Cronica Tiarra- Post Scriptum

Cronica Tiarra- Post Scriptum
O trupa de metal autohtona a ajuns ca un hobby, comparabil cu sariturile cu parasuta. Deloc exagerat caci ajungi sa investesti o suma considerabila de bani, din care iti scoti maxim 10% din costuri.

Acest lucru se intampla si cu Post Scriptum, albumul de debut al trupei Tiarra. Material in care s-a investit foarte mult din care la final va ramane o singura satisfactie si anume cea personala.

Un disc destul de complex daca ne uitam la cele 10 piese a caror durata medie ajunge la aproximativ 6-7 minute. Tiarra au fost intotdeauna o trupa controversata in scena underground, amintindu-mi in momentul de fata de o conversatie avuta cu un cunoscut din care concluzia acestuia a fost ca Tiarra copiaza la greu primele discuri semnate The Gathering.

Lasand deoparte orice comentariu acid, Post Scriptum este un disc sincer aspect ce iese in evidenta chiar de la intro, destul de dramatic si in acelasi timp inaltator. Pe partea de vioara, violoncel si clape se poate observa o cantitate abundenta de cunostinte in materie muzicala, caci avem la baza o structura bine definita in care se poate observa ca trupa Tiarra nu e chiar un exemplu de copii ajunsi la 14 ani care iau instrumentul in mana si se apuca sa copieze la greu Metallica sau nu stiu ce trupa de black metal (si da, sunt rautacios cand vine vorba de trupele autohtone).

Ielele continua aceeasi atmosfera balansata, cu un mare plus pe partea de orchestra. As adauga faptul ca in continuare ma deranjeaza sunetul chitarii, parca usor sufocata de restul instrumentelor. Un plus de forta era binevenit. Si totusi, sunetul este lucrat pana la cel mai mic detaliu care in cazul de fata cred ca este clapa.

Bateria devine punctul de sustinere, cu un sunet foarte clar si in acelasi timp puternic. Revenind la tracklist, In The Arms Of An Angel rupe oarecum ritmul si devine ceva mai alerta cu acelasi balans peste care se contureaza treptat vioara, clapa si violoncelul. Elementul de gothic este preponderent, fara iesiri din decor. Se merge pe structura clasica Beauty and the Beast. Aceeasi linie dramatica se continua pe Tiarra, piesa care de altfel a aparut si pe Drama Per Muzica.

De aceasta data avem o piesa mult mai cizelata, clasata in aceeasi atmosfera gothica enumerata ceva mai sus. Piesa ceva mai alerta, unde se putea lucra mai mult la partea de baterie. Oricum vocea Andei iese mult in evidenta, avand un registru vocal extraordinar.

Pe Anda o incadrez in mult iubita categorie intitulata sugestv "Pacat ca te-ai nascut in Romania". Acelasi lucru se poate spune si despre Diana, persoana responsabila cu vioara, in curand absolventa a liceului de muzica George Enescu.

Se continua cu Everything For Her, unde in sfarsit avem parte de un sunet al chitarii mult mai cizelat. De subliniat atmosfera clapei, care impreuna cu vocea Andei confera o atmosfera similara cu anumite pasaje The Gathering, fara o trimitere clara la conversatia de la inceputul cronicii.

Everything for Her are un inceput dramatic, chiar morbid. Cred ca Tiarra au simtit o oarecare neimplinire cu primul material, caci aceasta este a doua piesa extrasa si remasterizata. Se observa o oarecare diferenta intre Drama Per Musica si Post Scriptum, ultimul din urma fiind un material mult mai bine lucrat din punct de vedere compozitional.

Piesa care da si titlul albumului, reflecta in totalitate ce inseamna Tiarra in momentul de fata. Din nou, as remarca o apropiere ca stil de The Gathering, care personal chiar nu ma deranjeaza mai ales ca nu indraznesc sa aduc in context cuvantul "copiat" sau "plagiat". Daca analizam fiecare trupa in parte, vom observa similaritati evidente cu alte formatii, acest lucru nu se poate evita, poate doar daca te cheama Meshuggah (apreciere personala).

Broken Echoes este probabil cea mai complexa piesa de pe album, durata de 10 minute lasand un loc suficient de mare pentru o gama mult mai variata de idei muzicale. Observ din nou un sunet mult mai clar al chitarii, precum si o toba ceva mai in forta pe partea de sunet. Compozitie destul de alerta, cu acelasi principiu Beauty And The Beast ce persista pe intreg albumul.

Epilogue si Door Of Innocence isi pun amprenta si incheie un album care reprezinta o evolutie mai mult decat fireasca a lui Drama Per Muzica. Concept sau nu, versurile tranteaza in mare parte stari interioare mai mult sau mai putin evidente. Artwork-ul este inca o capodopera semnata Twilight13media, sau mai precis Costin Chioreanu. Un amestec foarte interesant de culori si imagini, ce respecta ideea muzicala impusa de Tiarra.

Post Scriptum este un disc matur, foarte sincer, cu o serie de idei compozitionale inspirate, detasate de majoritatea trupelor metal autohtone. Poate nu am acoperit toate detaliile acestui album, lucru pe care am sa va las pe voi sa il faceti odata cu procurarea discului. Lansarea lui Post Scriptum este programata pentru 1 iulie, in clubul Revenge unde trupa Tiarra va asteapta la o petrecere oficiala unde puteti gasi CD-ul precum si ceva materiale promotionale.

Si ca sa termin intr-o maniera clasica: Pacat ca v-ati nascut in Romania.

TIARRA

Varg