Return to Serenity (cronica de concert Testament)

de Alin Pildner

Testament - una dintre marile trupe de thrash metal, au performat, pe 12 august 2014, la Arenele Romane, intr-un eveniment organizat de Phoenix Entertainment.

In probabil cea mai incinsa zi de marti a anului, pasii m-au purtat (pentru-a cata oara?) catre Arenele Romane din capitala si parca aleile parcului n-au fost niciodata atat de ofertante!
Obisnuitii speculanti de bilete si invitatii (pe care organizatorii / autoritatile ii ignora intr-un mare fel la mai fiecare eveniment, indiferent de genul acestuia, fiind lasati sa-si faca linistiti "meseria") i-au invatat pe cei prezenti ca poti avea mai multa bere daca iti cumperi accesul, de la ei, cu o reducere de 30% fata de pretul oficial, facandu-i pe unii dintre cei care si-au luat bilete din surse oficiale sa reconsidere aceasta abordare pe viitor.

Depasind acest prim "filtru", am ajuns in arena de concert exact atunci cand heavy metalistii de la 9.7 Richter isi incepeau setlistul. Recunosc ca nu-s un mare fan al genului insa, daca as fi fost, mai mult ca sigur ca as fi fost incantat sa-i urmaresc, trupa avand un nucleu de fani, nu foarte numeros, insa prezent constant la evenimentele formatiei. Incheiat cu o preluare obisnuita pentru richteri - Holy Diver, recitalul trupei de deschidere n-a avut parte de prezenta unui public consistent, multi dintre cei prezenti gandindu-se, cu amaraciune, ca starea de fapt se va perpetua pana la sfarsitul serii.

A doua trupa din program - aproape omniprezenta pe afisele evenimentelor importante din ultimii ani - Goodbye To Gravity - au avut parte de ceva mai multa animatie in fata scenei, precum si de randuri mai dese de spectatori. Trupa suna legat - nimic nou aici - se vede ca se munceste foarte mult inainte de a iesi in fata publicului si, desi nu-s foarte convins de growl-urile solistului sau de stilul abordat (care pe mine ma duce cu gandul la o trupa foarte draga - Breaking Benjamin, fara a reusi, insa, sa-mi atinga aceeasi coarda sensibila), recunosc ca unele riffuri sunt foarte catchy, GTG justificandu-si locul pe scene. Dincolo de interpretare, trupa s-a pregatit pentru aceasta prezenta si cu niste bannere imense, menite sa sublinieze identitatea celor din fata publicului. Orice pas de acest fel este important si ajuta sa se ajunga mai departe, iar GTG stiu asta foarte bine.

Nu pot depasi trupele de deschidere fara a observa ca sunetul produs de "fatZa" PA-urilor din frumosul amfiteatrul a lasat de dorit, fiind unul relativ modest. La ultimul concert GTG la care am fost s-a auzit mult mai rau, insa si aseara a fost loc de mult mai bine. Imi doresc enorm sa aud cat mai multe trupe romanesti care sa sune din ce in ce mai putin "romaneste". (N.R. cred ca a fost o problema de sunetist si nu neaparat de PA)

Pauza ce anunta headlinerii a prilejuit lasarea serii, Testament avand cadrul perfect pentru a urca, pentru a doua oara, pe o scena din Romania (prima data venind alaturi de Kreator, Helloween si Doro, la Sibiu, in cadrul Rockin Transilvania 2008).

Cu un line-up absolut incredibil (Eric Peterson, Alex Skolnick, Chuck Billy, Steve DiGiorgio, Gene Hoglan), Testament a demonstrat (nu c-ar mai fi fost nevoie) ca, dupa mai bine de 30 de ani de activitate, este una dintre cele mai bune trupe live de metal. Thrash ca la carte, viteza, nerv, compozitii pe cat de antrenante, pe alocuri pe-atat de melodioase, toate compactandu-se intr-o interpretare pe care n-ai cum sa nu-ti doresti s-o urmaresti din nou.

Cu toate ca primele doua trupe au avut parte de un numar redus de spectatori, headlinerii n-au suferit din aceasta cauza, la Arene adunandu-se undeva spre 1000 de spectatori. Desi au fost persoane care au comentat numarul celor prezenti cu tristete, tind sa cred c-a fost, totusi, ok, luand in considerare o serie de elemente importante: concertul a fost stabilit pentru o zi din timpul saptamanii - fapt incomod pentru unii, cu o singura zi inainte de Rockstadt Extreme Fest, eveniment ce a capacitat atentia unui numar considerabil de metalisti (implicit, si resursele lor financiare). In alta ordine de idei, in ciuda faptului ca avem de-a face cu o trupa excelenta, Testament n-au beneficiat niciodata de popularitatea altor nume mari ale thrashului, personal asteptandu-ma la un numar mai redus de participanti. Una peste alta, spectatorii n-au stat impasibili la ce se intampla pe scena, avand parte pana si de o tentativa de wall of death, cei prezenti apreciind din plin ocazia de a se intalni cu aceste legende.

Setlistul concertului s-a incadrat in lista actualului turneu, menit sa popularizeze cel mai recent disc al trupei - "Dark Roots of Earth", fara a omite unele dintre cele mai importante creatii ale trupei. Singurul regret personal, sub acest aspect, a fost lipsa "Electric Crown", piesa care m-a legat iremediabil de aceasta trupa, in urma cu 20 de ani, si pe care am avut sansa s-o aud live acum 11 ani, cand a trebuit sa bat lungul drum pana la Budapesta pentru a-i urmari pe viu. Acum a fost ceva mai simplu, neputand decat sa apreciez organizatorii pentru faptul ca s-au incumetat sa aduca acest Nume!

Daca la ultimul eveniment organizat de Phoenix Ent. (Dream Theater) am fost mustruluit pentru unele consideratii ce au tinut de modul in care am perceput sonorizarea din zona in care ma aflam, acum n-o sa mai ating, cu parerile-mi subiective pe o tema atat de sensibila, lansandu-va voua invitatia, celor care ati fost la eveniment, sa va exprimati vizavi de calitatea sunetului si de experienta concertului.

Inchei aici, mentionand ca Testament este o trupa pe care as revedea-o oricand, cu mare placere, si recomand celor care, dintr-un motiv sau altul n-au facut-o, sa caute sa raspunda "prezent" viitoarei invitatii!
Un show bun, un concert reusit, care merita mai multa lume !
Alin Pildner