Thunderstorm - Vise Digitale (2007) - cronica de album, partea 1

de fixxxer

Thunderstorm - Vise Digitale (2007) - cronica de album, partea 1


Thunderstorm a fost o formatie de heavy metal formata in 1998, cu 3 materiale lansate pana in 2009, la momentul despartirii: Beyond the Dawn (2001), Vise Digitale (2007) si un single, The Truth Behind The Lie (2009).

Dupa lansarea single-ului mentionat, formatia s-a dizolvat, membrii ei alegand drumuri separate; chitaristul Andrei Gingirof s-a reorientat spre jazz, solistul Vlad Necula a ales viata personala, iar ceilalti trei membri, Alex Pascu (bass), Vlad Telea(chitara) si Bogdan Enache (tobe) si-au unit fortele cu Mihai Alexandru (Graven, chitara) si Andrei Galut, castigatorul editiei Megastar din 2008, formand supergrupul Goodbye to Gravity.
Desi a avut o viata scurta, Thunderstorm a reusit sa devina una dintre cele mai competente formatii de heavy metal din Romania, Vise Digitale fiind apogeul carierei lor.


Vise Digitale este un album matur, bine echilibrat, cu piese bine inchegate, si o masterizare cu mult peste timpul ei. Imbinand armonios riff-urile grele cu melodicitate si versuri profunde (care reusesc sa transmita trairi autentice), formatia a reusit sa capteze cele mai bune caracteristici ale genului heavy metal, materializandu-le in Vise Digitale. Linia de bass pregnanta duce cu gandul la legende ale metalelor grele, iar vocea solistului, pe alocuri aduce a Rob Halford si Bruce Dickinson, fara a incerca a replica timbrul lor, pastrand totusi caracterul individual. O inovatie pentru acest gen -care duce heavy metal-ul in secolul 21- este folosirea sintetizatoarelor si efectelor electronice; pentru a se inchega cu acestea, si distorsia chitarilor suna oarecum artificial, a la Jeff Waters; desi personal nu sunt fan al acestei practici, Thunderstorm reuseste de minune sa creeze atmosfera potrivita pentru fiecare melodie, dupa cum vom vedea mai jos.


Coperta si layout-ul albumului reusesc de asemenea se incadreze in atmosfera de ansamblu a albumului. Conceptul si designul, de Costin Chioreanu o vad ca o reminiscenta a copertilor de album ale formatiei Fear Factory, combinate cu o imagine post-apocaliptica -din nou, referinte in album- cu o tenta de inspiratie din Half-Life 2 (interpretare proprie).


Prima piesa, "Vise Digitale" incepe cu un riff de sintetizator, caruia i se alatura chitarile in armonie, urmate de bas si toba, intr-un crescendo care se dizolva intr-un scurt solo de bas, apoi urmand prima strofa; refrenul melodic este urmat de riff-ul principal, si melodia continua cu a doua strofa si solo-urile. Urmeaza inca un solo molcom a la Satriani, sustinut de o linie ritmica linistita, care contrasteaza cu ultimul refren, unde Vlad Necula reuseste sa aduca aminte de Rob Halford, prin armonie, timbru vocal si ambitusul inalt. Preluand numele albumului, melodia "Vise Digitale" ofera intr-un fel o privire de ansamblu asupra pieselor ce vor urma. Versurile fac aluzie la un "Sandman" (vezi Metallica) sau un alter-ego digital care incepe sa isi stapaneasca treptat victima. Morbid.
Piesa urmatoare curenteaza. Nu, literalmente, "Curenteaza" poate fi considerata partea a doua a melodiei precedente, unde visele devin tangibile si temerile se materializeaza in fiinte demonice de cosmar. Versurile preferate: "Chiar de-mi spui ca visele nu conteaza....Visul meu real curenteaza!". Linia melodica foarte ritmata duce putin spre speed metal, cu o usoara "aroma" de anii ''90 mai ales la refren. Un scurt interludiu conduce la cele doua solo-uri de chitara care se termina intr-o armonie inainte de ultimul refren. Curenteaza intr-adevar, piesa foarte solida.


Melodia numarul 3 se numeste "Cer in Flacari", ceea ce mi se pare -din nou- o piesa introspectiva. Motivele principale sunt ca si inainte: visul, frica, teroarea. Instrumental, se ofera o varietate de senzatii: prima jumatate molcoma a strofei contrasteaza cu atmosfera de victorie a celeilalte jumatati, chiar si la nivel de versuri. Refrenul -poate preferatul meu de pe album- este sacadat, mid-tempo, vocea alternand cu chitara intr-o relatie chemare-raspuns, urmat de o izbucnire pe stilul Halford, spre sfarsitul refrenului. Portiunea de solo (doua solo-uri) este incadrata de 2 ruperi de ritm, si un ultim refren care insumeaza toata tensiunea adunata si eliberata de-a lungul melodiei. Participa aici si ceilalti membri, cantand outro-ul in cor pe acelasi ritm stacat, dand o nuanta de imn heavy metal ca in zilele bune. Cea mai solida melodie de pe album.


"Avertizare" este numarul 4 pe tracklist. Versurile completeaza perfect tematica albumului si mai ales a copertii zugravind ultimele clipe dinaintea Apocalipsei: teroare, furtuna, ploaie de foc, o atmosfera electrizanta, totul fiind sugerat si de instrumental. Ca linie melodica, este un mars heavy metal in adevaratul sens al cuvantului, avand o tenta de Manowar pe alocuri; tempo-ul este sustinut pe parcursul melodiei, refrenul cantat in cor aduce un plus de "forta" (sa zic asa); urmeaza un interludiu de clape urmat de riff-ul principal, eliberand tensiunea in ultimul refren. Verdict? Este melodia care e cel mai probabil sa rupa capete intr-un concert live.


"Soapte Pierdute", piesa cu numarul 5, este singura power-ballad de pe album. Aduce un moment de acalmie in torentul de riff-uri grele si ritmuri inflacarate. Ca tematica si versuri, nu straluceste, e un exemplu clasic in stilul Holograf, Iris, Cargo (daca vorbim de formatii romanesti). Daca "Vise Digitale" s-ar fi vrut un album-concept, aceasta melodie nu prea ar fi avut ce cauta in tracklist, dar din moment ce este aici, poate se vrea a fi un contrast cu restul pieselor (contrastul fiind, din ce am observat pana acum, cuvantul cheie pe album). O piesa relativ decenta din punct de vedere instrumental, care nu pregateste ascultatorul de ceea ce va urma.



Dacă vreți să vă înscrieți la newsletterul METALHEAD și să aflați primii ce trupe mari vin în România, dați un click aici: METALHEAD Newsletter

Intra si pe Canalul de Whatsapp METALHEAD si afla prima oara cine canta in Romania!


Ne gasesti si pe Instagram


Concerte recomandate: