Tarja Turunen - What Lies Beneath (cronica de album)

de Ionut Cava

Lansat in Septembrie sub sigla celor de la Universal Music, "What Lies Beneath" este al treilea album de studio al fostei soliste Nightwish, Tarja Turunen.

Dupa succesul inregistrat cu albumul de debut "Henkays Ikuisuudesta" (un disc de platina in Finlanda) si al succesorului acestuia, "My Winter Storm" (un disc de platina in Finlanda si doua in Rusia), ramane de vazut daca acest nou album poate fi considerat o capodopera opera-metal sau un crossover mediocru.

Inca de la piesa din deschidere, "Anteroom of Death", ne dam seama ca doamna Turunen doreste sa impresioneze cu acest album. Schimbarile bruste de tempo si contrastul puternic intre muzica camerala (cantata la clavecin si vioara) si metal pur (chitara electrica, bas, tobe) se potrivesc surprinzator de bine. Restul albumului urmeaza o directie usor diferita, dar aceasta prima piesa ne dovedeste capabilitatile muzicale de care este capabila soprana.

Aceasta directie pomenita anterior se focalizeaza pe juxtapunerea sunetului de "metal" autentic cu vocea impecabila a Tarjei. Din pacate, partea instrumentala lasa pe alocuri de dorit si nu se ridica la inaltimea vocii solistei. Exemple pentru aceasta situatie gasim in piesa "Until My Last Breath" , piesa in care linia instrumentala pare neinteresanta si usor insipida. Exista si piese in care echilibrul este aproape perfeact; chitara si basul din "Little Lies" de exemplu, nelasand loc de critica. O alta instanta in care riffurile se situazeaza pe acelasi nivel cu vocea este "Falling Awake" cand Joe Satriani (trebuie subliniat, JOE SATRIANI! ) intra in scena.

Satriani nu este singurul invitat de pe acest album, printre acestia numarandu-se Phil Labonte (All That Remains) care isi "imprumuta" vocea in piesa "Dark Star", in offset perfect cu Tarja, adaugand un strat suplimentar de profunzime piesei.

Contrastand aspectele "metal" ale albumului sunt o serie de balade, printre care si "Underneath", probabil una dintre cele mai frumoase si intunecate piese de pe album sau balada epic-operatica "Rivers of Lust", care scoate cu adevarat in evidenta vocea Tarjei, aceasta nemaifiind nevoita sa se intreaca cu riffuri generice de chitara.

Versiunea "Deluxe Edition" contine, printre altele, un cover dupa piesa celor de la Whitesnake "Still of the Night" care poate fi considerata chiar mai slaba decat cover-ul dupa Alice Cooper "Poision" de pe "My Winter Storm". In astfel de momente ar trebui sa ne intrebam serios daca cineva faca un playthrough al albumului inainte de lansare pentru a "corecta" astfel de "aparitii" care pur si simplu nu se potrivesc timbrului vocal al solistei, intrebare pe care ma vad nevoit sa o repet la fiecare lansare de album semnat Tarja. Cel putin piesa din deschiderea acestui disc secund, "We Are" contine, probabil, cel mai bun aranjament de pe tot albumul, interpretarea la chitara electrica fiind foarte inspirata.

In concluzie, albumul ofera o selectie de piese compuse foarte bine afisand ceea ce poate fi considerat un talent puternic de compozitor. Ca si intreg, ocazionalele nepotriviri de nivel dintre partea instrumentala si vocea solistei lasa un sentiment de "inconsistenta" mai ales fanilor Nightwish (ante-Anette). Probabil e nedrept sa comparam ceea ce a fost produs in acea perioada, avand in vedere anturajul de muzicieni din jurul acesteia, dar un lucru este clar: Tarja este capabila de a produce ceva mult mai bun decat ceea ce regasim in acest album. Vocea a fost (si va ramane) perfecta ... raman restul detaliilor de rezolvat.

Un mic disclaimer: Ca si fan Nightwish (inainte de Anette), este greu sa pastrez o nota obiectiva cand vorbesc despre acest album, din acest motiv am vorbit doar despre detaliile care sar in evidenta pe acest album in schimbul unei cronici piesa cu piesa. Avand in vedere aceste detalii, priviti urmatoare informatii cu scepticism:

Continuand acest trend, fara o formatie talentata in spate, nu vad un viitor prea stralucit pentru solista, oricat de exceptional ar canta. Nu exista acel sentiment de "unitate" in cadrul pieselor.

Nota: 7.8/10

Si bineinteles, lista pieselor de pe album: