate chitarele si mergem mai departe.

B.B.: Ai timp sa asculti si altceva? Ti-ai ales cateva din trupele noi?

V.: Sunt tot timpul curios, de fiecare data cand primesc o recomandare caut si ascult. Drop tot vine cu noutati si le ascult si eu. Dar eu inca ascult trupele mai vechi, nu am avut suficient timp pentru cele noi. Cand lucrezi la un material nou esti atent la ce faci in asa fel incat sa se mentina in timp. Asta nu inseamna ca ascult doar ce facem noi, dar acum sunt concentrat pe noul album.

B.B.: Care e ultimul concert la care ai fost?

V.: Am fost un concert de muzica clasica, recitalul pianistului Fazil Say, pe care il admir foarte mult. Urmatorul concert va fi Possessed, vin sa cante in apropiere.

B.B.: Ce ”cover” ti-ai mai dori sa canti? Dupa ce ati cantat de la Depeche Mode si Beatles?

V.: Da, am facut ”Helter Skelter”, ca un omagiu, pentru ca unii o considera prima piesa heavy metal. Beatles au fost primii in multe. Si Xy spunea ca uneori petreci mai mult cu un ”cover” decat cu o piesa originala. Mai intai trebuie sa inveti cantecul, apoi sa gasesti un mod de a-l recompune, de a-l face al tau. Ma gandesc de ceva vreme sa cant o piesa de la The Clash, ”London Calling”.

B.B.: Aveti vreun obicei permanent inainte de a intra pe scena?

V: Fac putin stretching, ca nu mai am nici eu 20 de ani. Putina izometrie, pentru a fi incalzit fizic. Cu vocea fac exercitii daca nu am cantat de mult, altfel sunt obisnuit sa nu ma incalzesc inainte de concert.

B.B.: Sunt convins ca ai o colectie de muzica. Cat de important e pentru muzicieni sa detina colectii de muzica pe suport fizic?

V.: E foarte important, pe muzica pe care o ascultam construim muzica noastra. AC/DC, Iron Maiden, toata muzica cu care am crescut, e primul nivel de la care plecam, asa ne formam vocabularul. Nu-mi imaginez muzician care sa nu asculte muzica. De la colectie pornesti, inainte de a deveni muzician.

B.B. Ai vreun mod preferat de a incheia o conversatie?

V.: Stii, asta depinde de ultima bere sau ultimul pahar de vin. De obicei iti aduci aminte cum a inceput, mai putin cum s-a incheiat. Nu-ti aduci aminte ce ai promis.

B.B. Pentru noi a fost foarte important sa aflam cum lucrati, cum traiti si discutia poate continua oricand in fata unui pahar. Sigur o sa va placa la Sibiu.

V.: Intotdeauna exista o data viitoare. Abia astept sa ne vedem!



Dacă vreți să vă înscrieți la newsletterul METALHEAD și să aflați primii ce trupe mari vin în România, dați un click aici: METALHEAD Newsletter

Intra si pe Canalul de Whatsapp METALHEAD si afla prima oara cine canta in Romania!


Ne gasesti si pe Instagram


Concerte recomandate: